גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך מאיים ערוץ טלוויזיה פיראטי ואלמוני על הכסף הגדול של קטאר

ערוץ טלוויזיה לא חוקי שפועל מסעודיה ומעביר לכל העולם שידורי ספורט מקטאר, מסעיר את האמירות וגורם לה להרהר אם להמשיך לשלם מיליארדי דולרים בשנה עבור שידורי התחרויות • החשש: הקטארים ינטשו את שידורי הספורט וענפים שלמים יתמוטטו

גמר גביע העולם בכדורגל.  beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT  רויטרס
גמר גביע העולם בכדורגל. beoutQ הערוץ הפיראטי beoutQ / צילום:HANDOUT רויטרס

זה כמה שנים שבתעשיית הספורט מזהירים כי הצמיחה המואצת בשוק שידורי הספורט היא בועה שיום אחד תתפוצץ ברעש גדול. גופי השידור נלחמים ביניהם על אירועי הספורט האטרקטיביים - הליגה האנגלית בכדורגל, ליגת האלופות, ה-NBA, המשחקים האולימפיים והמונדיאל ועוד - וכך מחיר השידורים מזנק לעתים לרמות לא סבירות.

למחיר זכויות השידור יש אפקט נוסף - הוא תופס נפח שהולך וגדל בהכנסות של גופי הספורט. בחלק מהליגות נתח ההכנסות משידורים עומד על יותר מ-40% מההכנסה הכוללת, ולפי דוח של אופ"א בפריימרליג הגיע נתח ההכנסות משידורים ל-54%. הסכום ששילמו בעונה שעברה זכייני השידור השונים לליגה האנגלית הסתכם ב-10.2 מיליון ליש"ט לכל משחק - נתון המשקף 113 אלף ליש"ט לכל דקת (!) משחק. בעת הקמת הפרמיירליג ב-1992 שולם עבור עונת שידורים שלמה הסכום שמשולם היום עבור מחזור אחד של משחקים.

למה העניין הזה עולה עכשיו? כי סיפור שהתחיל לפני כשנתיים כגניבה קטנה של זכויות שידור על רקע פוליטי התנפח לממדים שמאיימים לפוצץ את הבועה.

נקודת המפנה: החרם הערבי על קטאר

בסיפור מעורבות שתי מדינות שנמצאות בסכסוך גדול - קטאר וערב הסעודית. בשנים האחרונות הלך הספורט, בעיקר האירופי, לכיוון של הכסף הקטארי. זה החל עם רכישת פריז סן ז'רמן והמשיך ביתר שאת ב-2010 עם זכייתה של קטאר באירוח המונדיאל ב-2022.

כחלק מהמגמה להיות מעורבת יותר ויותר בספורט העולמי, הפעילה ממשלת קטאר באמצעות זרוע שידורי הספורט שלה beIN (ששייכת לתאגיד הקטארי אל-ג'זירה) רכישה מאסיבית של זכויות שידור מכל הבא ליד. זה התחיל בהתמקדות בצרפת, המשיך בכל אירופה ומשם עד לאסיה ולאוסטרליה. כך הפכו הקטארים לגורם ריכוזי ומשמעותי שאי אפשר בלעדיו.

רשתות שידור גדולות באירופה ובעולם לא הצליחו להתמודד במכרזי זכויות מול ההצעות שהניחה beIN, שהיום מחזיקה על פי הערכות בפורטפוליו של כ-15 מיליארד דולר של זכויות ספורט.

כלומר, 15 מיליארד דולר של "הסכמים חיים" שאמורים להיות משולמים לליגות, לאופ"א, לפיפ"א, לטורנירי טניס, למרוצי פורמולה, לכדורסל, לרוגבי, לכדוריד, לאופניים ועוד. אין כמעט ענף בעולם שלא מחזיק בהסכם כלשהו עם הערוץ הקטארי.

בנקודה הזו נכנסה הפוליטיקה לתמונה. בעקבות החרם הערבי של 2017 על קטאר מצדן של ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, החל לפעול בסביבת המפרץ ערוץ ספורט פיראטי חדש בשם beoutQ. הערוץ נועד לתת מענה למיליונים רבים בעולם הערבי שנהגו לצפות בשידורי הספורט של הערוץ הקטארי.

beoutQ פעל תחילה באופן פיראטי פשוט: הוא לקח את שידורי הספורט שעליהם שילם beIN מיליארדי דולרים, הניח את הלוגו בפינת המסך על הלוגו של הערוץ הקטארי, ושידר אותם ברחבי העולם הערבי באמצעות לוויין. לפי דיווחים, גם את שידורי המונדיאל של תאגיד השידור הישראלי "כאן" בערבית הצליח הערוץ הפירטי ליירט ולשדר אותם לציבור, בלי לשלם עבור הזכויות כמובן.

מכאן זה התפשט לכל העולם - בספרד, באנגליה, באיטליה ובכל מקום בעולם אפשר באמצעות רכישת קופסה קטנה לקלוט את שידורי הערוץ שמשדר הכול ובאיכות טובה, כמו שידור לווייני רגיל - ממשחקי מונדיאל, דרך ליגת אלופות ועד ל-NBA. הכול.

נשק יום הדין של הקטארים

מי עומד מאחורי הערוץ? לאחרונה הוגש דוח בדיקה מקיף בן 158 עמודים שערכה חברה אמריקאית בשם MarkMonitor שמתמחה בהפרות של זכויות שידור. הדוח מומן על ידי פיפ"א וליגות כדורגל שונות באירופה, והשורה התחתונה שלו ברורה: הערוץ הפיראטי beoutQ פועל מערב הסעודית.

הטענה היא כי בחסות הסכסוך הפוליטי מול קטאר, הערוץ הפיראטי מקבל גיבוי מלא והגנה מהשלטונות המקומיים. בערב הסעודית הביעו תמיכה פומבית בערוץ ובחשיבותו לכל העולם הערבי, ש"נפל שבוי בידיים של beIN הקטארי", אבל טענו כי ככל הידוע להם הוא פועל בכלל מקולומביה ומקובה. לפי "הגרדיאן", בפיפ"א ניסו בשנתיים האחרונות להתקשר עם מספר פירמות עורכי דין גדולות בערב הסעודית בניסיון לפעול נגד הערוץ הפיראטי, אבל אף אחת מהן לא הסכימה לקבל את התיק.

גם האיומים של פיפ"א כי תפעל להרחקתה של נבחרת ערב הסעודית מהמונדיאל לא עזרו והערוץ ממשיך לשדר, כשאת הכסף עבור הזכויות ממשיך לשלם beIN הקטארי. "הדוח מראה באופן שאינו משאיר מקום לספק כי הערוץ הפיראטי beoutQ משדר תוך שהוא משתמש בתשתית לוויין ששייכת ומופעלת על ידי Arabsat", נכתב בהצהרה של ראשי הערוץ הקטארי. מכאן גם נעשה ההקשר הברור: Arabsat הוא לוויין תקשורת המשדר לעולם הערבי ומרכז הפעילות שלו והמשרדים נמצאים בבירת ערב הסעודית ריאד.

בימים האחרונים שלפו ראשי הערוץ הקטארי beIN את נשק יום הדין שלהם: הם הודיעו באופן רשמי, כי אם הטיפול בערוץ הפיראטי לא ייפתר באופן מיידי הם יפסיקו לגשת למכרזי זכויות שידור בפרמיירליג ובליגות אחרות בעולם.

ללא הכסף מהערוץ הקטארי יחזרו מחירי הזכויות שנים רבות אחורה, והליגות שנשענות על כסף מזכויות שידור ייאלצו להסתדר עם הרבה פחות, השחקנים יידרשו להפחתות שכר וכו'.

"זהו ללא ספק אחד מהמקרים הכי גדולים ומזיקים בתולדות ההיסטוריה התאגידית", צוטט ב"טלגראף" מנכ"ל beIN יוסף אל-אוביידלי. בין היתר, טען מנכ"ל החברה הקטארית כי זה שנתיים ש-beoutQ גונבים כל משחק ספורט שמשודר בעולם, וכי באנגליה לבדה כ-50% מהציבור משתמש בצפייה פיראטית, "וחלק מהאנשים שצופים אפילו לא מודעים לזה".

מה יקרה אם beIN שעליה נשענת התעשייה כולה תתחיל לסגת מרכישת זכויות שידור? המנכ"ל הקטארי הבהיר את הנזק שעלול להיגרם. הוא נתן כדוגמה את קבוצות הפרמיירליג ווטפורד ובורנמות' שנשענות על 88%-90% מההכנסות שלהן על זכויות שידור. "אני מכיר ליגות שמשקיעות יותר כסף בחגיגות כריסמס מאשר בניסיון להגן על הפיראטיות בשוק שידורי הספורט", הוא אמר וציין כי "הבועה עומדת להתפוצץ".
ההישענות של קבוצות על זכויות שידור לא מסתכמת כאמור רק אצל קבוצות קטנות - יובנטוס האיטלקית מכניסה 50% מהכסף שלה מזכויות שידור, טוטנהאם 49%, ליברפול 48%. בליגה האיטלקית שיעור ההכנסה מזכויות שידור עומד על 49% מסך ההכנסות, בספרד 43%, בטורקיה 40% ובצרפת 38%. 

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-8%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות