המהפכה התעשייתית הרביעית? ב-60% מהמפעלים לא שמעו על זה

כ-60% ממפעלי התעשייה בישראל לא הטמיעו טכנולוגיות ייצור חדשניות ברוח המהפכה התעשייתית הרביעית, כך עולה מסקר שנערך בקרב כ-500 מנהלים בכירים בחברות תעשייתיות

מפעל תעשייתי/ צילום: שאטרסטוק
מפעל תעשייתי/ צילום: שאטרסטוק

כ-60% ממפעלי התעשייה בישראל לא הטמיעו טכנולוגיות ייצור חדשניות ברוח המהפכה התעשייתית הרביעית, כך עולה מסקר שנערך בקרב כ-500 מנהלים בכירים בחברות תעשייתיות.

את הסקר ערכה קבוצת הייעוץ תפן והוא ייחשף במלואו מחר (ב) במסגרת הוועידה השנתית לבכירי התעשייה 2030 של מידע כנסים שצפוי להתקיים במרכז אווניו שבקריית שדה התעופה.

בסקר השתתפו מנהלים בדרג של סמנכ"ל, מנכ"ל ויו"ר שפעילים במגוון של ענפי תעשייה ובהן התעשיות הביטחונית, תעשיות המתכת, התעשייה הקיבוצית, תעשיות ההי טק ותעשיות המזון.

מתשובות שהתקבלו בסקר עולה כי 56% מהמנהלים בחברות התעשייתיות סבורים כי עד שנת 2030 המחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה יחריף - וזאת באופן שישפיע על יכולתה של התעשייה להטמיע רכיבים טכנולוגיים ליצור מתקדם באופן שישפר את יכולתה להתחרות בשווקים ולהעלות את רמת הפריון. כך, יותר משליש מהמנהלים סבורים כי יותר ויותר קווי יצור יועתקו במהלך השנים הקרובות למדינות במזרח אירופה או לסין - שבהן היצור זול יותר.

לפי תשובות שהתקבלו במסגרת הסקר, בעלי התפקידים שלגביהם קיים הקושי הרב ביותר לגיוס הם מפעילי מכונות וזאת בעוד שאנשי כספים ומשאבי אנוש זמינים הרבה יותר.

הסקר מצביע גם על פערים גדולים בהשתלבות של נשים בתעשייה, שכן כשליש מהנשאלים מסרו כי בארגונם שיעור הנשים עומד על בין 10% ל-20% ממצבת העובדים. עוד עולה כי רק ב-6% מכלל הגופים התעשייתיים מספר הנשים המועסקות הוא כ 50% ממצבת העובדים.

כמחצית מכלל העובדים בתעשייה נשארים באותו מקום עבודה לתקופה שבין 5 ל-10 שנים, כ-38% מהעובדים ממשיכים באותו מקום לתקופה של יותר מ-10 שנים והשאר, עובדים בתעשייה עד שלוש שנים.