אמסטרדם מעלה את מס התייר: מבקרים ישלמו 3 אירו על כל לילה שילונו בעיר

זאת בנוסף ל-7% ממחיר החדר, מס התייר שמשולם כבר היום • בכך אמסטרדם ממצבת את עצמה כאחת הערים שגובות את מס התייר הגבוה באירופה

אמסטרדם / צילום: רויטרס
אמסטרדם / צילום: רויטרס

באים בהמוניהם? שישלמו: אמסטרדם מייקרת את מס התייר שהיא גובה - החל בינואר 2020 מבקרים זרים ישלמו 3 אירו על כל לילה שילונו בעיר, בנוסף ל-7% ממחיר החדר, מס התייר שמשולם כבר היום. בכך אמסטרדם ממצבת את עצמה כאחת הערים שגובות את מס התייר הגבוה באירופה (לפי מחיר הלינה ומספר הלילות). תיירים שלנים בדירות Airbnb ישלמו מס מוגדל של 10% ממחיר הלינה כמס תייר.

לפי התחשיב הזה, תייר שיבקר ל-4 לילות במלון שבעלות של 200 אירו ללילה ישאיר 68 אירו (7% ממחיר הלינה ועוד 3 אירו ללילה). מס התייר מהווה מקור הכנסה למדינות שמצדן עולות על הטריק: מבחינת התייר מדובר בעלות של כוס קפה, ואילו המדינה מוסיפה מיליונים לקופתה.

אמסטרדם, בדומה לערים כמו ברצלונה או ליסבון, סובלת מ"אובר-טוריזם", תופעה שבה התושבים מואסים בהמוני התיירים שפוקדים את הערים ומפריעים להם בשגרת חייהם, תוך שהם מייקרים את מחירי הנדל"ן. ב-2018 מספר התיירים שפקדו את אמסטרדם עמד על 5.4 מיליון תיירים.

מעיריית אמסטרדם נמסר כי "העובדה היא שמספר התיירים שמבקרים בעיר גדל - לא נוכל ולא נרצה לבנות חומה שתקיף את העיר. העלאת המס לא תשפיע על מספר המבקרים, אבל היא תאפשר לנו לשמור על ניקיון העיר, על תחושת הבטיחות לתיירים ועל התשתיות (דוגמת גשרים להולכי הרגל)".

מכה אחרת עבור ערים שונות, בהן גם אמסטרדם, מתייחסת למבול המבקרים המגיעים ליום טיול בודד מאניות הקרוז. תיירים אלה מציפים את העיר אך לא משאירים בה כסף (הם לא לנים בעיר ולרוב לא אוכלים בה). מתיירים אלה גובה אמסטרדם 8 אירו למבקר (שנשאר פחות מ-24 שעות).

לפי התחזית, מספר התיירים המבקרים בהולנד צפוי לגדול דרמטית מ-19 מיליון בשנה כיום ל-29 מיליון בעוד כעשור.

אמסטרדם כאמור לא לבד: גם ונציה - עם כ-20 מיליון תיירים מדי שנה - החלה לגבות 10 אירו מכל תייר שמבקר בה ליום אחד. ולא רק באירופה: בניו זילנד כל תייר משלם 24.4 דולר; וביפן, שתארח את משחקי האולימפיאדה בשנה הבאה, כל תייר משאיר "מס סיונרה" של 9 דולר. כל הסכומים הללו מתגמדים לעומת מס התייר שגובה הנסיכות בהוטן - שם התיירים משאירים כ-250 דולר ליום כמס תייר.