נתניהו: "אנחנו בתקופה ביטחונית רגישה ונפיצה. נפעל בכל האמצעים, גלויים וסמויים"

הממשלה התכנסה הבוקר כשעל סדר היום אירוע ירי הרקטות ביום שישי האחרון אל שדרות, אך הנושא הזה ידון בהרחבה רק בישיבת הקבינט הביטחוני-מדיני שנקבעה לאחר ישיבת הממשלה • ח"כ בני גנץ התחייב לפעול למען תושבי הדרום • ח"כ נפתלי בנט דורש "טיפול שורש" ברצועה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

הממשלה התכנסה הבוקר (א') על רקע המשבר הפוליטי הנמשך והמבוי הסתום במשא-ומתן הקואליציוני. על סדר היום גם אירוע ירי הרקטות שלשום (ו') אל שדרות, אך הנושא הזה ידון בהרחבה רק בישיבת הקבינט הביטחוני-מדיני שנקבעה לאחר ישיבת הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את ישיבת הממשלה בהתייחסות למצב בדרום. לדבריו: "אנחנו בתקופה ביטחונית רגישה ונפיצה בכמה גזרות, בצפון במזרח ובדרום, מיד לאחר הירי ביום שישי כינסתי את הקבינט בקרייה והוריתי על יעדים שיש לתקוף וכך היה. חמאס נושא באחריות על כל ירי שיוצא משטח הרצועה, ונמשיך לפעול בכל האמצעים, גלויים וסמויים".

נתניהו התייחס גם לסוגיית השבויים והנעדרים ואמר כי נמשכים כל המאמצים להחזירם, הוא הביע אמון מלא במתאם הפעולות להחזרתם. נתניהו התייחס גם למתקפות על חיילי צה"ל ושוטרי משמר הגבול ביצהר וסביבתה: "לא נסבול זריקת אבנים על חיילי צה"ל, העושים את עבודתם וחובתם ומגינים על כולנו".

חברי כנסת משני צדי המערכת הפוליטית מתחו ביקורת על מדיניות הממשלה ברצועת עזה. התגובה המעניינת הייתה של ח"כ גדעון סער ולפיה: "התגובה על הירי על שדרות ותושביה צריכה להיות חריפה בהרבה מזו שננקטה. היעד של ישראל צריך להיות פירוק התשתיות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה. אחת הסיבות המשמעותיות מדוע נדרש לסיים בהקדם את המשבר הפוליטי ולהקים ממשלת אחדות לאומית רחבה". כלומר, ביקורת ישירה על מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד תמיכה בעמדתו כי המצב הביטחוני מחייב ממשלחת אחדות.

יו"ר כחול לבן בני גנץ המנסה בימים אלה להקים את הממשלה החדשה, התחייב לפעול למען החזרת השקט לתושבי הדרום. "‏ממשלה בראשותי לא תסבול איום על תושבי הדרום ולא תקבל שום פגיעה בריבונותה. נחזיר את ההרתעה בכל מחיר, גם אם נצטרך לפגוע אישית במי שמובילים את ההסלמה", כלומר איום מפורש על החזרת מדיניות חיסולי הבכירים.

תגובה מעניינת אחרת היא של חבר הכנסת נפתלי בנט, שבראיון הבוקר לגלי צה"ל אמר בניגוד להתבטאויותיו מהעבר, כי אין טעם להביא תגובה יותר חזקה על עזה. לדבריו, זה יוביל למה שהגדיר "סבבון מיותר", והוסיף כי לדעתו "טיפול השורש" הדרוש ברצועה צריך להיות בעבודה רצינית ולא בחטף. בהתייחסו לפלונטר הפוליטי אמר בנט כי מערכת בחירות שלישית תביא להתרסקות הימין "בממדים היסטוריים".

לפי פרסומים שונים נתניהו שוקל למנות את בנט לתפקיד שר הביטחון הזמני, מה שמסביר במידת מה את התבטאויות שר החינוך לשעבר שלא הסתיר את שאיפתו לכהונה הביטחונית הבכירה.

בינתיים פרסם ח"כ אביגדור ליברמן פוסט בפייסבוק ובו הוא מאשים את נתניהו כי הוא גורר את המדינה לבחירות וכי "העם לא יסלח לו". בהודעה נאמר כי "מערכת הבחירות הסתיימה עם אמירה חד משמעית של העם, הרוצה בהקמת ממשלת אחדות ליברלית. לצערי הרב, ישנם גורמים המנסים בכל דרך לטרפד הקמת ממשלה ובמקום להתמקד במהות מתעסקים בעניינים אישיים".

לפי ליברמן המסקנה היחידה ממשיכת הזמן היא שנתניהו מוביל את מדינת ישראל לבחירות נוספות שכן הוא נאחז בגוש החרדי-משיחי מסיבות אישיות בלבד. "הניסיון להחזיק במקל משתי הקצוות - גם לבוא למשא-ומתן להקמת ממשלת אחדות עם הגוש חרדי-משיחי וגם להיות ראשון ברוטציה - מצביע בוודאות על כך שכל האחריות על שיתוק מוסדות המדינה וסיבוב בחירות שלישי יהיו על נתניהו, ועל נתניהו בלבד", דברי ליברמן.

השר יצחק ועקנין מש"ס דחה את האפשרות שהחרדים יתגמשו עוד כדי לאפשר את חזרת ליברמן. בטרם נכנס לישיבת הממשלה אמר ועקנין, "ליברמן לא רוצה ממשלה עם חרדים, אז אין מה להתגמש. הגענו לקצה של הקצה בחוק הגיוס. אם לא תהיה תפנית שכולם יורדים על הקרקע, אנחנו הולכים לסיבוב שלישי".

מחר (ב') צפויה פגישה נוספת של צוותי המשא-ומתן מהליכוד ומכחול לבן, ואחר-הצהריים ייפגש נתניהו עם ראשי המפלגות השותפות לגוש הימין חרדים.