האהדה הסינית לבלוקצ'יין הציתה גל של ספקולציות בשוק הקריפטו

על רקע הצהרתו של נשיא סין על האצת פיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ואישורה של הצעת חוק לקידום אותה מטרה בפרלמנט הסיני, נראית השקת היואן הדיגיטלי קרובה מתמיד • הזינוק החריג של הביטקוין, שקפץ אתמול ביותר מ-30%, הפתיע אפילו תומכים ותיקים במטבע הדיגיטלי

בדרך ליואן דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק
בדרך ליואן דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק

ביטקוין, המטבע המוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים, נסחר בפתיחת השבוע במחיר ממוצע של כ-9,300 דולר, על פי נתוני אתר CoinMarketCap, אחרי ירידה קלה ביממה האחרונה. בשבת בבוקר זינק שער הביטקוין מעל ל-10,000 דולר - מחירו הגבוה מאז 22 בספטמבר - אחרי שהשלים זינוק חריג של יותר מ-30% ביממה. היתה זו העלייה היומית בשיעור הגבוה ביותר שרשם הביטקוין מאז 2011.

מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של 167 מיליארד דולר - יותר מ-68% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום 3,047 מטבעות דיגיטליים שונים. יחד עם הזינוק במחיר נרשמה בסוף השבוע עלייה חדה במחזורי המסחר במטבעות דיגיטליים בבורסות הקריפטו, וגם עלייה במחזורי המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסות כמו Bakkt.

כפי שדיווחנו באתר "גלובס" בסוף השבוע, החדשות האחרונות מסין הציתו גל של ביקושים בשוק הקריפטו. הזינוק של הביטקוין התחיל ביום שישי בבוקר, על רקע הצהרה של נשיא סין, שי ג'ינפינג, שלפיה מדינתו רוצה להאיץ את פיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין וליטול "תפקיד מוביל" בתחום. הצהרה זו עשויה לרמז על השקתו הקרובה של יואן דיגיטלי על ידי הבנק המרכזי של סין, שבשנים האחרונות מקדם פיתוח של מטבע דיגיטלי ריבוני. על פי דיווח בתקשורת הסינית, אתמול (שבת) אישר הקונגרס הלאומי העממי - הפרלמנט של סין - הצעת חוק, שמטרתו לקדם פיתוח טכנולוגיות של מטבעות קריפטוגרפיים לשימושים מסחריים.

אנליסט חברת ההשקעות eToro, מתי גרינספן, כתב בסקירתו ביום שישי: "לראות את סין מאמצת את טכנולוגיית הבלוקצ'יין באופן פומבי זה מעולה לכל תעשיית הקריפטו, ומשום כך מעולה גם עבור הביטקוין".

יומיים לפני ההצהרה שהזניקה את הביטקוין, ביום רביעי, צנח מחיר הביטקוין ל-7,500 דולר - שפל של 5 חודשים - במהלך השימוע שנערך בקונגרס האמריקאי למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. בשימוע שהתמקד בפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותו מובילה פייסבוק, נדרש צוקרברג להשיב על שאלותיהם של חברי הקונגרס, שרבים מהם מוטרדים כי מטבע כזה עלול לאיים על הדולר ועל הכלכלה האמריקאית. בעדותו הוא ציין, בין השאר, כי "סין נעה במהירות לקראת השקת רעיונות דומים בחודשים הקרובים".

דיווחים וחדשות מהעולם בנושאים של מטבעות דיגיטליים מעוררים לא פעם תנודות עזות בשוק הקריפטו. כך למשל, גם ההכרזה של פייסבוק על פרויקט ליברה ביוני האחרון לוותה בזינוק של הביטקוין. ואולם בדרך כלל, אחרי עליות מחיר חדות ומהירות של הביטקוין ושל מטבעות קריפטו אחרים, באות גם ירידות תלולות.

הזינוק החריג של הביטקוין בסוף השבוע הפתיע אפילו תומכים ותיקים במטבע הדיגיטלי. אריק וורהיס, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו ShapeShift, צייץ בשבת בטוויטר: "מישהו יכול לומר לי מתי בפעם האחרונה זינק הביטקוין 30% ביממה? זה לא אמיתי". ווורהיס הוסיף כי "בבועה של מאי 2011 היו כמה ימים שבהם מחיר הביטקוין זינק ב-100% ביום. אבל שווי השוק אז היה כה זעיר בהשוואה להיום".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.