פיצוץ במכלית נפט של איראן מול חופי סעודיה; הנפט קופץ; "כלי השיט נפגע מטילים"

הפיצוץ אירע כ-95 ק"מ מעיר הנמל ג'דה, ככל הנראה מפגיעת שני טילים, וכלי השיט עלה באש • לטענת טהראן, זהו "מעשה טרור", אך היא לא הטילה אחריות על אף גורם • התקרית מגיעה כחודש אחרי המתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, שמאשימה את טהראן

מכלית נפט מול חופי סעודיה / צילום: רויטרס
מכלית נפט מול חופי סעודיה / צילום: רויטרס

פיצוץ אירע הבוקר (ו') במכלית נפט איראנית ששטה בים האדום לחופי עיר הנמל ג'דה בערב הסעודית - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. חברת הנפט הלאומית של איראן, שלה שייכת המכלית, צוטטה בטלוויזיה הממלכתית ולפיה שני טילים פגעו במכלית "סינופה", שעלתה באש כתוצאה מכך. עוד דווח כי מומחים טכניים מאמינים שמדובר ב"מעשה טרור" ובפעולה מכוונת.

בסוכנות הידיעות האיראנית "נור", המקורבת למשמרות המהפכה, דווח כי אנשי הצוות שהיו על המכלית לא נפגעו, וכי מצבם יציב. "אף אחד מאנשי הצוות לא נפגע מהפיצוץ, המצב בשליטה", אמרו בסוכנות. נזק נגרם לשני מתקני האחסון המרכזיים של המכלית, שממנה דלף נפט לים האדום. חברת הנפט הלאומית לא סיפקה ראיות לכך שהמכלית הותקפה בטילים, ולא אמרה מי אחראי לכך.

עם זאת, התקרית התרחשה כחודש אחרי המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. ריאד אמרה כי 18 מל"טים ושבעה טילי שיוט שוגרו לשני מתקנית של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו", ויחד עם ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות, האשימה את איראן. בטהראן, מנגד, אמרו כי אלו המורדים החות'ים בתימן.

לאיראן יש את אחד מציי מכליות הנפט הגדולים ביותר בעולם, אולם היא מתקשה להחליף את הספינות המיושנות ולהמשיך לייצא נפט בשל הסנקציות האמריקניות המחודשות. אלו הודקו במאי האחרון, במלות שנה לפרישה מהסכם הגרעין, ואחריהן התרחשו שורת תקריות עם מכליות נפט במפרץ הפרסי ובים התיכון.