איידיאו גרופ מוכרת לעיריית ברלין כ-5,800 דירות ב-920 מיליון אירו

הרווח הצפי לחברה (לפני מס והצואת) מוערך בכ-83 מיליון אירו • מחיר המכירה גבוה בשיעור של כ-10% משווי הפורטפוליו כפי שהוערך ביוני 2019 על ידי חברת הייעוץ CBRE

ברלין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ברלין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

חברת ADO גרופ, המחזיקה ומתפעלת מתחמי דיור בברלין באמצעות החברה-הבת ADO פרופרטיז (ADOP), סגרה ערב החג עסקה גדולה שבמסגרתה תמכור את החזקותיה בפורטפוליו הכולל כ-5,800 דירות, וכן יחידות מסחריות וחניות לחברה הקשורה לעיריית ברלין, בסכום של כ-920 מיליון אירו. מתוך סך התמורה, כ-340 מיליון אירו ישמשו לפירעון חובות, כך שתזרים המזומנים הפנוי שייכנס לחברה יעמוד על כ-580 מיליון אירו. הרווח הצפוי ל-ADO (לפני מס והוצאות) עם השלמת העסקה, הכפופה למספר תנאים, מוערך בכ-83 מיליון אירו.

הפורטפוליו הנמכר מורכב בעיקר מנכס המוכר בשם "קרלוס", שנרכש בשנת 2015, וכולל מקבצי מגורים ברובעים שפנדאו ורייניקנסדורף, הממוקמים בצפון מערב ברלין. מחיר המכירה גבוה בשיעור של כ-10% משווי הפורטפוליו כפי שהוערך ביוני 2019 על ידי חברת הייעוץ CBRE (סך הנכסים של ADOP הוערך אז בכ-4.3 מיליארד אירו, גידול של 260 מיליון אירו לעומת סוף 2018). ב-ADOP בוחנים את האפשרויות השונות העומדות לרשותה לשימוש בתזרים הפנוי שיתקבל מהעסקה, "ובכלל כך, פירעון חובות, רכישת נכסים חדשים ומימון פעילותה העסקית".

בהמשך לעסקת המיזוג עם אדלר

בתחילת השבוע שעבר הודיעו חברת הנדל"ן הגרמנית אדלר ו-ADO על עסקת מיזוג שבמסגרתה תרכוש אדלר את ADO גרופ תמורת 2.75 מיליארד שקל (708 מיליון אירו) במזומן. מדובר בעסקה המשקפת מחיר של 100 שקל למניית ADO - פרמיה של 82% על המחיר שבו נסחרה המניה בבורסה בעת ההכרזה על העסקה (55 שקל). בעקבות ההודעה, זינקה מניית ADO בימים האחרונים עד למחיר של 95 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-2.6 מיליארד שקל.

ADO היא חברת החזקות הפועלת בברלין באמצעות החזקה של 38% ממניות חברת ADOP, הנסחרת בבורסה של פרנקפורט ומנהלת פורטפוליו של 23,700 דירות בברלין, לצד שטחי מסחר. ADO נשלטת כיום על-ידי הקרן הזרה אפולו (מחזיקה כ-32% מההון) ומשפחת דיין הישראלית המחזיקה כ-19.7% ממניות החברה - שיהיו המרוויחות העיקריות מהמכירה לאדלר.

בחודשים האחרונים נפגעה פעילותן של החברות הפועלות בשוק הדיור בברלין, על רקע כוונת הקואליציה בסנאט של ברלין לקדם הקפאה של שכר דירה בברלין לחמש השנים הקרובות. ההצהרה תפסה בהפתעה את שוק הנדל"ן בעיר, שלמרות הפגנות נגד יוקר הדיור ולחץ ציבורי לא חזה את הצעד. למרות ההצהרות כי חקיקה מוצעת זו אינה חוקתית, עצם הסכמת הקואליציה על מסמך עקרונות בנושא הביאה לירידה של עשרות אחוזים בשווי חברות הנדל"ן שמתמחות בברלין. בתגובה זריזה לביקורת שינתה בחודש שעבר הקואליציה את הצעת החוק, וריככה את הצעדים. לפי התוכנית החדשה, תורשה בין השאר העלאת שכר דירה של 1.2% בשנה בחמש השנים הקרובות (התאמה לאינפלציה), במקום הקפאה מלאה.