אפל הסירה מהאפסטור אפליקציה שסייעה למפגינים בהונג קונג

אפל הסירה את האפליקציה HKmap.live לאחר שהופנתה כלפי החברה ביקורת בסין • האפליקציה אפשרה למשתמשים ללמוד על מיקום של שוטרים, ולטענת אפל נעשה בה שימוש לרעה

מפגין בהונג קונג מתעמת עם שוטר / צילום: Jorge Silva, רויטרס
מפגין בהונג קונג מתעמת עם שוטר / צילום: Jorge Silva, רויטרס

אפל הסירה מחנות האפליקציות שלה, אפסטור, את אפליקציית HKmap.live ששימשה מפגינים בהונג קונג, לאחר שהופנתה כלפי החברה ביקורת בסין. האפליקציה אפשרה למפגינים ללמוד על המיקום שבו מוצבות ניידות משטרה, כוחות מיוחדים, מקומות בהם שוטרים השתמשו בגז מדמיע ועוד, באמצעות מידע שסיפקו המשתמשים.

כל אפליקציה עוברת תהליך בדיקה לפני שאפל מאשרת את הכללתה באפסטור, ובתחילה HKmap.live לא אושרה. הדבר עורר ביקורת בקרב משתמשי רשתות חברתיות בארה"ב ואירופה, וכשמפתח האפליקציה ערער על החלטת אפל, החברה אישרה את קבלת האפליקציה לחנות. אלא שאז הדבר גרר ביקורת בתקשורת הממשלתית הסינית ובקרב צרכנים סיניים, ואפל הסירה את האפליקציה מספר ימים בלבד לאחר שאישרה אותה.

אפל הצהירה כי הסיבה לצעד היא חשש מכך שהאפליקציה מסכנת את השוטרים ואת האזרחים בהונג קונג. החברה הצהירה כי משרד אבטחת הסייבר והפשעים הטכנולוגיים של הונג קונג אישר כי נעשה שימוש באפליקציה כדי לארוב לשוטרים, לסכן את ביטחון הציבור, ואף כדי לפגוע באזרחים באיזורים בהם אין נוכחות משטרתית. לדברי אפל, "האפליקציה מפרה את הכללים שלנו ואת החוקים המקומיים". מפתח האפליקציה צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מתנגד להחלטה מאחר שלדבריו אין הוכחות שאכן נעשה שימוש באפליקציה כדי לארוב לשוטרים.

הצעד מצטרף לשורת צעדים נוספים שעוררו ביקורת כלפי אפל, וטענות לפיהן היא משתפת פעולה עם הצנזורה הסינית, מאחר שסין היא אחד השווקים החשובים עבור החברה. אפל הסירה לאחרונה גם את האפליקציה של גוף החדשות קוורץ מחנות האפליקציות בסין, שמרבה לסקר את המחאות בהונג קונג, בטענה כי הרשויות אמרו שהאפליקציה מפרה חוקים מקומיים. בנוסף, לאחרונה אפל הסירה את דגל טייוואן מרשימת האימוג'ים לאייפון בהונג קונג, שוב בטענה כי עשתה זאת כדי לעמוד בחוקי הונג קונג, וב-2017 אפל הסירה מחנות האפליקציות בסין את אפליקציות הניו יורק טיימס בטענה כי הפרו חוקים מקומיים.

אפליקציית HKmap.live אמנם עדיין זמינה דרך חנות האפליקציות של גוגל, גוגל פליי, אך גוגל הסירה היום מחנות האפליקציות שלה את משחק התפקידים Revolution of Our Times שמשחזר את ההפגנות בהונג קונג, שלושה ימים בלבד לאחר שיצא. המפתח אמר לאתר החדשות העצמאי Hong Kong Free Press שלא קיבל אזהרה מגוגל לפני שהאפליקציה הושעתה, בטענה שהפרה את מדיניות גוגל הנוגעת לאירועים רגישים.