המיליארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד קרן מנדל, הלך לעולמו

מנדל, ציוני נלהב, בן 98 במותו, תרם למוסדות שונים בישראל למעלה מחצי מיליארד דולר

מורטון ל' מנדל / צילום: קרן מורט מנדל
מורטון ל' מנדל / צילום: קרן מורט מנדל

המילארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד ויו"ר קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, נפטר אמש (ד') בפלורידה בגיל 98. במהלך השנים יזם ותרם מנדל, שחי בארה"ב, תרומות שונות למוסדות ולפרויקטים חינוכיים בישראל. הוא תרם 25 מיליון דולר לאקדמיה לאמנות בצלאל להקמת קמפוס חדש במרכז ירושלים; העניק סכום מצטבר של כ-50 מיליון דולר לפיתוח מדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים; 25 מיליון דולר לפרויקטים בבאר-שבע (באחרונה פורסם כי 20 מיליון מתוכם יוקדשו להקמת מרכז קיימות לבעלי חיים); 13 מיליון דולר להקמת המכון למנהיגות חברתית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב; 7 מיליון דולר להקמת מרכז חדשנות בירוחם; ועוד.

את הפעילויות הפילנתרופיות השונות הובילה קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, שנוסדה על-ידי האחים ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל ב-1953 ומממנת יוזמות מנהיגות חברתית בארה"ב ובישראל. קודם לכן, בשנת 1940, הקים מנדל יחד עם אחיו את חברת פרמייר אינדסטריאל קורפוריישן לייצור והפצת חלקי אלקטרוניקה לתעשייה.

נשיא קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל' פרופ' יהודה ריינהרץ' ספד למנדל ואמר "אבד לנו מנהיג ענק שקידם חינוך יהודי בארץ ובארה"ב, שתרם והטיף לפיתוח מדעי הרוח ושהאמין שהסוד טמון האנשים.  קרן מנדל תמשיך לפעול על-פי מורשתו של מורטון מנדל ועל-פי צוואתו להמשיך ולהכשיר מנהיגים חברתיים וחינוכיים שישפרו את איכות החיים של כלל אזרחי המדינה בעשייתם".

מנכ"ל קרן מנדל ישראל' משה ויגדור, אמר: "חבל לנו שמורט לא יהיה עימנו כאשר נחנוך בקרוב את הבניין החדש של קרן מנדל בירושלים, עדות למחויבותה של הקרן להמשיך ולפעול כאן".

יצחק הרצוג' יו"ר הסוכנות היהודית' מסר כי "הסוכנות היהודית לישראל מבכה את פטירתו של מורטון מנדל. מנדל היה תומך נאמן של הסוכנות היהודית וגורמים יהודיים וישראלים רבים, ויצר השפעה עצומה על עיצובה של החברה הישראלית ועל יחסי יהדות התפוצות-ישראל. מנדל התעניין במיוחד והשקיע רבות בפיתוח הדור הבא של מנהיגים ומחנכים יהודים   אהבתי את מורט. הוא היה חבר נהדר עבורי ולהוריי, אורה והנשיא חיים הרצוג.  הוא הותיר מורשת ענקית כאוהב ישראל, כמנהיג יהודי וכפילנתרופ שעשה שינוי. הוא ייזכר בזכות מנהיגותו, חשיבתו היזמית ותשוקתו לישראל ולעם היהודי. הסוכנות היהודית שולחת תנחומים עמוקים ביותר לאשתו ברברה, לילדיו ולמשפחה כולה, למנהיגים ולצוות של קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל בקליבלנד ולהנהלת מכון מנדל למנהיגות בישראל".

יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מייקל סיגל, הוסיף: "כמוביל בקהילה היהודית בקליבלנד במשך עשרות בשנים, אהבתו של מורט לישראל ולעם היהודי תורגש על-ידי הדורות הבאים. ההזדמנות להקשיב וללמוד מניסיונו הייתה השראה לכולנו. הוא היה אדם נהדר, ואנחנו נתגעגע אליו מאוד".

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, אמרה: "אנו מצרים על לכתו של מורטון מנדל, איש יקר, שנפטר בשיבה טובה. פועלו הפילנתרופי של מורטון ימשיך לפעום עוד שנים רבות קדימה. קידום המנהיגות החינוכית, היזמית והפריפריאלית שהוביל מורטון תרמה רבות לחיזוק השדרה החינוכית של מדינת ישראל ואין לי ספק שגם דורות קדימה ייהנו מפירות של עשייה חברתית אפקטיבית ומשמעותית. הקשר החם שלו לישראל והאהבה הבלתי מתפשרת שלו לעם היהודי היו נר לרגליו. לאורך חייו הוא השפיע על חייהם של רבים, שימשיכו לזכור אותו גם אחרי לכתו. יהיה זכרו ברוך".

עו"ד יהודה רוה, מחבריו הקרובים של מנדל, שאף ייצג אותו במשך 30 שנה בפעילותו בישראל, סיפר היום: "רבים מכירים את מורט כמי שהיה פילנתרופ ענק, איש עסקים בחסד וגורו ניהולי, אבל מורט שאני היכרתי היה בעיקר אדם מיוחד ויוצא דופן שהפך לחבר אישי שלי.

"קשה לתמצת את מורט ואת פעילותו במספר שורות, אבל מעל הכול היו שם שלושה דברים שהתבלטו: צניעות גדולה, חתירה מתמדת למצוינות ואולי הכי חשוב - מנהיגות בחינוך שתורמת למערכות החינוך וההשכלה. באחרונה שאלתי אותו: 'מה הסוד שלך לאריכות ימים ולהמשך היצירה?'. ממרומי 98 שנותיו הוא השיב לי בלי להתבלבל: Never Retire. לעולם אל תפרוש. הערצתי את מורט על מי שהיה וכולנו, גם כאלה שאינם יודעים על גודל תרומתו, חייבים לו תודה על מה שעשה. יהי זכרו ברוך".