שורת מעשי הונאה: ההאקר הרוסי שסיבך את נעמה יששכר

אלכסיי בורקוב נעצר בישראל לפני כ-4 שנים בנתב"ג, לאחר שבארה"ב הוגש נגדו כתב אישום בגין הונאה בכרטיסי אשראי • בית המשפט העליון קבע כי אין מניעה להסגירו לארה"ב חרף בקשה דומה מצד רוסיה, בעוד ששם מפעילים לחץ בדמות גזר דין כבד על נעמה יששכר

נעמה יששכר / צילום: באדיבות המשפחה
נעמה יששכר / צילום: באדיבות המשפחה

אלכסיי בורקוב, אותו ביקשה מוסקבה לקבל לידיה תמורת שחרורה של הישראלית נעמה יששכר, עצור בישראל כבר ארבע שנים. לפני חודשיים אישר בית המשפט העליון להסגירו לידי ארצות-הברית, שם תלוי ועומד נגד ההאקר כתב אישום בגין שורה ארוכה של מעשי הונאה בכרטיסי אשראי. ההסגרה ממתינה לאישורו של שר המשפטים, אמיר אוחנה.

בורקוב הגיע לישראל כתייר ונעצר בנמל התעופה בן-גוריון בדצמבר 2015. כתב האישום נגדו, במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה, הוגש ארבעה חודשים לפני כן. על פי כתב האישום, בין השנים 2009 ו-2013 הוא ניהל אתר אינטרנט מחתרתי שמכר נתונים של כ-150 אלף כרטיסי אשראי, רובם של אזרחים אמריקאים.

נעמה יששכר יחד עם אימא יפה / צילום: באדיבות המשפחה
 נעמה יששכר יחד עם אימא יפה / צילום: באדיבות המשפחה

בקשת ההסגרה שהגישו השלטונות האמריקאים נתמכת בתצהירים של שני אנשי השירות החשאי שהיו מעורבים בחקירה. אחד מהם הצהיר כי חקר את בורקוב בעת מעצרו בנתב"ג, ושם הודה בפניו כי הוא מי שעמד מאחורי האתר. על פי האמריקאים, הנזק שגרמו מעשיו של בורקוב נאמד בכ-20 מיליון דולר.

עוד הצהיר הסוכן של השירות החשאי, ג'ון זידליק, כי ממש עד למעצרו ניהל בורקוב פורום פשיעת רשת בשם "Cybercrime Forum", שנועד "לאפשר לפושעי רשת מקצועיים לחבור יחדיו ולסייע זה לזה בביצוע פשעי רשת, בהתחמקות מרשויות אכיפת החוק וכן בביצוע סחר לא חוקי בנתוני כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב".

בית המשפט המחוזי בירושלים הוא שדן בבקשת הסגרתו של בורקוב לארה"ב, אלא שתוך כדי ההליך התברר כי וושינגטון אינה היחידה שמעוניינת בו. בתחילת 2017 ביקשו גם השלטונות במוסקבה להסגירו לידיהם, בטענה כי גם ברוסיה הוגש נגדו כתב אישום דומה לזה שהוגש בארה"ב. בורקוב הכריז כי הוא מסכים להיות מוסגר למוסקבה.

בית המשפט המחוזי בירושלים, ולאחר מכן גם בית המשפט העליון, קבעו כי אין מניעה להסגיר את בורקוב לארה"ב. שופטי העליון הוסיפו כי ככל שאכן הוגשה בקשת הסגרה מטעם רוסיה, שכן הבקשה לא הוצגה לבית המשפט, בעל הסמכות להכריע בין הבקשות הוא שר המשפטים, אמיר אוחנה. הן במשרד המשפטים והן בלשכתו של אוחנה סירבו להתייחס לנושא.

אתמול (ה') פורסם בסוכנות הידיעות הרוסית RT כי משפחתו של בורקוב פנתה לדיפלומטים רוסים וביקשה להחליפו בתמורה לנעמה יששכר, ישראלית בת 26 שנעצרה באפריל בשדה התעופה שרמטייבו במוסקבה, ובתיקה נמצאו כתשעה גרם של חשיש. ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין היום כי פנה באופן אישי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעניינה של יששכר, אולם בהודעתו צוין כי גורמי המשפט בישראל הבהירו חד-משמעית כי אין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר-הסגרה. בורקוב מיוצג על ידי עו"ד מיכאל עירוני, מטעם הסנגוריה הציבורית - שם מסרו כי איש לא פנה אליהם בעניין.