גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה באמת תוכלי להיות כשתהיי גדולה

יכול מאוד להיות שהגענו לשלב חדש באבולוציה של המנהיגות הנשית ● הטור הפותח בגיליון '50 המשפיעות'

ורד רמון ריבלין / צילום:רמי זרנגר
ורד רמון ריבלין / צילום:רמי זרנגר

1. שריל סנדברג הגיעה לאחרונה לארץ. במפגש הקצר איתה אפשר היה להתרשם מהאנרגיות הגבוהות שלה, מהליטוש, ממיומנות ההופעה שלה. היא באה לסנגר על פייסבוק שנמצאת בעיצומו של משבר, וענתה באצילות מתורגלת על הטחות האשמה. העניין הוא שבשנים האחרונות הצליחה סנדברג להפוך את עצמה למנהיגה עם אג'נדה מגדרית שהיא הרבה מעבר לתפקיד שלה. את הספרים שלה היא כותבת כספרי השראה לנשים, קוראת להן להתייצב קדימה ולהתיישב בשולחן מקבלי ההחלטות. היא מופיעה, בונה קהילות ודוחפת לשוויון מגדרי. רק כשהגעתי לעמק הסיליקון עם משלחת יזמיות ישראליות לפני כמה שנים קלטתי איך היא נתפסת שם.

המקומיות דיברו עליה בעיניים נוצצות מהערצה. אבל כשראיתי עד כמה מעוז החדשנות העולמי רחוק מלממש את רעיון השוויון המגדרי, בטח כשמדובר על נשים בתפקידים בכירים - התפעלתי הרבה פחות.

הסברתי לנוצצות שבישראל מתאפשרת מוביליות הרבה יותר חזקה של נשים לעמדות מנהיגות גבוהות יותר. לא מעט נשים פרצו פה את החסמים, התברגו גבוה מאוד, מכתיבות מדיניות, יושבות בראש השולחן ומקבלות החלטות לגבי אלפי עובדים והיקפי פעילות של מיליארדים.

דווקא נשות עמק הסיליקון התלוננו מכל עבר על התופעה שבה נשים משכילות ממהרות להיפלט משוק העבודה כשהן הופכות לאמהות. ייצוג משמעותי בצמרת המערכות הגדולות? אל תחפשו אצלן. כשנשים יולדות שם, כמעט 90% מהן נשארות בבית עם הילדים, ולא משנה שהן סופר מוכשרות, בוגרות האוניברסיטאות היוקרתיות ביותר.
שאלתי את עצמי: איך לא צמחה מקבילה לסנדברג פה בארץ? איך זה שהמנכ"ליות שעשו את זה לא ממנפות את כוחן ברצינות לטובת אג'נדה לקידום מנהיגות נשים? למרות העוצמה שצברו, אם יש משהו שהן מקפידות עליו, זה דווקא פרופיל נמוך.

2. לפעמים מפגש מקרי עם אדם שמציף שאלה קטנה יכול לשלוח אותך במחשבות למחוזות שנראו לך עד אז כל כך ברורים מאליהם. ישבתי לפגישה עם רויטל, אשת חינוך מכפר סבא, והיא נעצה בי עיניים בוחנות ורצתה תשובה: מה יש בהן, בנשים האלה שהגיעו לעמדות הבכירות ביותר? מה המכנה המשותף שלהן? למה דווקא הן?

לקחתי נשימה ארוכה. כחכחתי בגרוני, מאיפה להתחיל? לאורך עשרות רבות של גיליונות אנחנו מנסים בכל פעם לחקור משתנה אחר של מנהיגות, לפצח עוד חתיכה בפאזל. וזה מה שהיה מוזר בשאלה שלה, הציפייה לקבל נוסחה ממצה ופשוטה. והיא לא סתם שואלת. אולי זה יעזור לה כדי לכוון נערות צעירות ללכת ישר לשם. שוויון מגדרי היא רוצה, והיא שוברת את הראש מה לעשות כדי שזה יקרה. היוזמה שלה נפלאה: היא רוצה לגרום לכמה שיותר תיכוניסטיות לבחור מסלול מדעי.

מכל רחבי העולם מגיעים לישראל, כולם רוצים לדעת איפה אפשר להשיג את הרעל הזה שעשה אותנו אומת הסטארט-אפ. איך מצמיחים מאות ואלפי סטארט-אפים בשנה באקוסיסטם צבאי-תעשייתי-אקדמי. ולמרות כל הטוב הזה, ההייטק וההנדסה נשארו לא פתורים. כל כך מעט נשים מכוונות לשם.

3. בשנה שעברה התקשרה אליי מנהלת בית ספר גדול, וסיפרה בהתרגשות שחילקה 100 גיליונות 'המשפיעות' למורות כדי שיראו לאן התלמידות של היום יכולות להגיע בעתיד. אבל כפר סבא שלנו לא הסתפקה בזה. היא ערכה תערוכה שבה הציגה את תמונותיהן של כל היזמיות הטכנולוגיות שהופיעו ב'ליידי גלובס', וגם שלחה את התיכוניסטיות לשאול את עצמן: איזו אישה אני רוצה להיות? אילו כוחות יש לי כדי להגשים את זה? היא גם דאגה שייפגשו עם המשפיעות ויִלְמדו אותן. תחשבו מה עובר על בנות שנחשפו לכל כך הרבה מודלים של נשים שעשו את זה.

פרופ' מרסל מכלוף, שבחרנו אשתקד כאשת השנה, התייצבה גם היא בפני הבנות. היא, שבאה מרקע כל כך מוחלש, לא עצרה עד שהגיעה לפסגת המדע. היא, שניקתה מדרגות כילדה כדי לעזור לאמה החד הורית בעול הפרנסה - עשתה את הלא ייאמן. אבל היא לא לבד. יש פה גלריה מבעבעת של נשים שאפשר ללמוד מהן איך לא להירתע, להתמיד, להתמסר לעשייה משמעותית, לא להתייאש. הן יושבות לנו בחזית התודעה ומתדלקות את האמונה בעצמנו. תראו אותן, זה אפשרי. הרבה בנות הסתכלו על מכלוף ואמרו: 'היא זה מה שאני רוצה להיות כשאהיה גדולה. אני רוצה לגלות ולהמציא דברים'. את הדבר הזה בדיוק אנחנו רוצות לעורר. את החיבור למודלים של נשיות שלא תראו בריאליטי או באינסטגרם.

4. מה קורה אחר כך? המסע הזה לא מסתיים גם אחרי שהגשמת את החלום, גם אם הגעת הכי גבוה. בסוף מגיע הרגע הזה שבו תצטרכי להגדיר מחדש את מה שנכון לך.

יש משהו בפס הייצור התאגידי שמותיר את הנפש נדושה. ואם את בודדה בצמרת, אז את גם חשופה לכל כך הרבה לחץ, דאגות, אחריות, סערות, כובד. זו הסיבה שאני רואה יותר ויותר נשים שמסוגלות בדיוק באותה נחישות להחליט שהן לא רוצות עוד להחזיק במושכות. "במשך שנים ארוכות בקריירה רק עבדתי. שום דבר מעבר לזה", מספרת לי בכירה ששברה תקרת זכוכית עבה. בימים אלה, אחרי שכבר פרשה, היא הודפת את כל ההצעות למנכ"ל תאגידים גדולים.

5. יכול מאוד להיות שהגענו לשלב חדש באבולוציה של המנהיגות הנשית. זה התחיל בנשים ספורות שהצליחו לסדוק את ההגמוניה ההרמטית של גברים בגילאי 50 ששלטו במשק. ואז, בעשור האחרון, החלה מגמה שהלכה והתחזקה - יותר ויותר נשים החלו לצעוד בדרך שסללו להן החלוצות, והצליחו לאייש את המעוזים הגבריים ביותר. מגמה זו הגיעה לשיא ב-2018 כששדרה רחבה של נשים מנהלות חלשו על עמדות המפתח ברגולציה, במערכת המשפט, בבנקים הגדולים.

עכשיו אנחנו נכנסים לעידן שבו נשים מגיעות לפסגות הגבוהות ביותר של הניהול, אבל כל זה בא עם ירידה כללית באטרקטיביות של תפקידי המנכ"לות. בשוק העבודה בולט שינוי חד. ויעידו מעסיקים: בשונה מהעבר, עובדים פחות מוכנים להקריב הכול בשביל הקריירה. אבות יותר מעורבים בגידול הילדים (תקפצו לגני השעשועים אחרי הצהריים). ובכלל, דור גילאי ה-30 מקפיד על חלוקה במטלות בין גברים לנשים, ומאמץ סגנון חיים הרבה יותר מאוזן. זה אומר גם, שנשים מחליטות שהן רוצות להגשים את עצמן בכל מיני דרכים, שהן לא רק עבודה, משכתבות עצמן החוצה מהנרטיב הנוסחתי שקצת התיישן בינתיים, זה שקראנו לו איך-להיות-אישה-מצליחה-ממש.

עוד כתבות

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"