יורש העצר הסעודי: נושאים באחריות לרצח חאשוקג'י, אך לא הוריתי על כך

בן סלמאן התראיין לרשת CBS ואמר כי מדינתו לוקחת אחריות על רצח העיתונאי בטורקיה "מכיוון שביצעו זאת עובדים בממשלה" • התייחס למתקפת מתקני הנפט בממלכה: "אם העולם לא ינקוט פעולה כדי להרתיע את איראן, נראה עוד הסלמות" • קרא לטראמפ להיפגש עם רוחאני

יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters
יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: Reuters

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן לקח הלילה את מלוא האחריות על רצח העיתונאי גמאל חאשוקג'י בטורקיה, אך הסתייג ואמר כי הוא אינו הורה לבצע זאת כפי שטענו בעבר. "יש לנו אחריות על כך מכיוון שזה בוצע על ידי אנשים העובדים בממשלת סעודיה. אך ממש לא הוריתי על כך", אמר בן סלאמן בראיון לתוכנית "60 דקות" ברשת CBS.

יורש העצר כינה את הרצח "מתועב" והוסיף כי "זו הייתה טעות, אני חייב לנקוט בכל הפעולות בכדי להימנע מדבר כזה בעתיד". כשנשאל איך קרה הרצח מבלי שידע על כך אמר סלאמן כי יש כאלו שחושבים שהוא צריך לדעת מה עושים שלושה מיליון עובדים בממשלה. "זה בלתי אפשרי שהם ישלחו דיווחים יומיים למנהיג שלהם".

הוא התעקש כי "החקירות מתבצעות, וברגע שיוכחו האשמות נגד מישהו, ללא קשר לדרגתו, הוא יובא לבית המשפט, לא יוצא מן הכלל". 11 חשודים סעודים הועמדו לדין בהליכים חשאיים, אך נערכו רק דיונים בודדים. נכון להיום איש לא הורשע.

בן סלמאן התייחס בראיון גם למתקפת המל"טים על מתקני הנפט בממלכה ואמר כי הוא מסכים עם מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, שהמתקפה הייתה צעד של מלחמה מצד איראן. עוד הוסיף כי "אם העולם לא ינקוט פעולה איתנה כדי להרתיע את איראן, נראה עוד הסלמות שיאחימו על האינטרסים העולמיים". למרות זאת הוא אמר כי הוא מעדיף החלטה שלווה מאשר כיוון של מלחמה בין מדינתו לאיראן, שתמוטט אל הכלכלה העולמית. "הפיתרון הפוליטי הוא טוב בהרבה מזה הצבאי", אמר.

על המתקפה עצמה אמר יורש העצר כי זו לא הייתה מטרה אסטרטגית אלא טיפשות. "זו לא הייתה אסטרטגיה, מי תוקף 5% מהנפט העולמי? האסטרגיה היחידה שלהם הייתה להוכיח שהם טיפשים וזה מה שהם עשו".

יורש העצר אמר גם כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צריך להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני כדי לערוך עסקה חדשה על תוכנית הגרעין של טהרן. המאמצים להפגיש את השניים בשבוע שעבר בעצרת הכללית של האו"ם לא צלחו. המתיחות בין וושינגטון לטהרן הסלימה בעקבות נסיגת ארה"ב מההסכם הגרעיני עם איראן, והחזרת הסנקציות נגדם.

כשנשאל על הביקורת בקונגרס האמריקני על הריגת חש'וגי ועל המערכה הצבאית בתימן שגבתה מחיר אזרחי ענק, אמר יורש העצר כי "מערכת היחסים בין ארצות הברית וערב הסעודית גדולה בהרבה". בנוסף לכך, יורש העצר חזר גם על קריאה סעודית לאיראן להפסיק את תמיכתה בכוחות החות'ים בתימן ואמר שהוא פתוח ל"כל היוזמות לפיתרון פוליטי" לסיום המלחמה שם.