מאמן ה-NBA שתמך במחאה בהונג קונג וסיבך את הקבוצה עם הספונסרים מסין

ביום שישי האחרון מאמן היוסטון רוקטס דריל מורי הביע תמיכה במחאה נגד סין בהונג קונג בציוץ, מאז הוא נמצא במרכזה של מהומה שמעידה על בצע הכסף של ליגת הכדורסל הבכירה בעולם • מורי כבר הספיק למחוק את הציוץ ולפרסם התנצלות אבל ממשיך לחטוף קיתונות של ביקורת

דריל מורי, מאמן היוסטון רוקטס / צילום: Troy Taormina-USA TODAY Sports, רויטרס
דריל מורי, מאמן היוסטון רוקטס / צילום: Troy Taormina-USA TODAY Sports, רויטרס

בעקבות הודעת התמיכה של מנהל קבוצת ה-NBA יוסטון רוקטס, דריל מורי, הענקית הסינית, טנסנט, הודיעה כי לא תשדר לקהל הסיני שידורי ספורט בהם משתתפת הקבוצה. נתח השוק הסיני הינו משמעותי מאוד לליגת הכדורסל האמריקאית, עם נתח צופים רק מהשוק הסיני המסתכל בכ-500 מיליון צופים לעונה. 

מנג'ר קבוצת ה-NBA יוסטון רוקטס, דריל מורי, התנצל היום (ב') על ציוץ בטוויטר שלו שתמך במחאות בהונג קונג. מורי כתב שהוא לא התכוון לפגוע באוהדי NBA בסין, היכן ששותפיו הרבים עצרו את עסקיהם עם קבוצת הכדורסל של יוסטון.

נזכיר כי מורי צייץ בסוף השבוע בעד ההפגנות הרבות בהונג קונג כנגד השלטונות הסיניים באי הקטן, אך הספיק כבר למחוק את הציוץ מהחשבון שלו. עם זאת, מותג הספורט לי-נינג ומרכז כרטיסי האשראי של בנק הפיתוח שנחאי פודונג (SPD) הודיעו אמש (א') כי הם משהים את כל שיתופי הפעולה העסקיים שלהם עם הרוקטס.

"לא התכוונתי שהציוץ שלי יפגע באוהדי הרוקטס או חבריי בסין. בסך הכל השמעתי מחשבה אחת, מבוססת על פרשנות אחת, באירוע אחד מורכב", צייץ מורי היום וגם הוסיף כי הוא שוקל נקודות מבט שונות בכל הנוגע למחאה בהונג קונג. "ציוציי הם שלי ואינם מייצגים את דעת הרוקטס או ליגת ה-NBA", ציין מורי.

הרוקטס נחשבים לקבוצה אהודה מאוד בסין, חלקית כיוון שהם גייסו בדראפט את מאו מינג בשנת 2002, שהפך לכוכב וחלק מהמיתולוגיה של הקבוצה. מינג סייע מאוד לרוקטס ליצור בסיס אוהדים סיני חזק.

בציוץ של מאמן ה-NBA מיום שישי האחרון, שכבר נמחק מהרשת החברתית, הופיעה תמונה עם הכיתוב "הילחמו למען החופש. תמכו בהונג קונג".

מעבר למחיקת הציוץ, בעלי הרוקטס טילמן פרטיטה צייץ גם הוא ברשת החברתית כדי להרחיק את הקבוצה מההצהרה ה"בעייתית" של המאמן. "דריל מורי אינו הדובר של יוסטון רוקטס", אמר הבעלים בשבת. "הנוכחות שלנו בטוקיו היא בנוגע לקידום ה-NBA בצורה בינלאומית ואיננו ארגון פוליטי בשום צורה". משחקני הרוקטס שמשחקים ביפן לא נמסרו תגובות.

בהצהרה נפרדת, ליגת ה-NBA הצהירה כי דעותיו של מורי "פגעו עמוקות ברבים מהחברים והאוהדים שלנו בסין, זה מצער. יש לנו כבוד גדול להיסטוריה והתרבות הסינית ומקווים שספורט וה-NBA ימשיכו לשמש כגורם מגשר על פערים חברתיים ולאחד אנשים".

ברשתות החברתיות כבר הספיקו להתנגח בהחלטת הקבוצה וה-NBA לתמוך בצד הסיני והסנטור טד קרוז אף צייץ כי הוא גאה מאוד במורי על ביקורת על המפלגה הקומוניסטית בסין. קרוז הוסיף כי ה-NBA "נסוגה מהתמיכה בקבוצה באופן מביש רק בגלל רדיפת בצע".

עם כל התמיכה במורי, בעלי קבוצות NBA רבות יצאו נגד מורי ודעותיו. בעלי הברוקלין נטס, ג'ו צאי, כתב פוסט פייסבוק ארוך מאוד על כמה שפרסום דעתו של מורי פגעה בליגת הכדורסל הבכירה בעולם וכמה שהמאמן של הרוקטס לא מבין את הלך הרוסי ברחוב הסיני נגד המחאה בהונג קונג.