מוסדיים, בואו והצטרפו למהפכה בייצוג יותר נשים בדירקטוריונים

כשאתם ממליצים על מועמדים לדירקטוריון, גוונו את הרכב החברים ושפרו את הממשל התאגידי

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

נשים מהוות כיום 20% מהדירקטורים בחברות ציבוריות בישראל, בממוצע דירקטורית אחת בדירקטוריון שרובו גברי, מהן - שיעור יו"ריות מזערי. לרוב, האישה היא הדח"צית על תקן "אחד מהמין השני" שמחייב החוק. מועדון עסקים שמנציח את עצמו.

אני מכהנת כדירקטורית בחברות ציבוריות 20 שנה, ומכירה את הסביבה העסקית, האתגרים והצורך בשילוב נשים רבות יותר בדירקטוריונים. אני מזמינה את נציגי הגופים המוסדיים ושוק ההון, במסגרת האקטיביזם המוסדי, להיות פעילים בפתרון לשיפור המצב בתחום הזה.

ישנן סיבות רבות להגדלת הייצוג הנשי בדירקטוריונים: מחקרים מוכיחים שלגיוון מגדרי תרומה חיובית לאופן קבלת ההחלטות בדירקטוריון, המתבטאת בשיפור ביצועים ורווחיות. כאשר יש מעל שתי נשים בדירקטוריון, תרומתן גבוהה יותר ומביאה לביטוי את היכולות.

לכך מתווספת תרומה חברתית וחינוכית שיוצרת אימפקט חשוב כחברה וכמדינה שוויונית, ומודל חיקוי לילדינו. מדינת החדשנות חייבת לפעול לקידום ייצוג של 51% מהאוכלוסייה כחלק מהעולם התאגידי-הניהולי. אנו קיימות, רוצות, יכולות, ניתן לאתרנו בקלות, צריך רק לרצות.

השינוי מתבטא בחברות ממשלתיות שבהן ייצוג הנשים עלה ל-43%, כתוצאה מהקמת "נבחרת דירקטורים" של רשות החברות, שיצרה "מאגר דירקטורים" מקצועי ומגוון, שבו כמות שווה של נשים וגברים, כולם עמדו במבחני מיון חיצוניים קפדניים. איוש דירקטורים/ות מהנבחרת הוביל לשיפור התנהלות הדירקטוריונים הממשלתיים, שמתבטא בשיפור התוצאות העסקיות והרווח.

גמול דירקטורים ממשלתי הוא זעום. אך עמיתותיי ואני, דירקטוריות מנוסות בחברות ציבוריות, הצטרפנו גם לנבחרת הממשלתית, כדי לתרום להגדלת הייצוג הנשי, החשוב והצודק. מהלך דומה ניתן לייצר גם בחברות הציבוריות. אני קוראת למנהלי ולנציגי הגופים המוסדיים בישראל, שהופכים עם הזמן ליוזמים ולמעורבים עוד יותר, להרים את הכפפה הנשית.

כשאתם ממליצים על מועמדים לדירקטוריון חברה ציבורית, עצרו ובדקו את הייצוג המגדרי הקיים, עודדו הוספת נשים מועמדות מתאימות. קיים היצע גדול של נשים מקצועיות, מנוסות, שיוכלו להוסיף גיוון דעות ומקצועיות לדירקטוריונים שונים - הגדילו מצידכם את הביקוש. 

לאחרונה, אנו עדים לשינוי דרמטי שחל בתהליך איוש דירקטוריונים בחברות ציבוריות. היוזמה להצעת מועמדים עוברת מבעלי השליטה לגופים המוסדיים, שמגיעים עם רשימות דירקטורים מומלצים משלהם. כעת, כשנטלתם את הכוח, השפיעו לטובה. אני קוראת לגופים המוסדיים, ליזום ולהוביל מהלכים להגדלת הייצוג הנשי. לכם היכולת, הכלים והחובה לייצר שינוי מבורך.

ההיצע קיים - לרשותכם מאגרי דירקטורים רבים: "אנטרופי", 3 נבחרות ממשלתיות, מאגר ייחודי חינמי שבו רק נשים מטעם "דירקטוריות מובילות שינוי" ועוד רבים. במאגרים הקיימים ישנן יותר מ-1000 מועמדות, נשות מקצוע במגוון תחומים, ראויות להשתלב בדירקטוריונים וניתן לאתרן ולפלח בהן מועמדות.

המליצו ועודדו הוספת נשים כמועמדות לדירקטוריונים. הוסיפו לרשימותיכם נשים מתאימות מהמאגרים הקיימים ופתחו את שעריכם, הזמינו נשים לפנות אליכם וצרו רשימות מומלצים מאוזנת מגדרית.

גיוון הרכב הדירקטוריון ישפר את הממשל התאגידי ויצעיד את המשק לשגשוג כלכלי ולמקסום רווחים ויכולות. העניין מתיישב עם המגמה העולמית של בניית אג'נדה ויעדים חברתיים, כחלק מאסטרטגיה עסקית בחברות. גיוון מגדרי diversity)  בהרכב מקבלי ההחלטות, הוא אחת הדרכים לעשות כן.

מינוי דירקטורים מתבצע לתקופה של מספר שנים, לכן שינוי הוא תהליך ארוך - הבה נתחיל לפעול בכיוון עוד היום. ייצוג שוויוני בדירקטוריונים ובדרגי הניהול הבכירים הוא בעל חשיבות כלכלית, חברתית וציבורית, כשהתוצאה היא Win- Win לטובת עתיד טוב יותר לכולנו. 

הכותבת היא רואת חשבון וכלכלנית, מכהנת כדירקטורית בחברות אלקטרה נדל"ן, קבוצת מחשוב ישיר, רותם תעשיות ופעילה חברתית