10 קציני משטרה בכירים קיבלו מימון השתלמויות מקרן וקסנר מאז 2015

מתוך עשרה קציני המשטרה הבכירים בדרגת סגן ניצב ומעלה שקיבלו מימון, שלושה היו במסלול של "תוכנית עמיתים" שאורכה כשנה, ושבעה במסלול "תוכנית למנהלים בכירים" בת חודש ימים

משטרת ישראל / צילום: שאטרסטוק
משטרת ישראל / צילום: שאטרסטוק

עשרה קצינים בכירים במשטרת ישראל נשלחו מאז 2015 לתוכניות השתלמות באוניברסיטת הרווארד במימון קרן וקסנר, אותה הקימו המיליארדרים אביגיל ולזלי וקסנר, מבעלי רשת ויקטוריה'ס סיקרט. הבולט ביניהם הוא תנ"צ ערן קמין, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה).

קרן וקסנר, אותה ניהל ג'פרי אפשטיין שהתאבד בכלא, תורמת למטרות פיתוח מנהיגות בישראל ובקהילות יהודיות, בעיקר של פקידים בכירים בשירות הציבורי. קרן וקסנר היא זו ששילמה לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק סכום של 2.3 מיליון דולר בשנים 2004-2006 לצורך ביצוע מחקר שתוכנו לא פורסם, וזאת, לדברי הקרן, כחלק מפעילות פילנתרופית פרטית.

מתוך עשרה קציני המשטרה הבכירים בדרגת סגן ניצב ומעלה שקיבלו מימון, שלושה היו במסלול של "תוכנית עמיתים" שאורכה כשנה, ושבעה במסלול "תוכנית למנהלים בכירים" בת חודש ימים.

אלה שמות קציני המשטרה שקיבלו מימון השתלמויות מקרן וקסנר, ותפקידיהם כשיצאו להשתלמויות: נצ"מ יואב תלם, ראש זרוע חקירות ביאחב"ל; סנ"צ דנה סופר, קצינת אג"ת במחוז מרכז; תנ"צ אלון לבבי, סגן מפקד מחוז מרכז; נצ"מ חיים בלומנפלד, עוזר המפכ"ל; תנ"צ ערן קמין, ראש חטיבת החקירות; תנ"צ ניר רוזנטל, ראש המערך האווירי; תנ"צ עינת גיל צובארי, ראש חטיבת אבטחה ורישוי; תנ"צ עופר שומר, מפקד מרחב ציון; תנ"צ דדו זמיר, ראש חטיבת התביעות; ותנ"צ אילת אלישר, יועצת משפטית.

את הפרטים על השתלמויות הקצינים הבכירים קיבל עו"ד פיני פישלר, קצין משטרה לשעבר ביאח"ה, לאור דרישה שלו על-פי חוק חופש המידע. המשטרה הודיעה כי בשנים 1998-2014 לא נשלחו לחו"ל להכשרה על-ידי הקרן קצינים בכירים מטעם המשטרה. המשטרה גם דחתה את הבקשה לקבל את שמות כל מקבלי המימון מהקרן בכל הזמנים, בנימוק כי "רשות ציבורית רשאית לדחות בקשת חופש מידע, ככל שהמידע נוצר או התקבל בידה למעלה משבע שנים לפני הגשת הבקשה, ואיתורו כרוך בקושי של ממש".

לדברי עו"ד פישלר, "זכות הציבור לדעת מי הם קציני המשטרה שנשלחו לחו"ל להכשרה במימון קרן וקסנר, שיש לה, כך נדמה לי, אג'נדה פוליטית משלה. חבל שהמשטרה לא טרחה לפרסם זאת, מיוזמתה.

"ההשתלמויות האלה מעוררות שאלות שלא נבחנו עד כה. מדוע ולמה יש לממן לימודים לקראת התואר השני, בחו"ל, לקציני משטרה על חשבון קרן? מדוע קציני משטרה, כולל בכירים, אינם מממנים מכיסם תואר אקדמי? מדוע רק סגן ניצב אחת ברשימה? מדוע לא משגרים קצינים בדרגי ביניים, עם אופק שירות, מתוך ראייה לתרומה רבת-שנים? על-פי אילו קריטריונים נבחרו הבכירים? שלושה מתוך הרשימה היו עוזרי מפכ"ל, והדבר מדבר בעד עצמו.

"מדוע המדינה אינה מממנת את ההשתלמויות? מדוע המשרד לביטחון פנים אינו מממן? מדוע הקרן מממנת? מה העלות הכוללת לכל מי שנבחר להשתלמות? ככל הידוע לי, גם המשפחות מצטרפות למשך השהות במקרה  שמדובר בהשתלמות שנה, על העלויות הכרוכות בכך.

"האם במצב דברים זה המשטרה לא עלולה למצוא עצמה במצב של ניגוד עניינים? למשל ביחידות החוקרות!? אולי המבט צופה פני עתיד?".