משרד התקשורת מתכנס היום לדיון מרוכז במכרז הדור החמישי

המשרד מרכז יום דיונים על מנת לבחון את טענות המפעילים ולתת הבהרות בנושא - זאת לקראת המכרז שצפוי להיערך עד סוף השנה

נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת החל היום (ב') ביום דיונים מרוכז בסוגיית מכרז הדור החמישי בסלולר. מדובר בהיערכות של המשרד למתן תשובות למפעילים בכל הקשור להערות שהשמיעו על מתכונת המכרז שצפוי לצאת במהלך דצמבר ויאפשר לכל המפעילים הסלולריים לרכוש תדרים לטובת הקמת רשת דור חמישי בסלולר.

על פי הערכות המשרד לא מתכוון לדחות את המכרז ולא מתכוון להקל מעבר להקלות שנתן, אך בכירים במשרד אומרים כבר שהם באים לבחון את הטענות של המפעילים בצורה עניינית אך מבלי שייפגעו האינטרסים הלאומיים של השקעה בתשתיות.

הטענות שהשמיעו המפעילים נוגעות לשיטת המכרז שיתנהל בשיטת "ויקריי" - מכירה פומבית במעטפות סגורות. מי שמציע את ההצעה הגבוהה ביותר הוא הזוכה במכרז, אך הוא צפוי לשלם את המחיר השני בגובהו. המדינה עושה שימוש בשיטה הזו כדי לקבל את הערך המקסימלי ובמקביל להימנע מניפוח מחירים. לדברי מפעילים, השיטה הזו עשויה להביא למחירים מאד גבוהים והחשש הוא שבתנאי השוק הן ירכשו תדרים במחירים שיהיה קשה לעמוד בהם.

עוד טוענים המפעילים כי שיטת התמרוץ שנקט המשרד ואשר לפיה מי שיפרוס הכי הרבה אתרים יזכה להטבה כלכלית בדמות החזר על השקעתו, תוביל למירוץ פריסה באיכות נמוכה ובמקומות לא אטרקטיביים רק כדי ליהנות מהמענק. המכרז נסוב על כמה רצועות תדרים כאשר הרצועה המרכזית והחשובה היא רצועת ה-700 מגה הרץ. אחריה מוצעת רצועה בתחום ה-2.6 גיגה הרץ ובתחום ה-3.5 גיגה הרץ. על הרצועה האחרונה יכולים להתמודד שחקנים שאינם מפעילי סלולר וזאת בניגוד לתדרים המוזכרים שעליהם יכולים להתמודד רק מפעילים קיימים.