גופתו של הרודן פרנקו הוצאה מהמוזוליאום ונקברה מחדש בספרד

המהלך בוצע כדי למחוק את זכר הדיקטטור שרודף את המדינה יותר מארבעה עשורים לאחר מותו, שהיה קבור עד כה באתר מיוחד בעמק הנופלים במדינה

הוצאת ארונו של פרנסיסקו פרנקו מ"עמק הנופלים" / צילום: רויטרס
הוצאת ארונו של פרנסיסקו פרנקו מ"עמק הנופלים" / צילום: רויטרס

לאחר שהמהלך אושר על ידי השלטונות בספרד, הבוקר (ה') ביצעו הרשויות במדינה הכנות סופיות לקראת הסרת גופתו של הרודן גנרל פרנסיסקו פרנקו מהמוזוליאום המיוחד שנבנה לו. זאת, כדי למחוק את זכר הדיקטטור שרודף את המדינה יותר מארבעה עשורים לאחר מותו.

תחת אבטחה צמודה וסודיות מוחלטת, ארונו של פרנקו יילקח מעמק הנופלים, אתר הקבורה בו נמצא המוזוליאום של הרודן המנוח, וייקבר מחדש בחלקה משפחתית פרטית.

"זה סימבולי מאוד עבור ספרד", אמר החוקר הפוליטי פבלו סימון. "אתר הקבורה של פרנקו תמיד קושר לאזרחי ספרד שמתגעגעים למשטר הפשיסטי הישן".

טקס ההוצאה מהקבר החל לפני כחצי שעה והתקשורת חסומה מכניסה לאירוע. בטקס ישתתפו מעטים: שרת המשפטים הספרדית דולורס דלגדו, מומחה פלילים, כומר ו-22 מצאצאיו של הרודן המנוח, כולל נכדו הבכור ששמו גם הוא פרנסיסקו פרנקו.

נכדו של הרודן פרנסיסקו פרנקו, שמו גם פרנסיסקו פרנקו / צילום: Nathan Frandino, רויטרס
 נכדו של הרודן פרנסיסקו פרנקו, שמו גם פרנסיסקו פרנקו / צילום: Nathan Frandino, רויטרס

הנכד כבר הספיק לכנות את כל פרויקט ההוצאה מהקבר והקבורה הסודית מחדש כ"מזימה פוליטית של המפלגה הסוציאליסטית השלטת".

דגל ספרד מתקופת פרנקו הונף הבוקר מחוץ לביתו ברובע השגרירויות של מדריד, בעוד קרוביו נאספו בעמק הנופלים, לקראת העברת הארון לבית הקברות מינגורוביו בצפון מדריד - שם ייקבר מחדש הדיקטטור.

"אני מרגיש זעם רב מאוד כי הם השתמשו במהלך פחדני כהוצאת גופה מהקבר כתעמולה וכדי להתחזק פוליטית. הכל כדי להרוויח כמה קולות לפני הבחירות", כך אמר נכדו של פרנקו לתקשורת.

הגנרל פרנקו הוביל את המורדים הלאומנים, בתמיכת היטלר ומוסוליני, לניצחון במלחמת האזרחים הספרדית בשנים 1936-1939, בה נהרגו כחצי מיליון בני אדם. פרנקו שלט בספרד כשליט יחיד עד למותו ב-1975, אז חזרה הדמוקרטיה למדינה בתקופה של כמה שנים, מה שכונה "המעבר".

המפלגה הסוציאליסטית, שנמצאת בשלטון מאז אמצע שנת 2018 ועומדת לקראת בחירות במדינה בחודש הבא, חיפשה כבר זמן רב דרך להוציא את גופתו של הרודן מאזור עמק הנופלים, אנדרטה עצומה שנבניתה בפקודת פרנקו, בה נמצאת גופתו וגופות החללים במלחמת האזרחים הספרדית. הסוציאליסטים זכו לרוב בפרלמנט הספרדי המפולג כאשר דרשו להעביר את גופת הדיקטטור וגם בית המשפט העליון במדינה תמך בהם לאחר שצאצאיו של פרנקו עתרו למניעת המהלך.

הממשלה הספרדית מעריכה כי הזזת הגופה והקבורה מחדש תעלה כ-70 אלף דולר.