סורוס: אליזבת וורן תהיה המועמדת הדמוקרטית שתתמודד מול טראמפ

"איני מביע תמיכה באף מועמד כי אני רוצה לעבוד עם מי שלא יהיה המועמד" • "אני תומך במיסוי העשירים, לרבות הטלת מס עושר" • "סין – האויב המוסרי"

ג'ורג' סורוס/ צילום: רויטרס
ג'ורג' סורוס/ צילום: רויטרס

האיש העסקים והנדבן ג'ורג' סורוס מאמין שאליזבת וורן תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות שתתמודד מול המועמד הרפובליקאי הוודאי, דונלד טראמפ, בבחירות ב-2020.

בראיון ל"ניו יורק טיימס" אמר סורוס: "היא מסתמנת כאדם הברור ביותר שצריך להביסו כדי להגיע לבית הלבן... אני מאמין שהיא האדם המתאים ביותר להיות נשיאה".

סורוס, בן 89, נחפז לוהסיף, כי הוא אינו אינו מביע בוורן תמיכה רשמית, אולי מפני שהוא מבין, שכל הצהרה כזו מפיו תשמש תחמושת נגדה בידי מתנגדיה. "איני מביע תמיכה באף מועמד כי אני רוצה לעבוד עם מי שלא יהיה המועמד", הוא אמר. "בדרך כלל אינני מביע דעות פוליטיות מפני שאצטרך לחיות עם כל מי שיבחר בתהליך הדמוקרטי".

אליזבת וורן  / צילום:   Shutterstock
 אליזבת וורן / צילום: Shutterstock

המראיין העיר, כי רבים מהמיליארדרים בוול סטריט רואים במדיניות הפיסקלית והרגולטורית של וורן - הטלת מיסים כבדים על העשירים ורגולציות קפדניות על הבנקים - איום על המערכת הקפיטליסטית בארה"ב, המערכת שסורוס ניצל כדי להתעשר.

סורוס השיב, כי הוא חולק על עמיתיו המיליארדרים. "אני תומך במיסוי העשירים, לרבות הטלת מס עושר", הוא אמר. סורוס יזם מכתב פתוח שקורא להטיל מיסים נוספים על האמריקאים העשירים ביותר.

"אנשים חושדים בפיננסירים", אמר המיליארדר. "מבחינתי, המצב הזה יוצר דילמה מוסרית. ככל שהצלחתי יותר, הטלתי על עצמי מגבלות ואלה הפריעו לי למעשה לעשות כסף".

סורוס אמר, שהוא מאמין שהמטוטלת של ההיסטוריה תתחיל לחזור בקרוב לכיוון שתואם את השקפת עולמו. לדבריו, בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא והחלטת הבריטים להיפרד מהאיחוד האירופי (ברקזיט) הן נקודת השפל של המגמה האנטי-גלובלית ועתה יש לצפות לתגובת נגד קשה למגמה זו.

"טראמפ עדיין גורם נזק עצום לעולם", אמר סורוס. "למשל, מה שהוא עשה בשבוע שעבר במזה"ת (הוצאת הכוחות האמריקאים מסוריה) מהווה מכה הרסנית על השפעת ארה"ב בעולם כולו".

הוא הודה, כי הגלובליזם, לפחות כפי שהוא מבין את המונח - כלכלה גלובלית משולבת שנסמכת על שלטון החוק - אינו באופנה לנוכח תפיסת 'אמריקה תחילה' של טראמפ, מלחמת הסחר, הדיון הציבורי סביב ברקזיט והעימותים הצבאיים המתעצמים במזה"ת.

אבל - הוסיף סורוס - "טראמפ הוא סטיה חריגה; הוא מציב את האיטרסים האישיים שלו מעל האינטרס הלאומי. זו עובדה. אני חושב שהדבר יתרום לקריסתו בשנה הבאה. לכן אני מנבא - אמנם לא בוודאות גבוהה - שהדברים ישתנו". לדעתו, אליזבת וורן תהיה מחוללת השינוי הזה.

לדברי המיליארדר, הוא מבחין בסימנים שהנטיות הלאומניות מתחילות להימאס על אנשים. הוא אומר, כי העולם למד עד כמה גדולה הסכנה של חברות סגורות, כמו סין, בעקבות הזעם שחוללה בארה"ב ההתקפלות (הזמנית) של NBA (ליגת הכדורסל הארצית) לפני בייג'ינג, על רקע התבטאות של דמות בולטת בליגה בזכות המפגינים בהונג-קונג.

"אני רואה בסין תחת שלטונו של שי ג'ינפינג את האיום החמור ביותר על החברה הפתוחה", אמר סורוס. בכך הוא חזר על התבטאות שהשמיע השנה בכנס הגלובלי בדאבוס. תגובת סין על אותה התבטאות היתה: "אנו מקווים שהאמריקאי שאמר זאת ישנה את יחסו".

סורוס, שמזה שנים מעודד סחר חופשי כאסטרטגיה שתביא לפתיחתן של חברות סגורות, מודה שהאסטרטגיה הזו לא פעלה בסין, בניגוד לציפיותיו, ולדבריו יש מקום להתערבויות נוספות ממדינות אחרות.

"סין היא אויב מוסרי", קרא המיליארדר. לדבריו, במשך זמן רב מיד נתן לה המערב ליהנות מהספק. "אנו צריכים להכיר בכך. זו מערכת שונה, לגמרי שונה משלנו, ולגמרי מנוגדת למערכת שלנו... אני לא נגד סין; אני רק נגד שי ג'ינפינג".

סורוס מאמין, שארה"ב צריכה ללחוץ על חברות סיניות גדולות, כגון HUAWEI, במגמה להביא לפתיחת שעריה של סין. אם לא נעשה כן, הוא אמר, נשיא סין שי יוסיף לבנות את חומות ההסתגרות של ארצו ולפתח טכנולוגיות חדשות, כגון בינה מלאכותית, שיאפשרו לה להישאר חברה סגורה עוד במשך דורות.

על העוינות שחשים כלפיו גורמים רבים, אמר סורוס: "אני גאה באויבים שיש לי. הדרך הטובה ביותר לזהות דיקטטור, או אחד ששואף להיות דיקטטור, היא לראות אם הוא מסמן אותי כאויב".