דילמת ההצפנה של מערכת אכיפת החוק בעת הלחימה בטרור

ממשלות בכל העולם מוצאות עצמן יותר ויותר בחשכה ובפיגור אחר ארגוני טרור, המנצלים לרעה את טכנולוגיות ההצפנה לתכנון פיגועים • דעה

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

אחרי הטבח הנוראי בדייטון, אוהיו, ה-FBI ניסה במשך מספר ימים לפרוץ לטלפון הסלולרי של היורה, על מנת להבין מה קרה והאם היו אחרים ששיתפו איתו פעולה. דבר דומה קרה לפני כמעט ארבע שנים בעקבות הירי המזעזע בסאן ברנרדינו, קליפורניה. שלטונות החוק הפדראליים בארה"ב, כמו גם ממשלות ברחבי העולם, מתמודדים עם הדילמה הנובעת מההצפנה, הכלי המשמש להגנה על הפרטיות שלנו על בסיס יומיומי.

כאשר מוניתי לשר הראשון לביטחון מולדת בארה"ב ובעולם בכלל, בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2011, ארה"ב התמודדה עם עידן חדש של טרור בצד שלל איומים, פנימיים ובינלאומיים. מאז, האתגרים של המלחמה בפשיעה ובטרור צמחו ברמה אקספוננציאלית, בעוד אנשי המודיעין מוצאים את עצמם יותר ויותר בחשכה, ולעתים מפגרים אחר טרוריסטים בעלי מומחיות טכנולוגית, גם כאשר היכולת להתמודד עם האיומים הללו כבר קיימת.

לוחמה בטרור כרוכה בפעולות מנע ומוכנות. אולם היום זה כמעט בלתי אפשרי לזהות איומים לפני שהם מתממשים, משום שקבוצות קיצוניות כגון בוקו חראם או המדינה האסלאמית מנצלות את טכנולוגיות ההצפנה בטלפונים החכמים על מנת לתכנן בסתר את התקפותיהן.

אפליקציות מוצפנות כמו WhatsApp ו-Viber מסייעות למשתמשים בטלפונים חכמים לשמור על המידע האישי שלהם חסוי אך באותה מידה הן יכולות להיות מנוצלות למטרות זדוניות. אל צ'אפו, ברון הסמים המקסיקני, פעל במשך שנים מבלי להיחשף, על ידי ניהול קרטל הסמים שלו באמצעות הודעות מוצפנות. מאז ומתמיד שחקנים רעים עשו מאמצים לפעול בסתר, אך בזמן שהאסטרטגיות שלנו ללוחמה בטרור מנסות להדביק את קצב הטכנולוגיה, הפער בין הצדדים הולך וגדל.

תופעת ה"החשכה" (Going Dark) גרמה לכך שאמצעי המעקב המסורתיים בהם סוכנויות הביטחון משתמשות - כגון ציתות לטלפונים ומכוניות מעקב - אינם יעילים יותר. סוכנויות ממשלתיות יכלו בעבר לעקוב אחר התנועות של פושעים וטרוריסטים, ואילו היום הם נמצאים מתחת לרדאר, בין היתר, בעזרת מכשירים זמינים, כמו טלפונים חכמים.

הצהרה משותפת משנת 2018 של מנהיגים מאוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, בריטניה וארצות הברית, הידועים בשם "חמשת העיניים", מתווה את הצורך הדחוף של שלטונות החוק לסגור את הפער, ומסבירה: "חוסר היכולת של סוכנויות המודיעין ושלטונות החוק להגיע באופן חוקי למידע והתקשרות מוצפנים מציב אתגרים בפני המאמצים של רשויות החוק להגן על הקהילות שלנו"

למרבה המזל, טכנולוגיה חדשנית מפיחה תקווה שפתרונות מודרניים יוכלו להתמודד עם בעיות מודרניות.

ההתקדמות בפיתוח אמצעי יירוט תקשורת חוקיים, משמעה שסוכנויות ממשלתיות, שתפקידן להגן על אזרחים, יכולות להתגבר על הצפנה על מנת להגיע למידע חיוני, כך שפושעים לא יוכלו לחרוש מזימות מאחורי חומות בלתי חדירות. טכנולוגיות אלו יכולות למנוע, ואף מנעו, טרגדיות, ללא הפרעה לציבור. יתרה מזאת, הן מתוכננות לצורך שימוש זהיר, ממוקד מאד ומוגבל, המאפשר למעקב להיות יעיל יותר מאי פעם. ללא הטכנולוגיות המתוחכמות הללו הכוחות המופקדים על שמירת בטחוננו עומדים בפני משוכות שלא ניתן להתגבר עליהן.

טכנולוגיות לפיצוח או עקיפת ההצפנה מסייעות לשלטונות החוק למנוע פעולות טרור ומקרי פשע, אך בידיים הלא נכונות, כלים אלו יכולים להיות מנוצלים לרעה ולשמש אמצעי לחדירה לפרטיות או למעקב אחר אנשים מסיבות שלא קשורות לביטחון הציבור. אולם, דווקא הרגולציה מצליחה לעמוד בקצב ההתפתחות הטכנולוגית, בעוד שגופי האכיפה טרם הצליחו.

מסגרת של חוקים ותקנות היא חיונית על מנת להבטיח שמפתחי טכנולוגיה זו יקבלו רישיון להפעלה בהתאם לסטנדרטים ברורים ושהמשתמשים ייעזרו בה רק בהתאם לייעודה. זוהי חובתם של סוכנויות המודיעין, תעשיית הסייבר והמחוקקים לעבוד ביחד, על מנת שהשימוש בכלים אלו, המשמשים להצלת חיים, יעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של כבוד לביטחון ולזכויות האדם.

אינספור מומחי ביטחון מעודדים חברות בתעשייה זו ליישם סטנדרטים בהתאם ל כללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות האדם. זהו ללא ספק רף גבוה, אולם כשמציבים סטנדרטים גבוהים לתעשייה חיונית שכזו, אנחנו יכולים להבטיח שממשלות ימשיכו לשמור על ביטחון אזרחיהן, תוך התייחסות פרואקטיבית לחששות הלגיטימיים מפני פגיעה בפרטיות ושימוש לרעה בטכנולוגיות.

אנו לא יכולים להתעלם מהטכנולוגיות החיוניות הללו בגלל חשש מפגיעה בפרטיות. הסכנה האורבת מנגד גדולה מדי. ממשלות יכולות לאזן בין השמירה על פרטיות וזכויות אדם, לבין פיצוח הצפנה במטרה למנוע פעולות טרור ומקרי פשע.

המטרה העליונה שעמדה בפני כשר לביטחון המולדת, היא אותה המטרה שעומדת בפני ממשיכיי בתפקיד: להבטיח שכאשר טרוריסטים יתכננו את ה-9/11 הבא, אנחנו נהיה מוכנים למנוע זאת.

סוכנויות ממשלתיות, חברות הייטק גדולות ותעשיית הסייבר יכולות לעבוד יחד בהצלחה על מנת לספק לרשויות החוק יכולות סבירות לשמירה על ביטחונם של אזרחים תמימים מפעולות טרור ומקרי פשע.

אחרת, האנשים המסוכנים ביותר בעולם עלולים להצליח. 

הכותב היה המושל ה-43 של מדינת פנסילבניה והשר הראשון לביטחון פנים. הוא היושב ראש של מכון רידג' לאבטחת סייבר עולמי ומשמש כיועץ בכיר לחברת הטכנולוגיה הישראלית NSO Group העוסקת בלוחמת סייבר ומסייעת לממשלות למנוע ולחקור פעולות טרור ומקרי פשע. המאמר פורסם לראשונה באתר TheHill