שני מקורבי ג'וליאני נעצרו בארה"ב; חתני פרס חובבי ציון

השניים חשודים בהזרמת כספים ממקורות זרים לטראמפ ולפוליטיקאים רפובליקאים בניגוד לחוק האמריקאי • בישראל הם נראו בחברת השגריר האמריקאי דייוויד פרידמן ויאיר נתניהו • ניסו לשדל את המליארדר האוקראיני-ישראלי איגור קולומייסקי שיציג אותם לנשיא החדש של אוקראינה; הנשיא שימש מטרה ללחץ של טראמפ לספק חומרים מחשידים על ג'ו ביידן

רודי ג'וליאני / צילום: רויטרס
רודי ג'וליאני / צילום: רויטרס

שני אזרחים אמריקאים, לב פרנס, יליד אוקראינה, ואיגור פרומן, יליד בלרוס, מקורביו של רודי ג'וליאני, שסייעו לו במאמציו להשיג חומרים מרשיעים על ג'ו ביידן באוקראינה, נעצרו אתמול (ה') בוושינגטון כחשודים במתן תרומות כספיות בלתי-חוקיות לפוליטיקאים רפובליקאים ובעבירות אחרות על חוקי מימון הבחירות בארה"ב. לשניים קשרים עם גורמים ימניים בישראל והם זכו בפרס "חובבי ציון" של הארגון האורתודוכסי האמריקאי "ישראל הצעיר".

כתב האישום נגדם אינו מזכיר במפורש את ג'וליאני או את ניסיונותיו הכושלים לחשוף מידע על מעשי שחיתות כביכול של ביידן, סגן הנשיא בממשל אובמה, או של בנו האנטר, שהיה בזמנו דירקטור בחברת גז אוקראינית. אך המסמך מזכיר כמה התפתחויות שקשורות למאמצים אלה, לרבות חתירתם של פרנס ופורמן להביא להדחתה של שגרירת ארה"ב באוקראינה, מארי יובנוביץ'. כתב האישום מציין, שיזמת השניים נבעה, בין היתר, מבקשה של גורמים ממשלתיים באוקראינה. טראמפ אכן פיטר את יובאנוביץ' במאי השנה בנימוק שהגיע לידיו מידע שלילי עליה.

על פי כתב האישום נגד פרנס ופרומן, הצליחו השניים להבטיח לעצמם גישה לבכירים בממסד הרפובליקאי באמצעות תרומות בלתי חוקיות לקמפיינים רפובליקאים - כמיליון דולר בסה"כ - במאמץ לשריין לעצמם עסקאות בשוק הגז הטבעי הנוזלי או בשוק הקנאביס בנוואדה, שקיבל גושפנקה חוקית.

בין השאר תרמו פרנס ופרומן 325 אלף דולר לארגון הפעולה הפוליטי (PAC), שנתון להשפעה ישירה של מקורבי טראמפ, ו-111 אלף דולר לקמפיין של ראש סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית-הנבחרים, קווין מקארתי. הם תרמו גם למסע הבחירות של הפוליטיקאי הרפובליקאי רון דסנטיס, שאכן נבחר למושל פלורידה. הם הצליחו להשתחל לבית הלבן ולקבלת פנים במאר-א-לאגו, המעון המפואר של טראמפ בפלורידה, ולהצטלם עם הנשיא כמה פעמים.

טראמפ אמר אתמול, בתשובה לשאלת כתבים, כי אינו מכיר "את שני הג'נטלמנים האלה". כיצד תסביר שאתה מופיע עימם בכמה תצלומים? הוא נשאל. "אני מצטלם עם כל העולם", השיב הנשיא. הציר מקארתי אמר, כי יעביר את כל 111 אלף הדולר שקיבל מפרנס ופרומן לארגון צדקה. "להונאות שתועדו בכתב האישום אין מקום בארצנו", הוא אמר.

"עניינה של החקירה הזו הוא התנהלות מושחת", אמר וויליאם סוויני, בכיר במשרד FBI בניו-יורק, "לפניו מאמצים מכוונים לעבור על החוק".

אך תשומת הלב שמעורר מעצר השניים נובעת בעיקר מבחישתם בפוליטיקה האוקראינית במאמץ לספק לג'וליאני מידע שלילי על האב והבן ביידן, מידע שיוכל לשמש את טראמפ במסע הבחירות לנשיאות ב-2020 אם ביידן אכן יהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית. וכך, אשתקד, נפגש פרנס עם הציר הרפובליקאי פיט סשנס, מטקסאס, והבטיח לתרום למסע הבחירות שלו אם הוא, סשנס, יוכל להניע את ממשל טראמפ לפטר את השגרירה יובאנוביץ'.

השגרירה, מסתבר, היתה מכשול בלתי עביר במאמצי ג'וליאני להגיע לבכירים אוקראינים. היא סירבה לסייע לו ודרשה שכל בקשה שלו להיפגש עם בכירים בקייב תעבור דרך צינורות רשמיים. הציר סשנס אכן מילא את בקשת פרנס ופרומן. הוא כתב לשר-החוץ, מייק פומפיאו, וקרא להדחת השגרירה. "קיבלתי מידע מגורמים מקורבים שבשיחות פרטיות מפגינה השגרירה בוז לממשל הנוכחי", הוא כתב. כאמור, השגרירה אכן הודחה, אבל סשנס הובס בבחירות ב-2018.

בעקבות היבחרו של וולודימיר זלנסקי לנשיא אוקראינה, באפריל, ניסו פרנס ופורמן להבטיח לעצמם גישה למוקד הכוח החדש במדינה. על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", הם טסו לישראל באותו חודש כדי להיפגש עם המיליארדר האוקראיני-ישראלי איגור קולומויסקי, לשעבר איל טלוויזיה באוקראינה שהיה אחראי על תכנית בכיכובו של הקומיקאי זלנסקי (שבה הוא הופיע כ... נשיא אוקראינה).

לדבריה"פוסט", "דרשו "השניים מקולומויסקי שהוא יארגן פגישה בין זלנסקי לג'וליאני. "הם (פרנס ופורמן) רצו להיפגש עם זלנסקי ולהראות לג'וליאני שהם ארגנו את הכל", אמר המיליארדר. "סקנדל גדול יצא מזה, ולא רק באוקראינה אלא גם בארה"ב. ייתכן שמדובר במזימה נגד ביידן". (כאמור, הדברים נאמרו באפריל, חודשים רבים לפני פרוץ השערוריה סביב דרישת טראמפ, בשיחת טלפון עם זלנסקי, לחקור את ביידן).

קולומויסקי סרב. "לפנינו ג'וליאני ושני הליצנים האלה, לב פרנס ואיגור פרומן", הוא אמר באפריל לאתר "אוקראינה פראבדה". "הם מנסים לחלוב את השור. הם לקוחות של ג'וליאני".

למעשה, יחסיו של ג'וליאני עם השניים אינם ברורים. בכמה מקרים הוא אכן תיאר אותם כלקוחות. אך האם הם שכרו את שירותיו ומשלמים לו, או שהוא העסיק אותם כמאכערים, שיחפשו למענו את הלכלוך על הביידנים באוקראינה? פרנס אכן הפגיש בין ג'וליאני לאיבור שוקין, התובע הכללי לשעבר באוקראינה.

פרנס ופרומן - שניהם יהודים - מסתובבים בחוגי הימין הישראלי ובחוגים אורתודוכסיים בארה"ב. ב-31 מארס השנה הם קיבלו את פרס "חובבי ציון" של הארגון האורתודוכסי "ישראל הצעיר" באירוע בניו-יורק בנוכחותם של הציר הרפובליקאי מקארתי וג'וליאני.

אשתקד - דיווח העיתונאי האמריקאי ג'ייקוב קורנבלו, מ"ג'ואיש אינסיידר" - נצפו פרנס ופרומן בחברת שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, יאיר נתניהו, בנו של רה"מ, אנתוני סקאראמוצ'י, שכיהן בתפקיד בכיר בבית הלבן במשך תקופה קצרה אך נבעט, והפעיל האוונגלי ומושל אלבמה לשעבר מייק האקבי באירוע שאירח המיליארדר היהודי סיימון פאליק, בעל השליטה ברשת חנויות דיוטי פרי בארה"ב.

תחקיר של א.פ. העלה שפאליק ומשפחתו תרמו לפחות 6.5 מיליון דולר לארגוני מתנחלים בגדה, לרבות לקהילה היהודית בחברון, בעשור שחלף. פאליק גם אחד מהתורמים הגדולים לרה"ח נתניהו. לא ברור מה עומק היחסים בין פרנס ופרומן לפאליק