פרשת הטרדת עד המדינה: יש דברים שפשוט לא עושים, גם לא בקמפיין

לפי משטרת ישראל, בפרשה זו נחצו הרבה קווים אדומים. אין לדעת איך תסתיים חקירת המשטרה נגד אוריך, גולן ואחרים בשליחת רכב הברסלב לביתו של עד המדינה - אבל התירוץ כאילו מדובר במהלכי קמפיין לא פוטר את הקבוצה הזו מאחריות • דעה

בראשית חודש מאי 2019, ראיינו ב"גלובס" את מנהל קמפיין הליכוד, עופר גולן. הרבה שאלות היו לנו עבורו והוא השיב על כולן בהרחבה ובגילוי לב.

"טענתם על בני גנץ שהוא לא כשיר נפשית, אדם שהיה רמטכ"ל של המדינה", אמרתי אז לגולן והוא ענה: "את שואלת אותי לעמדתי האישית לגבי האופן שבו אמור להתנהל קמפיין, אז אני משיב לך שציטטו אותי בעבר על כך, ואני חוזר על זה עכשיו: קמפיין, קודם כל מנצחים ואז עושים בקרת נזקים. אמרתי את זה כבר ב-2015, כאשר הייתה הביקורת על סרטון 'עמותות השמאל מביאות את הערבים'.

"היו לנו בקמפיין דיונים פנימיים האם הלכנו צעד רחוק מדי, האם אנחנו אגרסיביים מדי. במקומות האלה אני חותך את הדיון. אין לי שאלה כאן בכלל, אני צריך לנצח". "אין לך שום קווים אדומים?", הקשיתי. "אם אתקל בקו אדום אני אגיד לך. במקרה הזה, לא נחצו קווים אדומים", התעקש גולן באותו ראיון.

השבוע אפשר היה לראות איך תיאוריית הקווים האדומים קרסה. שליחת "רכב ברסלב" אל מול ביתו של עד המדינה שלמה פילבר סיבכה את חבורת היועצים הנאמנים לנתניהו, גולן ודובר הליכוד יונתן אוריך. לפי משטרת ישראל נחצו פה הרבה קווים אדומים.

אגב, גם חברת פייסבוק (שאין מה להלל כלל בנושא קמפיינים פוליטיים) חשבה בספטמבר 2019 שראש הממשלה בנימין נתניהו חצה קווים אדומים כאשר בחשבון הצ'ט בוט שלו נכתב המשפט הבא נגד אזרחים ישראלים: "אסור שתקום ממשלת שמאל מסוכנת עם לפיד, עודה, גנץ וליברמן, ממשלת שמאל חילונית חלשה שסומכת על הערבים שרוצים להשמיד את כולנו - נשים, ילדים וגברים - ותאפשר איראן גרעינית שתחסל את כולנו". פייסבוק חסמו לנתניהו את הצ'ט בוט ל-24 שעות, "עונש" קל יחסית.

אין לדעת איך תסתיים חקירת המשטרה נגד אוריך, גולן ואחרים בשליחת רכב הברסלב לביתו של עד המדינה. ייתכן שמבחינה פלילית לא יושגו ראיות מספיקות כדי להראות כוונה פלילית, כי אנשי לשכת נתניהו טוענים "זה היה רק קמפיין, פעילות שטח שכזו, ספק היתולית, כדי לייצר כותרות ושיח ציבורי".

אך זה המקום לחדד נקודה שנעדרת מן השיח הציבורי הישראל. יש חוק ויש נורמות, אבל למועמדים וצוותיהם בישראל מותר להתנהל גם לפי השכל הישר. התירוץ כאילו מדובר במהלכי קמפיין לא פוטר את הקבוצה הזו מאחריות. לא הכול הוא המשפט הפלילי. יש דברים שפשוט לא עושים, גם לא בקמפיין.