מה עומד מאחורי תוכנית הקיצוצים של HP, והאם בישראל צריכים לדאוג?

HP הודיעה בסוף השבוע על קיצוצים של כ-16% בכוח-האדם הגלובלי שלה • מאחורי המהלך עומדת שחיקה בפעילות המדפסות, שנובעת מכך שהמודל העסקי של החברה, שמתבסס על מכירות דיו, התחיל לחרוק • האם HP תצליח לשחרר את מה שתוקע את הפעילות שלה? האנליסטים לא בטוחים

שחיקה בפעילות המדפסות של HP / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שחיקה בפעילות המדפסות של HP / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בסוף השבוע הודיעה חברת HP Inc על קיצוצים משמעותיים בכוח העבודה הגלובלי, של כ-7,000-9,000 עובדים, מתוך 55 אלף עובדים ברחבי העולם. כלומר, שיעור הקיצוצים יכול להגיע ל-16%, באמצעות פיטורים ופרישה מרצון. ההודעה מגיעה על רקע עזיבתו של המנכ"ל הנוכחי דיון ווייסלר בשל בעיות בריאותיות, ואת תוכנית הפיטורים מוביל המנכ"ל החדש של HP, אנריקה לורס, שייכנס לתפקידו בעוד מספר שבועות. ב-HP לא סיפקו התייחסות לפי אזורים גיאוגרפיים, ולא ברור מה תהיה ההשפעה על ישראל, שבה מועסקים מעל 3,000 עובדים.

קשה להאמין שמישהו הופתע במיוחד מהמהלך, בעיקר לאחר הרבעון השלישי שהראה ירידה במכירות המדפסות בהשוואה לרבעון השלישי. למעשה, על אף שהייתה עלייה ב-2018 במכירת המדפסות, הפעילות הזאת מתכווצת בהדרגה וההכנסות ממנה ירדו ב-14% בתוך חמש שנים. ל-HP יש גם פעילות נוספת, שבמסגרתה היא מוכרת ציוד קצה כמו לפטופים. ההכנסות מפעילות המדפסות אמנם תורמות חלק קטן יותר מההכנסות, אך תורמות כ-60% ויותר מהרווח של החברה.

הסיבה שהשוק מתכווץ נובעת בין היתר מכך שלקוחות - פרטיים וארגונים - פשוט מדפיסים פחות. ניתן לראות זאת בכך שאנשים שולחים קבצים בדואר אלקטרוני במקום להדפיס. אנשים גם משתדלים שלא להדפיס אם הם לא מחויבים, בגלל המודעות להשפעה הסביבתית של ייצור נייר.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה נשארו דומות לאלו של השנה שעברה והן הסתכמו בכ-43 מיליארד דולר. הרווח הנקי ירד ב-30% והסתכם ב-2.8 מיליארד דולר. עם זאת, הסימן המדאיג נמצא בפעילות המדפסות ברבעון השלישי, שרשמה ירידה של 5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל והן הסתכמו ב-4.9 מיליארד דולר. הרווח לפני מסים ירד ב-8% והסתכם ב-800 מיליון דולר. פעילות זו גם אחראית לעיקר הרווח, כ-60% ממנו.

האתגרים עימם מתמודדת HP באו לידי ביטוי בחולשה של המניה. ביום שישי צנחה המניה ב-10% והשלימה נפילה של 34% בתוך שנה. נראה שגם המהלך לשינוי ארגוני ב-HP, שבוצע לפני ארבע שנים והיה אמור להציף ערך לבעלי המניות, לא הוכתר כהצלחה. המהלך כלל פיצול של HP לשתי חברות - HP Inc., החברה שמוכרת מדפסות ולפטופים, ומנייתה עלתה מאז ב-26% בלבד; ו-HPE, שמתמקדת באנטרפרייז ומנייתה עלתה מאז ב-47%. הנאסד"ק עלה באותה תקופה ב-57%.

בחברה מעריכים כי המהלך יחסוך לה כמיליארד דולר בשנה עד סוף שנת התקציב של 2022. כמו כן, עלות התוכנית מוערכת בכמיליארד דולר עד סוף 2022: 100 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019, 500 מיליון דולר בשנה הבאה והשאר ב-2021 ו-2022.

במקביל להודעה על פיטורי העובדים, פרסמה החברה כי היא מגדילה את הדיבינד ב-10% וכן יוצאת עם תוכנית חדשה לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 5 מיליארד דולר. זאת בנוסף לתוכנית קיימת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 1.7 מיליארד דולר. בחברה ציינו כי התוכניות הללו נועדו לאזן את הדילול שנוצר ממתן אופציות לעובדים, אך כמובן שבחברה מנסים גם לפצות את בעלי המניות על החולשה של המניה.

מניית HP מדשדשת מאז שהחברה פוצלה לשני חלקים
 מניית HP מדשדשת מאז שהחברה פוצלה לשני חלקים

האנליסטים מודאגים מהסיכונים הרבים

HP לא הייתה רק החברה הבולטת בשוק המדפסות, אלא גם זו שאימצה את המודל הרווחי מתחום סכיני הגילוח, שבו מוכרים את הסכינים עצמם בזול ואת הרווח גוזרים מהלהבים. כך, הרוויחה HP הרבה מאוד כסף מהדיו שהיא מכרה לצד המדפסות שלה. בשנים האחרונות המצב נהיה יותר מאתגר, שכן הפער בין המדפסות של HP למדפסות של היצרניות האחרות הלך והצטמצם, ובמקרים מסוימים נמחק. לצד זאת, מחירי המדפסות הלכו וירדו עוד, דבר שגם פגע בשולי הרווח של החברה.

ואולם HP התמודדה עם בעיה נוספת, אולי אחת המשמעותיות שבהן - יצרניות צד שלישי שמכרו דיו לא מקורי שמתאים למדפסות החברה. כך, המודל שלה התחיל להתערער. בסוף השבוע הודיעו בחברה על ניסיון להילחם בתופעה הזאת על ידי ייצור של שני סוגי מדפסות: הראשון, יקר יותר, שיהיה פתוח לשימוש בדיו שלא מיוצר על ידי HP עצמה; והשני, שהוא יותר זול, אבל הלקוח יהיה מחויב לרכוש את הדיו של החברה. זה נראה כמו ניסיון לסגור את האורווה לאחר שהסוסים כבר ברחו. בכל מקרה, זהו מהלך שההשפעה שלו היא ארוכת טווח, מכיוון שהוא רלוונטי רק לרוכשי מדפסות חדשות.

האנליסטים לא בהכרח אופטימיים לגבי המהלך. כך לדוגמה אתר "בארונ'ס", שבו כתב האנליסט טוני סאקונאגי מחברת ברנסטיין ללקוחות שלו כי "קיימת אי ודאות לגבי ההצלחה של המהלך הזה, ויש בו סיכונים רבים. מתחרים עשויים שלא לבצע מהלך דומה, וכך HP תיחשב בשוק לשחקנית היקרה. הדבר יכול להביא לירידה במכירות בקצב מהיר יותר מאשר תהליך ההתאמה של המודל". הוא הוסיף כי לא בטוח שהמהלך ישמור על רמות הרווחיות של עסקי המדפסות הנוכחיים, והביע חשש מכך שמכירות הדיו הן לא הבעיה היחידה של החברה, אלא גם ירידה במכירות של מדפסות באופן כללי.

האנליסט מתיו קאברל מקרדיט סוויס ציין כי המודל העסקי היה סטטוס קוו במשך עשורים. הוא ציין כי הוא מבין את הערך בשינוי, אך הביע חשש מתנודתיות ברווחיות החברה ובתזרים המזומנים הצפוי שלה, ובהתאם גם במניה. הוא ציין כי העלאת מחירים בשוק בשל תהיה מהלך קשה, במיוחד אם המתחרים לא יצטרפו למהלך.

ההכנסות מפעילות מדפסות
 ההכנסות מפעילות מדפסות

החברה מעסיקה 3,000 עובדים בישראל

HP מעסיקה בישראל מעל 3,000 עובדים, במחקר ופיתוח, ייצור ומכירות. מלבד פעילות המכירות שלה, שאחראית להפצה של מוצריה, החברה פועלת דרך שתי חברות שרכשה בתחילת שנות ה-2000 - אינדיגו וסאיטקס. שתיהן עוסקות בדפוס דיגיטלי, אך עם טכנולוגיה ושוק יעד שונים.

בעוד שדפוס אנלוגי מצריך הוצאות גבוהות על הכנה לדפוס ולכן צריך להדפיס בכמויות גבוהות - כדי שעלות ההדפסה של כל מוצר תהיה נמוכה ותצדיק את עצמה מבחינה כלכלית, בדפוס דיגיטלי עלות ההדפסה לא יורדת אם כמות המוצרים המודפסים גדלה. HP אינדיגו, שיושבת בקריית גת וברחובות, מעסיקה כ-2,500 עובדים ונחשבת לאחת היצואניות הגדולות מישראל. הדפוס הדיגיטלי שהחברה פיתחה מאפשר להדפיס מוצרים שונים בסדרות קצרות, - ספרי תמונות, כרטיסי ברכה, לוחות שנה, ניירות מכתבים, מזכרות, תוויות ועוד.

סאיטקס, שיושבת בנתניה, בקיסריה ובקריית גת, מעסיקה כ-500 עובדים, והפתרונות הטכנולוגיים שלה מיועדים למוצרים יותר קשיחים, כמו למשל אריזות, קרטונים ושילוט. ב-HP לא הסכימו למסור את מספר העובדים המדויק, והוא מבוסס על דיווחים של החברות מלפני כשנתיים.

קשה להעריך האם העובדים נמצאים בסכנה, אך ניתן להעריך כי פיטורים בהיקפים רחבים כל כך יובילו את מטה החברה לדרוש גם מהפעילות בישראל לצמצם הוצאות. דפוס דיגיטלי הוא עדיין תחום שנמצא בחיתוליו באופן יחסי, ולכן ככל הנראה הוא לא מהותי מאוד בעבור HP - אבל הוא כן יכול להוות מנוע צמיחה בעבורה. החברה לא מפרסמת את המספרים של הפעילויות הללו.

תחום נוסף ש-HP בונה עליו הוא תחום המדפסות תלת ממד, שאין לו זיקה מהותית לישראל. ב-HP ביקשו לקחת את הניסיון שלהם מהתחום כדי להשתלט על השוק, אך כל השוק מתמודד עם קצב אימוץ מוצרים נמוך. בעבר ציינו ב- HP כי הכניסה שלהם לשוק נועדה כדי להשפיע באופן משמעותי על תהליך הייצור כולו, ולא כדי להסתפק בייצור בסדרות קטנות יחסית. זאת, כדי להצליח להשפיע על התוצאות הפיננסיות של HP. עם זאת, הדבר כנראה רחוק מהגשמה.

מ-HP נמסר: "התעשייה נמצאת כיום בנקודת מפנה, ו-HP מתחילה פרק חדש שמצריך ביצוע של מהלכים משמעותיים. זה כרוך בכמה החלטות קשות אך אנחנו מחויבים כתמיד לעזור לעמיתינו שיושפעו כתוצאה מהמהלכים הללו. אלו הן ההחלטות הקשות ביותר שחברה נדרשת לקבל אך הן קריטיות למיצובה בעתיד".

לגבי השפעה על העובדים בישראל נאמר כי "זהו מהלך גלובלי של ארגון מחדש ואנו לא מוסרים בשלב זה מידע על האופן שבו הוא ישפיע במדינות השונות".