מסע בין שני יועצים משפטיים: הקשר המיוחד בין מאיר שמגר לאביחי מנדלבליט

אם יש משפטן שהיועמ"ש היה רוצה להידמות לו זה נשיא העליון לשעבר מאיר שמגר, שהלך לעולמו לפני כשבוע • מנדלבליט הוא יותר "איש של שמגר" מ"איש של נתניהו", ובבואו לפסוק בעניינים מהותיים כמו תיקי רה"מ, לא מן הנמנע כי רוח פסיקותיו של שמגר שורה עליו • פרשנות

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס
מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, מת השבוע בגיל 94. כתבות רבות עסקו אחרי מותו של שמגר בקשר האמיץ והמורכב, שהיה בין שמגר לבין אהרן ברק, שהחליף אותו גם בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה וגם בנשיאות בית המשפט העליון. אבל לא פחות חשוב, והרבה יותר אקטואלי, חלק מהשיח עסק בקשר המיוחד שבין שמגר לבין היועץ המשפטי לממשלה המכהן, אביחי מנדלבליט. 

כי אם יש משפטן אחד בעולם הזה שמנדלבליט מעריך ורוצה היה להידמות לו - זהו שמגר.

אם מישהו עדיין שוגה לחשוב שמנדלבליט הוא "איש של ראש הממשלה בנימין נתניהו", ולכן יקל על נתניהו ולא יגיש נגדו כתב אישום, אז מומלץ לו להתפכח. מנדלבליט הוא הרבה יותר "איש של שמגר" מאשר "איש של נתניהו". מנדלבליט הוא הרבה יותר משפטן שמחויב למסורת החוקית והחוקתית ששמגר מייצג, מאשר פוליטיקאי שטיפס לפסגת מערכת התביעה בזכות קשריו עם ראש הממשלה, כפי שמתארים אותו מפגיני פתח-תקווה. כך היה תמיד.

כמו תמיד אצל אנשים, כדי להבין את האהבות, את השנאות ואת הנטיות שלהם, צריך ללכת אל הילדות, אל הבית שבו גדלו. וכך, באחת מהפעמים יצא לי לשבת בלשכת היועמ"ש. שוחחנו במשך שעה ארוכה על עניינים שעל סדר היום המשפטי שלו. השיחה הייתה מרתקת, אבל עיניו של מנדלבליט היו די כבויות ברובה. ניכר היה עליו שהוא כמעט סובל מחלק מהעיסוקים שהתפקיד מביא עימו ומהמחיר האישי, אולי חסר התקדים ליועמ"ש, שהוא נאלץ לשלם. רק בשני קטעים של השיחה אורו פתאום עיניו של היועמ"ש ונצצו - כששוחחנו על כדורגל, וכשהוא סיפר לי על החלק שמילא אביו בכיבוש יפו. 

ב-25 באפריל 1948 פתח הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) בהתקפה על יפו, כחלק מהמערכה הכוללת במלחמת העצמאות. לאחר כמה ימי לחימה הצליחו לוחמי האצ"ל לכבוש את רובע מנשייה. 41 לוחמי אצ"ל מצאו את מותם בקרב על יפו מאש הבריטים. היום עומד שם על שפת הים "מוזיאון האצ"ל בתש"ח", שמתאר את חלקו של הארגון במלחמת העצמאות. אחד הלוחמים שנפצע בקרב הקשה שניהל האצ"ל בעיר אך שרד אותו, הוא ברוך (מיקי) מנדלבליט, אביו של היועמ"ש. 

רבים מראשי האצ"ל ולוחמיו התקשו להשתלב בתפקידי מפתח במדינת ישראל הצעירה, בשל השלטון של מפא"י וההסתדרות ששרר כאן עד 1977. משפחות האצ"ל נשאו את עיניהן אל מי שכן הצליח. אחד המצליחים מכולם היה מאיר שמגר. 

שמגר הצטרף לאצ"ל ב-1944, ולחם בשורותיו עד שב-1946 הוגלה על-ידי הבריטים למחנה מעצר בקניה שבאפריקה, ביחד עם חברים אחרים בארגוני המחתרת. הלוחמים הגולים, בהם שמגר והשר לשעבר שמואל תמיר ז"ל, חזרו לארץ חודשיים אחרי הכרזת העצמאות. את השהות הכפויה באפריקה ניצלו שמגר ותמיר כדי ללמוד משפטים בהתכתבות. 

בנערותו שיחק מנדלבליט כדורגל במכבי תל-אביב. בתחילת שנות ה-80, כשמנדלבליט הפנים שמוטי איווניר או פאולו רוסי הוא כבר לא יהיה, והעדיף את לימודי המשפטים על פני קריירת כדורגלן, שמגר כבר היה שופט ותיק בבית המשפט העליון.

כמו שמגר לפניו, מנדלבליט עשה קריירה בפרקליטות הצבאית. כשמונה מנדלבליט לפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) ב-2004, הוא כבר עשה כן בעידודו הישיר של שמגר. כמו שמגר, הוא מונה אחר-כך ליועמ"ש. מטבע הדברים, התחנה הבאה שאליה שואף מנדלבליט היא בית המשפט העליון.

שותף להכרעות שיפוטיות הרות-גורל

מאיר שמגר מילא תפקיד חשוב בעיצוב פני המשפט והחברה הישראלית. השופט בדימוס אליקים רובינשטיין אמר השבוע בהלווייתו כי "מאז קום המדינה, כל התפקידים ששמגר מילא הוסיפו נדבך על נדבך לפיתוח המשפט בישראל". הוא היה ביטחוניסט, אולי ביטחוניסט מדי. הוא היה סמל של ממלכתיות.

שמגר היה שותף להכרעות שיפוטיות הרות-גורל רבות. אחת מהן, אולי הרלוונטית ביותר לימינו אלה, הייתה בשנת 1993, אז ישב שמגר בראש הרכב שופטי בית המשפט העליון שדן בעתירה שביקשה להדיח את שר הפנים אריה דרעי מהממשלה, עקב העובדה שהוגש נגדו כתב אישום בגין שוחד ועבירות נוספות.

שמגר כתב באותו מקרה פסק דין תקדימי, שקבע כי שר שהוגש נגדו כתב אישום יצטרך לפרוש מתפקידו.
"אם יכהן בממשלה שר שהוגש נגדו כתב אישום המאשים אותו בלקיחת שוחד במאות אלפי שקלים ובשימוש לרעה באופנים אחרים במשרות שלטוניות, תהיה לכך השלכה מרחיקת לכת על דמות השלטון בישראל, על תום-ליבו ועל הגינותו", כתב שמגר.

שמגר הוסיף וכתב באותו פסק דין מכונן: "הפגיעה באמינות השלטון עקב אי-העברה מהתפקיד של מי שמואשם בעבירות חמורות של שחיתות, היא חמורה בהרבה מן הפגיעה באמינות עקב אי-קיום הבטחה שהחוק אסר מעיקרו את נתינתה".

מאוחר יותר נמנה שמגר עם הרכב השופטים שאילץ את ראש הממשלה יצחק רבין לפטר מתפקידו את סגן שר הדתות, רפאל פנחסי, לאחר שהוגש נגד פנחסי כתב אישום שייחס לו עבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, הצהרה כוזבת וניסיון לקבל דבר במרמה.

מה היה פוסק היועמ"ש שמגר

האם נשיא בית המשפט העליון שמגר היה מרחיב את ההלכה המשפטית בעניינם של אריה דרעי ורפאל פנחסי גם על ראש ממשלה מכהן שהוגש נגדו כתב אישום? אין לדעת. מעמדו של ראש ממשלה הוא שונה מהותית משל שר, וגם החקיקה שונתה מאז. 

האם היועץ המשפטי לממשלה שמגר היה מגיש כתב אישום בגין שוחד נגד ראש ממשלה, שדרש וקיבל סיקור תקשורתי מוטה מאיש עסקים, ובתמורה קידם לכאורה את האינטרסים העסקיים שלו? אין לדעת. 

שמגר שפט בתקופה שבה הסטנדרטים היו שונים. בתקופה שבה ראש ממשלה שאשתו נחשדה בהחזקת חשבון דולרים בחו"ל בניגוד לחוק, קיבל אחריות והתפטר. 

אןמנם אי-אפשר לדעת מה היה פוסק שמגר בסוגיות שמטרידות היום את היועמ"ש ובאלה שאולי יטרידו אותו בעתיד הקרוב; אבל דבר אחד ברור: כשמנדלבליט נדרש לקבל החלטות גורליות כגון אלה, בין היתר הוא שואל את עצמו איך היה נוהג היועמ"ש והשופט מאיר שמגר. 

***חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, ושמורה לו חזקת החפות.