מעקב אחר ביצוע הפרויקט ופיתוח חיי קהילה בבניין החדש

מעקב אחר ביצוע ופיתוח חיי קהילה בבניין החדש / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
מעקב אחר ביצוע ופיתוח חיי קהילה בבניין החדש / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

בזמן בניית הפרויקט יש כמה דברים שכדאי להקפיד עליהם. אחד קשור לעדכונים שוטפים של בעלי הדירות, והשני דווקא מכין את הקרקע ליום שאחרי.

  1. מעקב אחר מצב הבנייה ומצב בעלי הדירות בתקופת הביניים - יש לקבוע מנגנון עדכון בפרקי זמן מוגדרים מראש ורצוי לא יותר מאשר כל 3 חודשים. העדכון יכול לכלול, למשל, שליחת תמונות מאתר הבנייה, תיאור ההתקדמות וכו'. כמו כן, יש להסדיר מנגנון למענה לפניות התושבים ולטיפול בהן בכל נושא שהוא, ובפרט, הסתייעות ביזם בכל הנוגע לסוגיות הדיור החלופי, כגון החלפת דירות במקרה הצורך, תשלומים, מסים ותחזוקה (במקרה של תמ"א 38/2 או פינוי בינוי). חשוב להסדיר הסתייעות ביזם בכל הנוגע לדירות הקיימות: פתרון מיידי של תקלות, פינוי זמני במקרה הצורך, השפעת הבנייה על שגרת החיים וכיו"ב (במקרה של תמ"א 38/1 או בינוי-פינוי-בינוי).
  2. פיתוח חיי הקהילה החדשים בבניין החדש - חשוב להתייחס לפיתוח חיי קהילה חדשים בבניין. הבניין החדש יכיל בתוכו קהילה חדשה, שתורכב מדיירי המתחם המקוריים ומדיירים חדשים. המפגש בין קהילות אלה יכול להיות מוצלח וגם יכול להיות מאוד לא מוצלח (עד כדי פגיעה משמעותית ביכולת של הבניין להתנהל ולתחזק את עצמו). כדי להתמודד עם המציאות המורכבת רצוי להציע ליזם לממן מימון חלקי או מלא פעילויות משותפות בקרב בעלי הדירות הוותיקים והחדשים. לדוגמה - מפגשים קהילתיים כמו ערבי שירה, בישול או כל פעילות קהילתית אחרת שתסייע בקירוב הלבבות. מפגשים כאלה עשויים לסייע בבניית יחסי שכנות טובים והדדיים בין הדיירים המקוריים לבין החדשים ולגשר על הפערים שככל הנראה יהיו בניהם (ייתכן שיהיה ביניהם פער חברתי ותרבותי).


אנחנו כאן לעזור לכם

בהכנת המדריך הושקעו מאמצים ומשאבים רבים אולם מדובר בתחום דינאמי שעובר שינויים. במידה ותרצו לעדכן אותנו בפרטים חשובים שלא מופיעים או להעיר ולהאיר בנוגע לתוכן הקיים אנא כתבו לנו.