כך ייעשה לגופים ממשלתיים שמשתהים בהגשת תגובות לעתירות

נציב תלונות הציבור דוד רוזן ממליץ לפרקליטות להודיע לגופים ממשלתיים ומינהלתיים שהיא מייצגת את עמדתם בבג"ץ, כי במקרים בהם תימנע הרשות להעביר את התייחסותה תוך זמן שייקצב מראש, תשיב הפרקליטות לביהמ"ש כי אין באפשרותה להגן על עמדת הרשות

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות ורשויות התביעה / צילום: תמר מצפי
השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות ורשויות התביעה / צילום: תמר מצפי

נציב תלונות הציבור על הפרקליטות ורשויות התביעה, השופט (בדימוס) דוד רוזן, ממליץ לפרקליטות המדינה להודיע לגופים ממשלתיים ומינהלתיים שהיא מייצגת את עמדתם בבג"ץ, כי במקרים בהם תימנע הרשות המינהלתית להעביר את התייחסותה לפרקליטות תוך זמן שייקצב מראש, תשיב הפרקליטות לבית המשפט כי בהיעדר התשתית המספקת אין באפשרותה להגן על עמדת הרשות בבית המשפט.

הרקע להמלצה זו בתלונה שהוגשה לנציב על-ידי עורך דין שהגיש בינואר 2017 עתירה לבג"ץ נגד משרד הפנים, בשם תושב זר שבקשתו לקבלת אזרחות ישראלית סורבה. מאז ועד היום, במהלך למעלה משנתיים וחצי, טרם הוכרע עניינו, זאת לאחר שתשובת המדינה לעתירה התעכבה במשך כשנה וחצי, כאשר בסופו של יום הסתבר כי החומר הרלוונטי במשרד הפנים אבד. בתשובה לכך נטען על-ידי מחלקת הבג"צים בפרקליטות כי העיכוב הרב במתן התשובה לעתירה היה במשרד הפנים, בעוד הפרקליטות פנתה למשרד הפנים בשורת תזכורות חוזרות.

הנציב רוזן מצא את התלונה מוצדקת, וקבע בהחלטתו כי "הדעת אינה נותנת כי תידרש למשרד הפנים שנה וחצי כדי להגיע למסקנה כי אין לאתר את המסמכים שעמדו ביסוד ההחלטה. נראה כי נכון היה לפרקליטות - בשלב מוקדם בהרבה - להבהיר למשרד הפנים כי יש להביא ההליך לכלל סיום, וכי אין בכוונת הפרקליטות להיות שותפה להשתהות נוספת ולהשתרכות בהצגת עמדה ברורה לבית המשפט הגבוה לצדק".

הנציב אף ציין בהחלטתו את אחריות מחלקת הבג"צים בפרקליטות לנושא זה, והמליץ בפני פרקליט המדינה לעגן בהנחיות צעדים ראויים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד. "גם אם עשתה כל שהיה בידה לתזכר בכתב ובעל-פה את משרד הפנים... לא ניתן להשלים עם תמונת מצב, לפיה בן אדם שוהה בארץ לאורך זמן בצורה 'בלתי קבועה', כשהוא מנוע מלקבל זכויות בסיסיות כמו הזכות לעבוד ו/או לקבל שירותי רפואה", נכתב בהחלטה.