התאחדות התעשיינים נגד הנגיד: "אדישותו עלולה לגרום מיתון"

בהתאחדות התעשיינים תוקפים את בנק ישראל בגלל אי התערבותו לעצירת התחזקות השקל • על-פי נתוני ההתאחדות, מתחילת השנה נחלש הדולר בכ-7%, האירו בכ-11% והפאונד בכ-10%

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר
אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

בהתאחדות התעשיינים תוקפים את בנק ישראל בגלל אי התערבותו לעצירת התחזקות השקל. "ירידת שער הדולר בשילוב תחזיות ההאטה שפירסם ה-OECD, הגירעון הלא מטופל והשיתוק הממשלתי עלולים להביא את ישראל למיתון בחודשים הקרובים. לצערנו, האדישות של בנק ישראל בחודשים האחרונים, בניגוד לנעשה על ידי בנקים מרכזיים בכל העולם תחריף את הפגיעה הכלכלית שאותה ירגיש כל אזרח ישראלי. לנגיד אסור לחכות להחלטת הריבית הקרובה, אלא לקבל החלטה מיידית לגבי הורדת ריבית, התערבות בשערי החליפין, או כל כלי אחר שימצא לנכון על מנת למנוע את ההידרדרות", נכתב בהודעה מטעם ההתאחדות. 

התחזקותו של השקל הבוקר באה על רקע הכנסת ישראל למדד האגח הממשלתי העולמי. מהלך שיתבטא ברכישת איגרות חוב שקליות של ממשלת ישראל ב-2 מיליארד דולר. למרות שהרכישה תתבצע בפועל רק בסוף מארס 2020 - הציפיות להתחזקות השקל מעודדות ספקולנטים לרכוש כבר כעת שקלים. 

על-פי נתוני התאחדות התעשיינים, מתחילת השנה נחלש הדולר בכ-7%, האירו בכ-11% והפאונד בכ-10%. בהתאחדות מסבירים כי היחלשות המטבעות מתווספת לעלייה נוספת בעלויות הייצור הפוגעת ביצוא ומגדילה את ההוצאות השקליות דוגמת העלייה של 4% במחיר המים, ובסך הכל 11% מתחילת השנה ועלייה מחירי הדלקים עליה התבשרנו רק לאחרונה, זאת בנוסף לייקור תעריפי הארנונה. "על פי תחזית ה-OECD המעודכנת הצמיחה העולמית (2.9%) תהיה הנמוכה ביותר מאז המשבר הכלכלי בשנים 2008-2009, אולם פה בישראל ישנה התעלמות מוחלטת מכל האורות האדומים, ומקבלי ההחלטות סבורים כנראה שמלחמת המטבעות והסחר מתקיימות ביקום כלכלי נפרד", טענו בהתאחדות.