בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.25%

בהמשך להודעת הנגיד אמיר ירון ביולי האחרון כי הריבית לא תועלה זמן רב, בבנק ישראל לא מפתיעים את השוק • בבנק ישראל לא צופים העלאת ריבית, שצפויה להישאר עד סוף 2020 על 0.25% או לרדת ל-0.1% • תחזית הצמיחה ל-2020 הונמכה ב-0.5%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל הותירה את הריבית לחודש וחצי הבאים ללא שינוי ברמה של 0.25%, כך לפי ההודעה שפרסם היום (ב') בנק ישראל. 

בבנק ישראל לא צופים העלאת ריבית, שצפויה להישאר עד סוף 2020 על 0.25% או לרדת ל-0.1%. בבנק ישראל מורידים תחזית צמיחה ל-2020 מ-3.5% ל-3%.

הנגיד אמיר ירון ציין בדבריו כי בין חברי הוועדה המוניטרית היו כאלה שתמכו בהורדת הריבית. "ההחלטה לא הייתה קלה", אמר ירון, "והיא לא התקבלה פה אחד". באשר לאינפלציה אמר ירון כי למרות שבחודשים הקרובים צפויה ירידה נוספת באינפלציה בטווח של שנה הציפיות הן שהאינפלציה תתכנס באזור הרף התחתון של תחום היעד. "סביר שהייסוף ישפיע על האינפלציה ובפרט אם יתמיד", אמר ירון. 

"העיכוב בהקמת הממשלה דוחה את הטיפול בבעיות של המשק ואת הנקיטה בצעדים הדחופים הנדרשים לטיפול בגירעון וביחס החוב", הוסיף.

"חלק מהייסוף בשקל הינו תוצאה של המצב הטוב יחסית של המשק אך גם לשינוי בריביות ולהתפתחויות פיננסיות נוספות הייתה השפעה. בנק ישראל לא התערב עד כה בשערי המט"ח אך במידה ושער החליפין יסטה באופן מהותי מהחלון שהגדרנו בנק ישראל יתערב בשוק", אמר הנגיד. ירון ציין כי מעבר להורדת ריבית הוועדה המוניטרית שומרת בידה את האופציה לנקוט בצעדים נוספים "במידת הצורך".

לקראת ההחלטה התגברו הציפיות בשווקים לנקיטת צעדים מצד הבנק המרכזי לבלימת התחזקות השקל, כאשר מתחילת השנה השקל רשם התחזקות של 9.1%. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון הודיע בצעד חריג ב-31 ליולי כי הריבית לא תועלה זמן רב - זאת בתגובה לגל המלצות קנייה של הבנקים הזרים שטענו כי ירון אינו מתכוון להמשיך במדיניות ההתערבות בשוק המט"ח שאפיינה את הנגידים הקודמים קרנית פלוג וסטנלי פישר.

לדברי מודי שפריר אסטרטג ראשי בבנק המזרחי טפחות: "ההתבטאויות היוניות של הנגיד, כמו גם העובדה שהנגיד לא פסל אפשרות להנהגת ריבית שלילית הובילו להיחלשות השקל, זאת חרף העובדה כי חברי הוועדה והנגיד ירון לא שינו את התבטאויותיהם בנוגע למידת ההתערבות הצפויה של ב"י בשוק המט"ח - ירון ציין כי חלק מהייסוף "הינו תוצאה של המצב הטוב יחסית של המשק הישראלי ושל העודף בחשבון השוטף", אך הוסיף כי "גם לשינוי במערך הריביות (בעולם) ולהתפתחויות פיננסיות נוספות הייתה השפעה".

שפריר ציין כי אמיר חזר על דבריו בוועידת הנגידים של "גלובס" לגבי העקרונות שינחו את בנק ישראל בהתערבות עתידית בשוק המט"ח כשאמר, כי "יש חלון של שערי חליפין שאנחנו סבורים שהוא קונסיסטנטי עם יציבות מחירים והפעילות הכלכלית, כשאנחנו לוקחים בחשבון את כל הגורמים וכל המשתנים במשק. במידה ושער החליפין יסטה באופן מהותי מאותו חלון שהגדרנו, בנק ישראל יתערב בשוק.