דיווח: כך עובדי קבלן של גוגל אספו תמונות של מחוסרי דיור ללא ידיעתם

לפי הדיווח ב"ניו יורק דיילי ניוז", עובדי הקבלן הועסקו ע"י חברת צד שלישי בשם Randstad ששלחה צוותים לאטלנטה עם הוראות מפורשות לצלם אנשים כהי עור, ובהם מחוסרי דיור, כדי להוסיף אותם למאגר, לרוב מבלי לומר שהם עובדים עבור גוגל או מצלמים את פניהם

מחוסר דיור / צילום: שלומי יוסף
מחוסר דיור / צילום: שלומי יוסף

עובדי קבלן של גוגל אספו סריקות תלת-ממד של מחוסרי דיור ואנשים נוספים ללא ידיעתם, עבור מאגר של החברה, כך לפי דיווח של עיתון "ניו יורק דיילי ניוז". לפי מקורות העיתון, עובדי הקבלן הועסקו ע"י חברת צד שלישי בשם Randstad ששלחה צוותים לאטלנטה עם הוראות מפורשות לצלם אנשים כהי עור, ובהם מחוסרי דיור, כדי להוסיף אותם למאגר, לרוב מבלי לומר שהם עובדים עבור גוגל או מצלמים את פניהם. גוגל הודתה בעבר כי היא מפעילה צוותים שמבקשים מאנשים בערים שונות בארה"ב להצטלם תמורת שוברים בסך 5 דולר על מנת לסייע לשפר את מערכת זיהוי הפנים של החברה.

פעמים רבות מערכות זיהוי פנים סובלות מהטיה שלא מאפשרת להם לזהות כראוי תמונות של אנשים כהי עור, נשים, ואוכלוסיות נוספות, מאחר שמערכות אלו מאומנות ע"י דוגמאות שמוזנות אליהן, שפעמים רבות אינן מגוונות מספיק. בעבר מערכת של גוגל עצמה סיווגה בטעות תמונות של אנשים שחורים כגורילות, מסיבה זו, וככל הנראה החברה מנסה לאסוף כעת דאטה מגוון יותר כדי להימנע ממקרים דומים. במקרה הנוכחי, לפי הדיווח, לא ידוע אם גוגל הייתה מודעת לכך שעובדי הקבלן חיפשו מחוסרי בית עבור המאגר, אך מנהל בגוגל הורה להם לחפש אנשים כהי עור.

העובדים סיפרו ל"דיילי ניוז" כי הם התבקשו לגשת למחוסרי דיור מאחר שיש סיכוי נמוך שהם יספרו לתקשורת על פעולות החברה. במקרים אחרים, הם נשלחו למכללות שונות כדי לצלם סטודנטים, לטקס פרסי ה-BET בלוס אנג'לס (טקס הענקת פרסים לאפרו-אמריקאים ומיעוטים נוספים במוזיקה ותחומים אחרים) ולמקומות נוספים.

העובדים הציעו למשתתפים לבצע פעולות שונות על מכשיר טלפון בטענה כי הם מנסים אפליקציה חדשה למשל, מבלי להסביר להם כי המכשיר מצלם את פניהם, והציעו להם גיפטקארד בסך 5 דולר בתמורה לפעולותיהם. עוד אמרו העובדים בקליפורניה כי הנחו אותם לומר למחוסרי הדיור כי ניתן להחליף את הגיפטקארד במזומן לפי חוקי המדינה.

לדברי עובדי הקבלן, בחברת Randstad אמרו להם מפורשות לחפש אנשים ממיעוטים אתניים שונים, להסתיר את העובדה שהם מצולמים ואף לשקר כדי להגביר את ההיענות לאיסוף הצילומים. בנוסף הורו להם לגרום למשתתפים לחתום במהרה על טופס הסכמה להשתתפות, ולעזוב במקרה בו האנשים אליהם ניגשו החלו להיות חשדניים. אחד העובדים אמר כי "היינו צריכים להסיח את דעתם של האנשים ככל האפשר, ולגרום להם לבצע את המשימה מהר ככל האפשר, כך שאפילו לא היה להם זמן להבין מה קורה".

לפי הדיווח, בהסכם עליו חתמו המשתתפים בהיסח הדעת צוין כי גוגל עשויה להשתמש בסריקות "למשך זמן ארוך ככל שתצטרך", וכי לאחר שתהפוך את המידע לאנונימי, "אין הגבלה לכמות הזמן או האופן בו היא תשתמש או תשתף את המידע", ואף כי המידע עשוי להיות מעובד "מחוץ למדינה" כולל במקומות "בהם ייתכן שיש לכם פחות זכויות".

ג'ניל הו, סטודנטית מאוניברסיטת מדינת קליפורניה, שעובדים ניגשו אליה כששהתה בספריה הראשית בקמפוס בסוף אוגוסט, אמרה ל"דיילי ניוז" כי "הם אמרו שהם רוצים שאנסה טלפון אנדרואיד חדש. לא שמעתי שהם אמרו שום דבר על גוגל. חשבתי שגם הם סטודנטים. אלוהים ישמור, יש להם את הפנים שלי עכשיו".

גוגל מסרה ל"דיילי ניוז" כי המידע שנאסף במסגרת הפרויקט יכול להישמר עד 18 חודשים, וכי ניתן למחוק אותו לפי בקשת המשתתפים. בנוסף נמסר מהחברה כי "אנחנו לוקחים את הטענות האלו ברצינות ובוחנים אותן. ההאשמות הנוגעות לאמירת האמת וקבלת הסכמה מפרות את הדרישות שלנו למחקרים התנדבותיים ואת ההכשרה שאנו מספקים".

בנוסף גוגל הסבירה כי מחקריה, במסגרתם נאספות סריקות פניהם של אנשים, נעשים על בסיס התנדבותי, כדי לאמן מכונות לומדות, וכי בחברה מעוניינים לאסוף דגימות של אוכלוסיות מגוונות על מנת שפיצ'ר זיהוי הפנים במכשירי פיקסל 4 בו נעשה שימוש כדי לפתוח את נעילת הטלפון יתאפייו בהוגנות, ויוכל לספק אבטחה ראויה עבור "מגוון גדול ככל האפשר של אנשים". חברת Randstad לא נענתה לבקשת ה"דיילי ניוז" לתגובה.