נטו סכסוך: דודי עזרא תוקע מקל בגלגלי ההנפקה המתוכננת של חברת ביכורי השדה של האחים שבע

נטו אחזקות של עזרא דיווחה אתמול על מחלוקות לגבי אופן ניהול ספקית הפירות והירקות ביכורי השדה דרום והפרת הסכמים ע"י שותפיה האחים שבע • בשוק ההון העריכו כי הסכסוך נובע מרצונו של עזרא להפעיל לחץ על האחים לרכוש את החזקותיו בביכורי השדה

בשלב קריטי, הקודם להנפקה מתוכננת, מאיים דודי עזרא לטרפד את המהלך שמקדמים בעלי חברת ביכורי השדה אחזקות, האחים אילן וששי שבע. זאת, עם דיווח של ענקית המזון נטו אחזקות , שנמצאת בשליטת עזרא, על סכסוך מול צמד האחים בפעילותם המשותפת - ספקית הפירות והירקות "ביכורי שדה דרום" - מה שצפוי לעכב ואולי אף למנוע את מהלך ההנפקה העומד על הפרק. 

אתמול (ג') עדכנה נטו אחזקות כי פנתה לאחים שבע "על רקע מחלוקות לגבי אופן ניהול ביכורי השדה והפרת הסכמים על-ידי ביכורי שדה אחזקות והאחים שבע - מחלוקות שהביאו את ביכורי השדה למבוי סתום". עוד ציינה נטו כי "בטרם תפנה למיצוי זכויותיה בערכאות משפטיות, היא מבקשת להפנות את המחלוקת לגישור על-מנת למנוע פגיעה בפעילותה של ביכורי השדה".

נטו אחזקות היא בעלת 50% ממניות ביכורי השדה דרום, והאחים שבע מחזיקים ב-50% הנותרים, באמצעות חברת ביכורי שדה אחזקות - שאותה הם כאמור מבקשים להנפיק. במרכז פעילותה של ביכורי השדה אחזקות עומדת פעילות אספקת הפירות והירקות של ביכורי השדה דרום. נוסף על כך, ככל הידוע, מחזיקה החברה של האחים שבע את רשת הסופרמרקטים "שוק העיר", המונה שמונה סניפים באשקלון, בני-ברק, גבעת זאב, ירושלים, כפר-סבא, אשדוד וקריית גת. 

תוצאות ביכורי השדה דרום, במיליוני שקלים
 תוצאות ביכורי השדה דרום, במיליוני שקלים

בשוק ההון היו מי שהעריכו כי הסכסוך בין הצדדים התגלע על רקע רצונו של עזרא למכור את החזקותיו בביכורי השדה דרום לשותפיו, וההודעה בדבר הסכסוך פורסמה כניסיון להפעיל לחץ על צמד האחים לקידום המכירה. זאת, בזמן שהנפקתה של ביכורי השדה אחזקות נמצאה בשלבים מוקדמים יחסית, טרם פרסום טיוטות תשקיף לציבור, וככל הידוע, גם לפני החלטה סופית לגבי חברת החיתום שתוביל את ההנפקה והשווי שלפיו יגויס ההון.

ספקית מרכזית של הרשתות הגדולות

ביכורי השדה דרום היא חברה ענקית במונחי שוק הפירות והירקות המקומי. הטרנד הבריאותי הגובר תומך בצמיחת הצריכה של פירות וירקות, ומהווה רוח גבית לעסקיה של החברה, שנוטלת חלק לא מבוטל גם ביבוא תוצרת חקלאית לישראל. מדובר למעשה בסוג של חברת תיווך, העוסקת בסחר בתוצרת שנקנית מחקלאים ונמכרת בעיקר לרשתות השיווק. ביכורי השדה דרום היא ספקית מרכזית של חלק מרשתות קמעונות המזון הגדולות בארץ, ועם חלקן יש לה אף הסכמי בלעדיות.

פעילותה החברה מתרכזת "ברכישה, מכירה והפצת פירות וירקות טריים מתוצרת מקומית בישראל", נוסף על יבוא בהיקף לא משמעותי של פירות וירקות מחו"ל. האחים שבע מחזיקים בתפקידי ניהול בביכורי השדה דרום - אילן שבע כמנכ"ל וששי שבע כסמנכ"ל רכש - כשמצדה של נטו אחזקות משמש המנכ"ל שלה, עמי גולדין, יו"ר החברה המשותפת.

האחים שבע נהנים מתגמולים נאים במסגרת תפקידיהם בביכורי השדה דרום, שהצטברו בשלוש השנים האחרונות (2016-2018) לכ-25 מיליון שקל, עם תגמול חודשי בסיסי של 140 אלף שקל צמוד למדד לכל אחד מהם.

עלייה בהכנסות וברווח במחצית השנה

ההערכות הנוכחיות לגבי רצונו של עזרא למכור את החזקותיו בביכורי השדה דרום לשותפיו, עולות לאחר שהוא מכר באחרונה נתח של כ-6% ממניות נטו אחזקות תמורת כ-76 מיליון שקל לכמה משקיעים מוסדיים בעסקאות מחוץ לבורסה. מימוש המניות הגיע לאחר שבשנה שעברה דווח בתקשורת על רצונה של משפחת עזרא להיפרד מהחזקותיה בנטו - מהלך שעד היום לא יצא לפועל.

חברת נטו אחזקות לא מפרטת בדוחותיה הכספיים לגבי המגמות והשינויים בפעילותה של ביכורי השדה דרום, אבל תוצאותיה הכספיות מצורפים לדוחות. את מחצית השנה הראשונה סיכמה החברה עם קפיצה של 45% בהכנסותיה, שהגיעו ל-655 מיליון שקל, אבל עלייה בהוצאות מיתנה את הדרך לשיפור בשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי שלה למחצית השנה עלה ב-10% לכ-20 מיליון שקל.

גם בסיכום הרבעון השני עלו הכנסותיה של ביכורי השדה דרום בצורה חדה, ביותר מ-40%, ל-343 מיליון שקל, ולמרות זאת החברה לא הצליחה לשפר את הרווח התפעולי, והרווח הנקי שלה נשחק ב-9% לכ-11 מיליון שקל.

בשלוש השנים קודם לכך (2016-2018), הכנסותיה השנתיות של החברה עמדו על טווח של 925-985 מיליון שקל, והרווח השנתי שלה נע בטווח של 25-47 מיליון שקל. באוגוסט 2018 מימשה נטו אחזקות אופציה לרכישה חוזרת של 1% ממניות ביכורי השדה דרום, בהתאם להסכם שנחתם ב-2015 בינה לבין האחים שבע, כך שנהפכה לשותפה שווה שלה בחברה הבת. 

נטו מכרה את אותו 1% לאחים שבע ב-2015 תמורת קצת יותר מ-1 מיליון שקל, ורכשה אותו בחזרה אשתקד תמורת קצת יותר מ-2 מיליון שקל. בדוחותיה מציינת נטו אחזקות כי ביולי 2002, סמוך להקמתה של ביכורי השדה, חתמה עם שותפתה בחברה על הסכם מייסדים, ש"במסגרתו הסדירו הצדדים את אופן ניהול ביכורי השדה". 

עוד עולה מהדוחות כי "בכל מקרה שבו צד להסכם המייסדים יקבל הצעה לרכישת מניותיו בביכורי השדה, מצד ג' כלשהו", תהיה לצד השני זכות סירוב ראשון לרכישת המניות באותם תנאים. השקעתה של נטו אחזקות בביכורי השדה דרום רשומה בספריה לפי שיטת השווי המאזני, ועמדה בסוף 2018 על כ-123 מיליון שקל.

נטו מנהלת עסקים מתחת לרדאר

עוד על הקשר ההדוק בין נטו אחזקות לאחים שבע נודע בחודשים האחרונים, כשעלו חשדות במסגרת חקירתה של רשות ניירות ערך, שלפיהן עמי גולדין, מנכ"ל נטו אחזקות, העביר לאילן שבע, מבעלי ביכורי השדה, מידע פנים על כך שחברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי עתידה לבטל את מדיניות חלוקת הדיבידנדים שלה ב-2017. בעקבות כך, לפי החשד, שבע מכר את כל החזקותיו במניות אחים נאוי, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, וניצל מהפסד של מיליוני שקלים שהיה נגרם לו בעקבות צניחת המניה לאחר הדיווח לבורסה על ביטול מדיניות הדיבידנדים.

גולדין כיהן בעבר כדירקטור באחים נאוי, ומלבד כהונתו כמנכ"ל נטו אחזקות וחבר בדירקטוריון שלה, הוא מכהן גם כיו"ר חברת ביכורי השדה דרום.

עסקיה של קבוצת נטו אחזקות מתנהלים בדרך כלל מתחת לרדאר. על שמדובר בקבוצת מזון הנמנית עם חמש הגדולות במשק - קבוצה המשלבת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד - שמה והלוגו שלה אינם מוכרים לציבור הרחב, בעיקר כנראה מכיוון שהחברה אינה משקיעה בפרסום או ביחסי ציבור - גישה העולה בקנה אחד עם החסכנות והיעילות שבה היא מתנהלת.

הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ועוד, ובסוף 2018 התחילה לייצר גם מוצרי קצפת של המותג RICH. בתחום מוצרי הצריכה הביתיים מייצרת נטו ומשווקת נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים. שווי השוק של נטו עומד על 1.1 מיליארד שקל לאחר עלייה של 15% במניה בשנה האחרונה.