נתניהו יקים צוות למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית

רה"מ החליט על הקמת צוות בראשות מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית • הרשימה המשותפת: "צעד חיובי אחד מתוך צעדים רבים הכרחיים שיש לנקוט"

הפגנה נגד הפשיעה והאלימות בחברה הערבית / צילום: רויטרס
הפגנה נגד הפשיעה והאלימות בחברה הערבית / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על הקמת צוות בראשות ממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית. ההודעה נמסרה לאחר דיון מיוחד שקיים אמש (ב') נתניהו בהשתתפות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שר הפנים אריה דרעי, שר האוצר משה כחלון, ממלא-מקום מקום המפכ"ל ניצב מוטי כהן ואחרים.

לפי ההודעה, ראש הממשלה הנחה על הקמת צוות בראשות ממלא-מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, שיגבש תוכנית לאומית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית בתוך 90 יום. הצוות יכלול את מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים והמל"ל ויקיים דיאלוג גם עם ראשי הרשויות הערביות.

בנוסף, הוחלט על המשך פעילות מוגברת של המשטרה לשמירה על ביטחון האוכלוסייה ביישובים הערביים. כמו כן, ראש הממשלה הנחה לאתר את המקור התקציבי לפתיחת תחנות משטרה נוספות ביישובים ערביים.

לדברי נתניהו, "אנחנו מקיימים את הפגישה הזאת לאור הבעיות הקשות שהתפתחו בחברה הערבית, בתוך היישובים הערביים, של פשיעה ורציחות. זה גורם שם סבל עצום גם לתושבים ופגיעה גדולה במדינת ישראל. לכן אנחנו נפגשים כאן בניסיון להביא לשינוי. הניסיון הזה כבר החל על-ידי הקמה, בפעם הראשונה, של תחנות משטרה ביישובים הערביים בממשלה הקודמת, אבל אנחנו רוצים לנסות להרחיב את זה ולחבוק תחומים שונים בכדי שנוכל להביא לשינוי כולל".

בתגובה להודעה נמסר מהרשימה המשותפת כי הטיפול בפשיעה ובאלימות מחייב דו-שיח עם הנהגת החברה הערבית, וכי הם אינם מסתנוורים מהבטחות נתניהו, ומבחן ההבטחות הוא ביישומן. "עוצמת המחאה וקול הזעקה הגיעו גם אל ראש ממשלה ואילצו אותו לצאת מאדישותו. ההחלטה באה אל מול גל המחאה הצודק והעקבי והדרישה האלמנטרית והצודקת לחיים בביטחון. לא נקבל הנחתות מלמעלה. אנחנו מאמינים שהמאבק שלנו חייב להוביל להחלטת ממשלה ולוועדת חקירה שתבחן לעומק את הכשלים של הגופים הממונים על ביטחון התושבים. איסוף הנשק ומאבק בגורמי הפשיעה הם נדבך חשוב במאבק בפשיעה, כפי שאמרנו לשר ארדן בפגישתו איתו לפני שבועיים, והם לא צריכים להידחות עד לקבלת מסקנות הצוות", נאמר בתגובת הרשימה המשותפת.

ח"כ ד"ר מנסור עבאס, יו"ר צוות הרשימה המשותפת למאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, הוסיף כי "ההחלטה להקים ועדת מנכ"לים שתגבש תוכנית למלחמה בפשיעה בחברה הערבית היא צעד חיובי אחד מתוך צעדים רבים הכרחיים שיש לנקוט, בראשם החלטת ממשלה מקיפה לטיפול בבעיות קרדינליות בחברה הערבית בתחומים שונים. נמשיך לפעול מול משרדי הממשלה והגורמים שאמורים לתת מענה לתופעת האלימות והפשיעה, ונמשיך למחות נגד הכישלון וההזנחה הממשלתית".

סוגיית האלימות בחברה הערבית עלתה לראש סדר היום של הרשימה המשותפת בעקבות הגאות במעשי הרצח והאלימות. הם מאשימים את הרשויות בהזנחה ובהימנעות מטיפול בבעיות השורש של החברה הערבית, כגורם עיקרי בגידול באלימות.

מתחיל השנה נרצחו קרוב ל-77 אזרחים ערבים, האחרון שבהם היום (ג') בצהריים, אדם המוכר למשטרה כבכיר בארגון פשע מרמלה שנרצח בתחומי הרשות הפלסטינית.