ברקת אישר את עסקת הפניקס: נפרדת מתשובה ועוברת לשליטת סנטרברידג' וגלטין פוינט

כ-13 שנים לאחר שיצחק תשובה השתלט על קבוצת הביטוח הוא צפוי להשלים בשבוע הבא את מכירת החזקותיו בה בתמורה ל-1.7 מיליארד שקל • אישור הרגולטור ניתן לקרנות הזרות לאחר חמישה ניסיונות מכירה כושלים 

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

לאחר חמישה ניסיונות כושלים למכור את השליטה בקבוצת הפניקס, יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, עובר הערב את המשוכה האחרונה שנותרה בפני השלמת מכירת קבוצת הביטוח והפיננסים לידי הקרנות הזרות סנטברידג' וגלטין פוינט. 

מרשות שוק ההון נמסר הערב כי הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, חתם היום על היתר השליטה לקרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלטין "בהפניקס אחזקות, השולטת בהפניקס ביטוח ובהפניקס אקסלנס פנסיה וגמל", כשעתה הן יקבלו שליטה על ניהול נכסי ציבור ישראלי בהיקף של כ-200 מיליארד שקל. 

עתה כל שנותר לצדדים הוא להשלים את העסקה, כשהרוכשים יעבירו לדלק כ-1.7 מיליארד שקל ויקבלו 32.5% ממניות הפניקס ואת השליטה בה, ודרכה גם בבית ההשקעות אקסלנס והחזקות בחברות נוספות כגון עד 120 וגמא. על פי הערכות השלמת העסקה תתבצע כבר בשבוע הבא. ההסכם בין הצדדים נחתם במאי, ואז דלק דיווחה כי אם בתום חמש שנים תהיה לקרנות הרוכשות תשואה דו ספרתית, מעל רף שלא פורסם, היא תקבל עוד כ-800 מיליון שקל (או שתשיב לרוכשות במקרה של תשואה נמוכה, עד 200 מיליון שקל). 

מבחינת דלק מדובר על מהלך נדרש, וזאת על מנת שיוכלו לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות עד דצמבר - כשלצורך כך הם מחויבים למכור את ההחזקות בהפניקס ובאקסלנס עד דצמבר הקרוב. כמו כן מדובר בזריקת מזומנים חשובה עבור דלק, שבין היתר גם עמלה בימים אלה על סגירת עסקת שברון.

דלק מוכרת את ההחזקות שלה בהפניקס כ-13 שנים מאז שרכשה את השליטה, בנובמבר 2006, וזאת בהמשך למכירת יותר מ-15% ממניות הפניקס שביצעה אשתקד בבורסה המקומית. את ההחזקה שלה בהפניקס רכשה קבוצת דלק משלמה אליהו ומבעלת השליטה שקדמה לה, קבוצת מאיר של יעקב שחר ושל ישראל קז. אז הפניקס הייתה קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בשוק, ואילו היום מדובר בקבוצה השנייה בגודלה בשוק זה.

נזכיר כי בשנים האחרונות חתמה דלק על חמישה הסכמים עם רוכשים פוטנציאליים נוספים, שגוועו ללא שהבשילו לכדי עסקה: עם סיריוס האמריקנית-סינית, עם פוסון הסינית, עם משפחת קושנר האמריקנית, עם חברת AmTrust האמריקנית ועם יאנגו הסינית.

ברשות שוק ההון המשיכו ופירטו הערב כי "ההיתר ניתן לקרנות לאחר תהליך בדיקה מקיפה שביצעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הנוגעת לתכניות הפעולה, אמינות והתאמת בעלי השליטה ונושאי המשרה שלהם, האמצעים הכספיים, החוסן הפיננסי ומימון עסקת הרכישה של הרוכשים". קבלת האישור הייתה צפויה אך היא אינה מובנת מאליה, מאחר ובשנים האחרונות הרגולציה מסמסה מספר ניסיונות לרכוש גופים מוסדיים מובילים, ובהם גם הפניקס עצמה.

מי שמקדם את העסקה לצד הקרנות הזרות בעסקה הוא אלי יונס, לשעבר מנכ"ל הבנקים מזרחי טפחות והפועלים, וקודם לכן גם החשכ"ל באוצר. עם השלמת הרכישה הפניקס תהפוך לגוף המוסדי הגדול השני ולגוף הפיננסי המשמעותי השלישי שבשליטת קרן השקעות זרה, לצד פסגות שבשליטת אייפקס ומקס (לשעבר לאומי קארד) שבשליטת ורבורג פינקוס.

מוקדם יותר השבוע חשפנו כי הקרנות שמשתלטות עתה על הפניקס ימנו ליו"ר הפניקס ביטוח את בני גבאי. את החברה מנהל ממלא מקום המנכ"ל אייל בן סימון. הפניקס נסחרת לפי שווי של 5.45 מיליארד שקל. אגב, הממונה על רשות שוק ההון ברקת שימש בעבר כיו"ר הפניקס, מטעמה של דלק.