ארה"ב מתכנסת פנימה: הצעירים והצעירות מובילים את המפלגה הדמוקרטית

לקראת נובמבר 2020 מצביעי המפלגה, שמועמד מטעמה יתמודד מול הנשיא טראמפ, מתעניינים פחות במדיניות חוץ ויותר בבריאות ציבורית

 

פיט בוטיג'ג' / צילום: בריאן סניידר, רויטרס
פיט בוטיג'ג' / צילום: בריאן סניידר, רויטרס

ארה"ב נערכת באיטיות לקראת הבחירות הקרובות לנשיאות בנובמבר 2020. ההתרחשות לקראת הבחירות הללו מורגשת יותר בקרב המפלגה הדמוקרטית מאחר שזו המפלגה שמטרתה לנצח נשיא מכהן - דונלד טראמפ. לאחרונה נערך העימות הרביעי של מתמודדי המפלגה על כרטיס להובלתה בבחירות 2020. על הבמה עמדו מספר שיא של מועמדים מטעם עצמם, 12 במספר. רוב רשתות השידור והעיתונות הממוסדת העניקו את הניצחון בעימות לאליזבת וורן, מהפלג הפרוגרסיבי במפלגה, המקדמת יחד עם ברני סנדרס, שרץ גם בפריימריז של המפלגה ב-2016 , את תוכנית הבריאות 'Medicare for All' - מדיקייר לכולם.

בכלל, מערכת הבחירות הפנימית במפלגה הדמוקרטית מתרכזת בעיקר בעניינים פנים אמריקאים - בריאות, השכלה, עבודה ומדי פעם ביקורת על טראמפ. בעימות של שבוע שעבר הוקצה זמן קצר ביותר לדיון במדיניות החוץ הבעייתית של טראמפ. למרות הביקורת כנגד התנהלותו חסרת האחריות במזרח התיכון הייתה בין חלק מהתמודדים הסכמה - שארה"ב צריכה לצמצם את הוצאותיה וכוחותיה מחוץ לארה"ב.

מעקב אחרי סיקור העימות, שמיד לאחריו הצהירה כוכבת הרשתות ונציגת ניו יורק בקונגרס מטעם המפלגה, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, על תמיכתה בסנדרס לנשיאות, הראה כי העימות הוליד כוכב נוסף, ששייך כמו קורטז לדור ה-y, ראש עיריית סאות'-באנד, אינדיאנה, בעל השם הקשה להגהה - פיט בוטיג'ג'.

בוטיג'ג' בן ה-37 וקורטז בת ה-30 הם מבולטי דור ה- y בפוליטיקה האמריקאית בימים אלו. בוטיג'ג' הוא הומוסקסואל החי מחוץ לארון עם בן זוגו לו הוא נשוי, צ'ייסטן, מורה בתיכון וכוכב רשתות חברתיות בעצמו. בוטיג'ג' הוא נער כל אמריקאי, בן למהגר ממלטה ונוצרי מאמין, שירת בצי של ארה"ב ובאפגניסטן ובין לבין עבד גם בחברת ההשקעות מקנזי. בוטיג'ג' הוא השלישי בגיוס כספים לקמפיין, מייד אחרי וורן וסנדרס הנמצאים בשנות ה-70 לחייהם. לעומתו אוקסיו-קורטז מסמנת עצמה כרדיקלית. היספנית, סוציאליסטית ומתנגדת חריפה למדיניות של ממשלת ישראל. רבות נכתב עליה ועל פעילותה ברשתות החברתיות. בזה גם בוטיג'ג' וגם קורטז אלופים.

בוטיג'ג' הצליח בעימות במיוחד לאור תקיפותיו הרבות את וורן והתנגדותו לתוכנית אותה היא מקדמת - ביטוח בריאות ממשלתי לכולם וביטול הביטוחים הפרטיים, וורן לא הצליחה להסביר מאיפה יבוא הכסף. בוטיג'ג', בניגוד לקורטז, מסמן עצמו כדמוקרט שמרן ומתון ומציע תוכנית ביניים שבה יהיה ביטוח בריאות ציבורי למי שרוצה ובמקביל ביטוח פרטי למי שרוצה. כתגובה, כיומיים לאחר העימות פורסם בארה"ב שבוטיג'ג' נתמך על ידי בעלי אינטרסים בשוק הביטוח.

בוטיג'ג' פחות פופולרי בקרב הדמוקרטים האפרו-אמריקאים, אשר תוכניתו הכלכלית לא תעבוד לטובתם. אולם גם קורטז וגם בוטיג'ג', למרות עמדותיהם השונות, הם ילדי דור ה-y מובהקים. קורטז תומכת נלהבת בפתרון סוציאליסטי לחוליי הכלכלה והחברה האמריקאית ודוגלת בשוויון אתני. בוטיג'ג' בדרכו הכלל אמריקאית לבנה נושא את דגל השוויון לקהילה הלהטבי"ת בארה"ב. גם קורטז וגם בוטיג'ג' קורצים בדרכם לציבור המצביעים הגדול ביותר בארה"ב בבחירות הבאות - דור ה-y ודור ה-z. ילידי 1980-1995 ו-1996-2008 בהתאמה.

מחקר של מכון PEW הראה לאחרונה כי בני ובנות דור ה-z וה-y בארה"ב הם בעלי הנטיות הסוציאליסטיות ביותר מאז ומעולם בארה"ב והם פתוחים מאוד לנישואים חד-מיניים. בהתאמה, מחקר שנעשה באוניברסיטת דיוק הראה כי בניגוד לדורות הקודמים, בני דור ה-z וה-y חושבים שארה"ב אינה המקום הטוב ביותר בעולם לחיות בו ושעליה להפחית התערבותה הישירה במדינות אחרות ולדאוג לצרות מבית.

בזה נדמה שהם לא רחוקים מתפיסת עולמו של טראמפ. ובאמת, במדינה שבקרב צעיריה (עד גיל 17) קיים שיעור עוני של 21% (מתחתיה ישראל עם שיעור עוני של 24% בקרב הצעירים), אין זה מפתיע שצעירים רוצים פתרון לחייהם היומיומיים כמו גם פתרון למשבר האקלים, אשר סקרים מראים כי גם צעירים רפובליקנים מגלים עמדות אנטי-טראמפסטיות בנושא.

דור ה-y וה-z בארה"ב עומדים לשנות את המפה הפוליטית במדינה זו בעתיד הקרוב. זה יכול להיות בבחירות הקרובות או באלו שאחריהן, אבל לפי כל הסממנים כרגע, גם שינוי בעומדים בראש ארה"ב לא ישנה את מגמת ההתכנסות פנימה של האימפריה האמריקאית. אולי רק מלחמת עולם שלישית. 

הכותבת היא סוציולוגית וחוקרת טלוויזיה במכללה האקדמית תל-אביב-יפו ואוניברסיטת שיקגו