לקראת השבוע בשווקים: הפד צפוי להוריד ריבית; "נימה ניצית עלולה להביא לירידות"

עיני השוק מופנות להודעת הריבית של הפד ביום רביעי הקרוב, הצפי של הכלכנים הוא להורדה של הריבית ב-0.25% • גוגל תפרסם דוחות ביום שני לאחר המסחר; אפל בחמישי • הבנק היפני עשוי להעמיק את הריבית השלילית • בארה"ב ואירופה יפורסמו נתוני צמיחה • התחזית השבועית של "גלובס"

סוחרים צופים בנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאואל לאחר החלטת הריבית / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
סוחרים צופים בנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאואל לאחר החלטת הריבית / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

שבוע המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט, ובהמשך לעונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה. בסוף השבוע האחרון מדד S&P 500 האמריקאי ננעל ברמה של 3,022 נקודות, ובכך סיכם את השבוע עם עלייה של 1.2% - קרוב לשיא כל הזמנים. השיא האחרון נקבע ביולי השנה ברמה של 3,025 נקודות.

הלילה ישראל הזיזה את השעון שעה אחת אחורה ועברה משעון קיץ לשעון חורף. משכך, החל מיום שני הקרוב ועד ה-3 לנובמבר זמני המסחר בוול סטריט יתקיימו בין 15:30 ל-22:00 (שעון ישראל).

אלו האירועים שצפויים לרכז עניין השבוע בשווקים:

1. החלטת הריבית של הפד

עיני השוק נשואות להודעת הריבית של הפד ביום רביעי הקרוב. לפי התחזיות בשוק, הפד צפוי להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1.5%-1.75%. למעשה, ההסתברות להורדה, לפי CME, עלתה ל-94% לעומת 84% בשבוע שעבר ולעומת 64% בחודש שעבר.

"תהיה הפתעה לא נעימה עבור השווקים אם הפד יחליט לא להוריד את הריבית", כתבו כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית. "הנימוקים בעד הורדת הריבית ידועים, וזהים לנימוקים בהחלטה הקודמת: לשמר את ההתרחבות בפעילות הכלכלית, לסייע לכלכלה בתקופה של אי ודאות גלובלית ולהביא את האינפלציה אל היעד של 2%, בעוד אינפלציית הליבה PCE עומדת כעת על 1.8% ב-12 החודשים האחרונים", כתבו בלידר.

עוד כותבים בלידר, כי "עם הורדת הריבית הפד צפוי להודיע שהמשך הורדת הריבית תלוי בהרעה של ממש בסביבה הכלכלית. הפד ישדר המתנה. נימה מעט ניצית זאת יחסית לציפיות השוק, עלולה להביא לתגובה שלילית גם בשוק המניות וגם בשוק האג"ח, וגם צפויה לתמוך בהתחזקות הדולר לכיוון 1.09 דולרים לאירו, לפחות".

2. מלחמת הסחר: הסוף או סבב נוסף?

בחזית מלחמת הסחר מסתמן סוג של הפסקת אש ודחייה של העלאת מכסים נוספים לעת עתה, כאשר הנשיא טראמפ מרמז על השגת הסכם בחודש הקרוב. האופטימיות לגבי התקדמות בהסכם סחר ראשוני בין ארה"ב וסין תמכה בשוק המניות והעיבה על שוק האג"ח בסוף השבוע האחרון בוול סטריט. עם זאת, הודעתה של סין בסוף השבוע האחרון, לגבי האצת פיתוח שוק הקריפטו, ושהזניקה את המטבעות הדיגיטליים, עלולה להגביר את המתיחות מול ארה"ב. נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר כי סין תאיץ את הפיתוח של טכנולוגיית הבלוקצ'יין כמקור לחדשנות. לדבריו, על המדינה ליטול "תפקיד מוביל" בפיתוח הבלוקצ'יין - טכנולוגיה שעליה מבוססים רוב המטבעות הקריפטוגרפיים. 

3. מאקרו: נתוני צמיחה בארה"ב ואירופה

ביום רביעי הקרוב בארה"ב יפורסם האומדן הראשון לנתון הצמיחה ברבעון השלישי של 2019. הכלכלנים צופים צמיחה של 1.7% בחישוב שנתי.

ביום חמישי הקרוב יפורסמו נתוני ההכנסה האישית בארה"ב, הצריכה הפרטית ואינפלציית הליבה (PCE) לחודש ספטמבר. 

באותו היום, הבנק המרכזי של יפן צפוי לפרסם את המדיניות המוניטרית כאשר לפי הערכות הריבית עלולה לרדת עמוק בטריטוריה השלילית, מה שעשוי להאריך את המדיניות מוניטרית האולטרה מרחיבה לפחות עד סוף 2020.

ביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה לחודש אוקטובר.

באירופה, ביום חמישי הקרוב יפורסם האומדן הראשון לצמיחה ברבעון השלישי של השנה כאשר התחזיות של הכלכלנים בשוק הן לצמיחה אפסית. לפי לידר שוקי הון, "צמיחה סביב אפס באירופה לעומת צמיחה סביב 1.7% בארה"ב תומכת בהחלשות האירו".

4. עונת הדוחות: גוגל במוקד, הבנקים באירופה על הכוונת

עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה נמשכת. לאחר פרסום תוצאותיהן של הענקיות אמזון ואינטל בשבוע שעבר, ענקית החיפוש גוגל צפויה לפרסם דוחות ביום שני לאחר המסחר, מה שעשוי לייצר תנודה חדה בשווקים. בהמשך השבוע, ביום חמישי, ענקית הטכנולוגיה אפל תפרסם דוחות רבעוניים, בעוד המניה שברה שיא כל הזמנים בשבוע החולף. אקסון מובייל ושברון יפרסמו דוחות ביום שישי.

באירופה יהיה זה שבוע קריטי לבנקים כמו דויטשה בנק, קרדיט סוויס, HSBC, קרדיט סוויס ו-BNP פאריבה שיפרסמו דוחות רבעוניים בשבוע הקרוב. עד יום שישי 61% מסקטור הבנקאות באירופה יפרסם דוחות רבעוניים.

5. בשוק המקומי, שלל נתוני מאקרו

היום יפורסם מדד האמון הצרכני לחודש ספטמבר ומספר המשרות הפנויות. ביום רביעי הקרוב יפורסמו נתוני סחר חוץ של המשק המקומי לחודש ספטמבר ורכישות בכרטיסי אשראי. ביום חמישי הקרוב יפרסמו נתוני האבטלה ומספר המועסקים לחודש ספטמבר, נתוני הייצור התעשייתי, הפדיון בענפי המשק לחודש אוגוסט ונתוני המכירות ברשתות השיווק לחודש ספטמבר. הנתונים הללו יאפשר לאמוד את הצמיחה ברבעון השלישי של השנה של המשק שתפורסם באמצע נובמבר (17 לחודש).