גרמניה וצרפת משעות מכירת נשק לטורקיה בשל המתקפה בסוריה

עם זאת, ההודעות מתייחסות רק ל"נשק שעלול להיות בשימוש בסוריה", מה שמאפשר את המשך עסקאות הצוללות וכלי השיט בין גרמניה לטורקיה • מחר יתכנסו בבריסל שרי החוץ של האיחוד לדון בתגובה למתקפה

ההפצצות הטורקיות בסוריה./ צילום: רויטרס
ההפצצות הטורקיות בסוריה./ צילום: רויטרס

ברלין. צרפת הצטרפה לגרמניה והודיעה אמש (שבת) כי תשעה באופן מיידי מכירת נשק לטורקיה, בשל המתקפה שמובילה אנקרה בשבוע האחרון נגד הכוחות הכורדים בסוריה, בניסיון להשתלט על חלקים נרחבים מהמדינה.

ההתקפה, שנכנסת היום ליומה החמישי, הביאה לגל חדש של עשרות אלפי פליטים ועקורים, ולעשרות קורבנות בצד הכורדי אך גם בקרב האוכלוסייה הטורקית בעיירות הגבול עם סוריה. נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן, איים בשבוע שעבר על אירופה ואמר כי "יפתח את השערים ל-3.6 מיליון פליטים סורים" שיזרמו ליבשת, אם האיחוד לא יפסיק לכנות את המתקפה הטורקית "פלישה".

מחר יתכנסו שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל כדי לדון בתגובתן למתקפה המתמשכת, שקיבלה אור ירוק מנשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשבוע שעבר לאחר שיחה בנושא עם ארדואן. בינתיים, הודיעו שתי המדינות המרכזיות באיחוד, יחד עם מספר מדינות נוספות, על אמברגו עתידי לייצוא נשק לטורקיה - אך רק כזה שיכול להיות בשימוש במסגרת הלחימה בסוריה.

"בציפייה לסיום מהיר של המתקפה הזו, צרפת החליטה להשעות כל יצוא נשק שעלול להיות בשימוש במסגרת הקרבות לטורקיה", הודיעו אתמול בערב משרדי החוץ והביטחון של צרפת, "החלטה זו תהיה תקפה באופן מיידי". גם שר החוץ הגרמני הייקו מאאס אמר בראיון ל"בילד אם זונטאג" שהתפרסם היום כי "הממשלה הפדרלית לא תאשר שום היתרים חדשים לייצוא נשק לטורקיה, שעשויים להיות חלק מהעימות בסוריה".

משמעות ההסתייגויות היא כי היתרים שניתנו בעבר לא יבוטלו, וכי ברלין תוכל להמשיך במכירת צוללות וכלי שיט לטורקיה, בשווי מיליארדי אירו, שהם עיקר הייצוא הביטחוני הגרמני למדינה בשנים האחרונות. בשנה שעברה הסתכם הייצוא הביטחוני הגרמני לטורקיה ב-240 מיליון אירו.

בעבר הייתה גרמניה ספקית נשק מרכזית של הצבא הטורקי. חלק מהטנקים (מסוג "ליאופרד") והנשק המשמשים את הצבא הטורקי במסגרת המתקפה בסוריה מקורם בחברות נשק גרמניות ואירופאיות. טורקיה רכשה יותר מ-350 טנקים מגרמניה, ודנה בחוזה למודרניזציה שלהם, כמו גם כמויות גדולות של נשק קל ומקלעים תוצרת גרמניה. בנוסף, הצבא הטורקי רכש בעבר מסוקי תובלה ואלפי טילים מונחי-תיל מחברות צרפתיות.

שר החוץ הטורקי אמר בתגובה להצהרות לערוץ הגרמני "דויטשה וולה" כי "לא משנה אם יהיה אמברגו נשק על טורקיה, זה רק מחזק אותנו. לפני 15 שנה ייצרנו רק 20% מהתוצרת הדרושה לנו, והיום הגענו ל-70%, כל זה רק מחזק אותנו", אמר. גם פינלנד, נורבגיה והולנד הודיעו ביממה האחרונה כי יפסיקו באופן מיידי עסקאות נשק עם הצבא הטורקי.