אמיר אוחנה תוקף את הפרקליטות: "מנהלת יחסי תן וקח עם עיתונאים"

במסיבת העיתונאים הערב תקף שר המשפטים את הדרג המקצועי המכהן תחתיו, תוך שהוא מדבר על תפירת תיקים ופגיעה בזכויות חשודים • מנדלבליט וניצן: "דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי"

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ, גלובס
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ, גלובס

"הפרקליטות בתוך הפרקליטות מנהלת יחסי תן וקח עם עיתונאים, היום יש שיכנו זאת יחסי שוחד, ומדליפה להם בצורה חד-צדדית בניגוד לחוק הפלילי חומרי חקירה שהגיעו אליהם מתוקף תפקידם" - כך אמר שר המשפטים אמיר אוחנה במסיבת עיתונאים הערב (ג'). "'אני חוששת שאין לנתניהו סיכוי להגיע למשפט צדק', אמרה פרופ' רות גביזון, זו טרגדיה לביבי אבל גם דבר מאוד לא טוב למדינה. בחודשים האחרונים קיימתי מספר שיחות עם בכירי המערכת והצעתי הצעות שונות. הצעתי לקיים בדיקות פוליגרף לאיתור מדליפים. נתקלתי בסירוב מוחלט. הצעתי לפתוח בחקירה שתאתר את המדליפים, ואמרו לי שזה לא בסמכותי". 

השר אוחנה הרבה לתקוף בנאומו את הדרג המקצועי המכהן תחתיו, תוך שהוא מדבר על תפירת תיקים ופגיעה בזכויות חשודים, ומקשר זאת למצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

יש לציין כי השר אוחנה הודיע הבוקר על כינוס מסיבת העיתונאים, אך סירב למסור פרטים כלשהם אודות האירוע ומהותו. תא כתבי המשפט ביקש לדעת את נושא השיחה על-מנת להיערך לכך מצד המערכות, אך נתקבל בסירוב.

דברי השר אוחנה מגיעים על רקע פרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר וחקירת בכירי מנהלי קמפיין הליכוד ולקיחת טלפוניהם הניידים. השר אוחנה בחר לתקוף את הפרקליטה הבכירה ליאת בן-ארי, האחראית על תיקי ראש הממשלה, ופרקליטים נוספים, שלטענתו מדליפים ותופרים תיקים לפוליטיקאים, תוך גיבוי של עיתונאים וכתבי משפט.

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה לדברי השר אוחנה נגד הפרקליטות: "הזדעזענו מההשתלחות חסרת הרסן של השר אוחנה במערכת המשפט. הציבור בישראל זכאי לשר משפטים שמשרת אותו ולא מתנהל כמו טוקבקיסט. על נתניהו לפטר את אוחנה מתפקידו עוד הלילה ולהשיב את אמון הציבור במערכת המשפט".

מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן נמסר: "היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה מצרים מאד על דבריו של שר המשפטים הערב. אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי. מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר.

"עצמאות התביעה הכללית היא עיקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד. איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

בנוסף, ניצן שלח מכתב לפרקליטות מחוז תל-אביב ולפרקליטים במחוז, בו כתב: "היועץ המשפטי לממשלה ואני מבקשים להביע את צערנו העמוק על עוגמת-הנפש העצומה שנגרמת לכם עקב המתקפות האישיות חסרות הבסיס שמופנות כלפיכם מזה זמן רב, ובראש ובראשונה כלפייך ליאת בן-ארי, אשר לצערנו הולכות ומתגברות בימים אלה, בעיתוי שאינו מקרי כמובן.

יש לשנינו אמון מלא בכם, ואנו מודים לכם מעומק הלב על עבודתכם המסורה יומם ולילה לטובת האינטרס הציבורי, שאנו יודעים בוודאות מלאה שהוא האינטרס היחיד העומד נגד עיניכם. יש להתעלם מההתקפות, ההשמצות וההכפשות ולהמשיך ולדבוק בעבודתכם לטובת המדינה. איש לא הרתיענו בעבר, ואיש לא ירתיענו בעתיד!"