המשקיעים התנפלו, ושוק הנפקות האג"ח שבר שיאים: גיוסי שיא בחודש ספטמבר

הנזילות הגבוהה והשקל החזק דחפו לגיוסי שיא של כ-8 מיליארד שקל בספטמבר • בין המגייסים הגדולים: גופים המשתייכים לסקטור הפיננסי וחברות הנדל"ן מאמריקה, שחזרו לשוק ההנפקות • S&P מעלות: "ברוב ההנפקות נרשמה רמת ביקוש גבוהה שבאה לידי ביטוי ברמת ריביות נמוכה ביותר"

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

לאחר החולשה הצפויה שחווה שוק גיוסי האג"ח הקונצרניות בחודש אוגוסט, הוא חזר בסערה, וסיכם את ספטמבר עם גיוסי שיא מתחילת השנה - כ-8 מיליארד שקל (על-ידי קרוב ל-30 חברות). כך עולה מנתוני חברת S&P מעלות, שהוסיפה כי "ברוב רובן של ההנפקות נרשמה רמת ביקוש גבוהה לסחורה מצד המשקיעים, שבאה לידי ביטוי ברמת ריביות נמוכה ביותר. מרבית החברות הנפיקו בהיקפים גדולים מעבר למתוכנן".

במעלות ציינו גם, כי "רמת מרווחי הסיכון ממשיכה לרדת, ולהוות חלק מהגורמים התומכים בפעילות ההנפקות בשוק החוב המקומי. כך למשל, עלה מדד התל-בונד 60 מעל 7% מתחילת השנה". רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, ציינה כי בין הגורמים שתמכו בביקושים הגבוהים היו "רמת הנזילות הגבוהה בשוק, לרבות הכספים המוזרמים באופן שוטף למשקיעים המוסדיים והצבירה החיובית בקרנות האג"ח, בשילוב עם פעילות הנפקות דלילה באוגוסט ובחלון הזמנים שלפני חופשות החגים".

עשר המנפיקות הגדולות מתחילת השנה
 עשר המנפיקות הגדולות מתחילת השנה

אלה, לדבריה, "עודדו את החברות לממש את תוכניות ההנפקות שלהן במהלך ספטמבר, ולבצע הנפקות בהתאם לצורכי המימון ומחזור החוב. גורם השפעה נוסף הוא הצפי של המשקיעים הישראלים לגבי ההתפתחויות בשער החליפין, וההערכה לגבי המשך התחזקות השקל, אשר תומכת בשימור של רמת האלוקציה הגבוהה יחסית להשקעות בשוק המקומי". עוד הוסיפה הראל במבט קדימה, כי "הכניסה של ישראל למדד האג"ח הממשלתי הגלובלי של FTSE, העודף במאזן התשלומים וחוזי יצוא הגז החדשים פועלים בכיוון של המשך התחזקות השקל".

בסיכומו של ספטמבר בלטו כמה הנפקות נרחבות למדי מהסקטור הפיננסי - ובהן כלל ביטוח, שגייסה כ-820 מיליון שקל, והבנקים הבינלאומי ואגוד, שכל אחד מהם גייס כ-700 מיליון שקל. סך גיוסי ענף זה הסתכמו בחודש החולף בכ-3 מיליארד שקל. נוסף על כך, במעלות מציינים כי בסיכום הפעילות החודשית היקף ההנפקות של הסקטור הריאלי, ללא פיננסים, "היה מהגבוהים מתחילת השנה, והסתכם בכ-5 מיליארד שקל. חברות רבות ביקשו לנצל את המומנטום החיובי ואת ימי הפעילות בין חופשת הקיץ ועד תקופת החגים, ובחרו לממש בימים אלו את תכניות ההנפקה שלהן. ייעוד ההנפקה ברוב ההנפקות היה למיחזור חוב".

מגמה נוספת שבלטה בסיכומו של ספטמבר הייתה חזרתן של חברות הנדל"ן האמריקאיות לגיוסי חוב בת"א, אחרי תקופה ממושכת שבמהלכה נעדרו כמעט לגמרי מפעילות, במה שעשוי להוות את תחילתו של גל גיוסים נרחב בסקטור. בסיכום חודשי, חמש חברות נדל"ן הפועלות בצפון אמריקה גייסו כ-1.5 מיליארד שקל, בראשן אלעד קנדה של יצחק תשובה שהנפיקה אג"ח בהיקף של כ-500 מיליון שקל, ונמקו של יגאל נמרד, שגייסה כ-400 מיליון שקל. מלבד אלה, כל אחת מהחברות לייטסטון, סילברסטין נכסים וקורנרסטון גייסה כ-150-300 מיליון שקל.

היקפי הנפקות אגח מתחילת השנה
 היקפי הנפקות אגח מתחילת השנה

"יציבות בסקטור הריאלי ברבעון"

בפילוח רבעוני של פעילות גיוסי האג"ח הקונצרניים, במעלות מציינים כי "ניכרת יציבות בגזרת הסקטור הריאלי", וכי ברבעון השלישי "ניכר גידול מסוים בהיקף ההנפקות של סקטור הנדל"ן, בהשוואה לרבעון הקודם, שעשוי להיות מוסבר גם על-ידי חידוש פעילות ההנפקות של מספר חברות נדל"ן אמריקאיות".

לצד הפעילות האינטנסיבית בספטמבר, בפילוח חודשי מתחילתה של 2019 ניכר חוסר יציבות, עם כמה חודשים "חלשים" יחסית (בהם גם אוגוסט) בהם היקפי גיוס שלא הגיעו ל-3 מיליארד שקל, לצד כמה חודשים עם גיוסים בהיקפים של יותר מ-5 מיליארד שקל ולמעלה מכך.

כך, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, היקף גיוסי האג"ח הקונצרניים הסתכם בכ-46 מיליארד שקל (היקף נמוך במעט מבתקופה המקבילה ב-2018, שבסיכומה גויס סכום של כ-65 מיליארד שקל). מעלות סבורים כי "למרות מספר חודשים של פעילות הנפקות אינטנסיבית, מסתמן שפעילות ההנפקות השנתית תהיה נמוכה השנה בהשוואה ל-2018, ולאור תקופת החגים, ניכר כי הפעילות בנובמבר-דצמבר תהיה זו שתקבע באיזו מידה".

עוד הפנו במעלות זרקור לפעילות גיוסי האג"ח הממשלתיות, וציינו כי קצב ההנפקות באפיק זה התגבר. לפי נתוני חברת הדירוג, אחרי שבכל אחת מהשנתיים האחרונות (2017-2018) הסתכמו היקף הנפקות האג"ח הממשלתי בכ-46 מיליארד שקל, ב-2019, בתקופה של תשעת החודשים הראשונים של השנה, הונפקו כבר אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-57 מיליארד שקל.

בשוק האקוויטי, מנתוני הבורסה עולה כי בסיכום חודשי גויס סכום של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל, קרוב ל-600 מיליון שקל מתוכו בשבע הנפקות לציבור - כשעל עיקר הסכום הייתה אחראית קרן ההשקעה בתשתיות ג'נרישן קפיטל, שגייסה כ-525 מיליון שקל בהצעה לא אחידה למשקיעים מוסדיים. בסך הכול, מתחילת השנה גויס בתל-אביב סכום של קרוב ל-7.5 מיליארד שקל באמצעות הנפקות והקצאות של מניות, מתוכו 2.7 מיליארד שקל על-ידי שש חברות חדשות.