לקנות בית במעל 100 מיליון דולר: למי זה נשמע הגיוני בכלל?

תג מחיר של מעל 100 מיליון דולר על בית היה רעיון בלתי נתפס בארה"ב עד לפני כעשור, אבל רק השנה מוערך כי חמש עסקאות שונות ייסגרו במחירים הללו • איך נראים הבתים והדירות שנמכרים במחירי עתק כאלה, מי האנשים שקונים אותם, והאם התמחור הזה בכלל הגיוני?

אחוזת La Follia, נמכרה ב-110.25 מיליון דולר / צילום: באדיבות Douglas Elliman Real Estate
אחוזת La Follia, נמכרה ב-110.25 מיליון דולר / צילום: באדיבות Douglas Elliman Real Estate

לפני 20 שנה הרעיון למכור או לקנות בית ב-100 מיליון דולר כמעט לא עלה על הדעת בעולם. ב-2019 נסגרו בארה"ב כבר ארבע עסקאות למכירה של בתים במחירים כאלה (או גבוהים ממנו), ובית נוסף במחיר כזה צפוי להימכר עד סוף השנה.

הנכסים שנמכרו בתגי מחיר של תשע ספרות - ורבים אחרים שעומדים כעת בשוק עם תג מחיר זהה - מציירים דיוקן מעניין של האלפיון העליון של ארה"ב בתחילת המאה ה-21. כך נראים חייהם של אנשים כל כך עשירים שהם יכולים לדמיין אפילו לשלם סכום בלתי נתפס כזה על נכס שבו חשקה נפשם. 

אחת האחוזות היקרות בבל אייר / צילום: באדיבות Hilton & Hyland נדל"ן
 אחת האחוזות היקרות בבל אייר / צילום: באדיבות Hilton & Hyland נדל"ן

"זה כל כך קיצוני, ההון של אנשים", אומר מתווך הנדל"ן ג'ף היילנד, מהסוכנות שקיבלה את המשימה למכור את קאסה אנדנטאדה - אחוזה בבל אייר בשטח בנוי של כ-3,700 מ"ר, עם מחיר פתיחה של 225 מיליון דולר.

מכירות הבתים בסכומים הדמיוניים הללו החלה בשנת 2007, אז כ-20 בתים וחוות ברחבי ארה"ב נמכרו ב-100 מיליון דולר וצפונה. לפחות חמישה מהקונים באותה שנה עשו את הונם בטכנולוגיה, בהם את מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ששילם 130 מיליון דולר תמורת כ-2,500 דונם על חוף בהוואי עם תוכניות להקים עליו בית למשפחתו. שבעה מהבתים הללו נרכשו על ידי קונים מהעולם הפיננסי, בדרך כלל מקרנות גידור.

לכמה מאותם קוני-על, בית אחד של 100 מיליון דולר לא מספיק. ב-2012 שילם קן גריפין, מייסד קרן הגידור סיטאדל, כמעט 130 מיליון דולר על מתחם על שפת האוקיינוס בפאלם ביץ', פלורידה, שבו הוא מתכנן להקים שני בתים: אחד לעצמו ואחד לאמא שלו. בתחילת השנה הוא הוציא 238 מיליון דולר גם על פנטהאוז חדש במנהטן שמשקיף על סנטרל פארק.

מייקל סמית, שעשה את הונו בגז טבעי נזיל, קנה שני בתי חוף בשני החופים המנוגדים בארה"ב (מזרחי ומערבי), כל אחד ב-110 מיליון דולר. אחד על קרבון ביץ' הנחשק במליבו, קליפורניה, והשני בהמפטונז (לונג איילנד), היכן שעשירי ניו יורק מבלים את חופשות הקיץ שלהם.

חוות Broken O, נמכרה תמורת 132.5 מיליון דולר / צילום: באדיבות Swan Land Company
 חוות Broken O, נמכרה תמורת 132.5 מיליון דולר / צילום: באדיבות Swan Land Company

סטנלי קרנקה, קבלן נדל"ן שנשוי ליורשת של וולמארט, שילם כ-100 מיליון דולר על חוות Broken O Ranch במונטנה ב-2012. שנתיים אחר כך הוא שילם מעל 500 מיליון דולר על חוות וואגוניר המאסיבית בטקסס. קרנקה הוא חריג: כמעט כל מכירות הבתים בתשע ספרות התרחשו בשני החופים, בייחוד בקליפורניה ובניו יורק. המיליארדרים מתרכזים כמעט מטבעם באתרים מעטים ברחבי העולם: 15 ערים מאכלסות 30% מהם, לפי Wealth X.

בניו יורק - שבה נרשמו השנה שתי מכירות בהיקף של תשע ספרות - מתרכזים יותר מיליארדרים מאשר בכל עיר אחרת בעולם, לפי הדו"ח. אזור לוס אנג'לס עלה למקום השביעי בדירוג העולמי מהמקום ה-11, ושם נרשמו שתי עסקאות של תשע ספרות השנה, עם עוד נכסי-על שמצויים להימכר.

אחוזת Lauder greenway / צילום: ויקיפדיה
 אחוזת Lauder greenway / צילום: ויקיפדיה

קונים בינלאומיים, בייחוד מהמזרח התיכון, מעוניינים בימים אלו יותר בלוס אנג'לס, אומר היילנד, שמנבא שהעיר תראה בקרוב את מכירת הנכס הראשון ב-200 מיליון דולר. אחד הגורמים לכך הוא הנוכחות של חברות ההייטק באזור קליפורניה, שמושכת יותר רכישות של יזמי טק גם אם הם אינם מתגוררים באזור כל השנה.

פמלה ליבמן, מנכ"לית קבוצת התיווך קורקוראן, אומרת שקוני בתי הפאר הללו נוטים לא רק להתקבץ בכמה ערים, אלא גם באותן שכונות או בניינים, בין היתר כדי להבטיח את שווי ההשקעה שלהם. "גם כשאתה עשיר מאוד, אתה לא רוצה לעשות טעויות", לדבריה.

שלוש העסקאות הגדולות בלוס אנג'לס, כולל מכירת אחוזת פלייבוי הידועה ב-100 מיליון דולר ב-2016, נרשמו בשכונת הולמבי הילס. מתווכים מקומיים אומרים שזה מפני שבשכונה יש יותר חלקות אדמה שטוחות גדולות שמתאימות לבנייה לעומת שכונות אחרות.

אחוזת פלייבוי / צילום: באדיבות Hilton & Hyland נדל"ן
 אחוזת פלייבוי / צילום: באדיבות Hilton & Hyland נדל"ן

בעיר ניו יורק כל העסקאות שהתבצעו ביותר מ-100 מיליון דולר היו בגורדי השחקים המיועדים לדיור במידטאון מנהטן, על מה שידוע היום כ"שורת המיליארדרים". בהמפטונס, מכירות כאלו היו רק על חוף האוקיינוס באיסט המפטון היוקרתי במיוחד.

כל בית שנמכר ב-100 מיליון דולר ויותר מייצר ערב רב של עוקבים שמנסים ללא הצלחה להשיג מחיר דומה על הבית שלהם, אמר שמאי הנכסים ג'ונתן מילר מניו יורק. הפרסום שכל מכירה כזו זוכה לו גורם למוכרי בתים רבים להצמיד לביתם תג של 100 מיליון דולר גם ללא הצדקה. לפי ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל", מאז 2007 ניסו לפחות 70 נכסים להימכר ב-100 מיליון דולר ויותר. לכך יש להוסיף דירות יוקרה חדשות מהקבלן במחיר הזה שלא פורסמו.

יש לציין שנכסים רבים שנמכרו במעל 100 מיליון דולר כלל לא הועמדו למכירה בסוכנויות התיווך, אלא החליפו ידיים באופן פרטי לגמרי, ושמי שמנסה לנפח את מחיר ביתו עלול לסבול מישיבה ממושכת מאוד על המדף. כך למשל ב-2012 עשה הקבלן סטיבן קלאר כותרות כשהציע את הפנטהאוז שלו בבניין מנהטן סיטיספייר במנהטן למכירה ב-100 מיליון דולר, למרות ששום נכס משנת 1987 לא נמכר בסכום שמתקרב לזה. הנכס לא נמכר עד היום.

בלוס אנג'לס הועמד למכירה ב-2017 "מיליארדר", הבית של מלך תיקי היד ברוס מקובסקי, שנחשב בזמנו ליקר ביותר בארה"ב עם תג מחיר של 250 מיליון דולר. לאחרונה נודע שהוא נמכר לבסוף במחיר נמוך בהרבה מכך - 94 מיליון דולר.

ב-2006 העמיד הנסיך הסעודי בנדאר בין סולטן חווה של 350 דונם באספן, קולורדו, למכירה ב-135 מיליון דולר. היא נמכרה כעבור שש שנים למנהל קרן הגיור ג'ון פולסון ב-41 מיליון דולר. אחוזה בסגנון ארמון ורסאי בהילזבורו ביץ', פלורידה, שהוצעה למכירה ב-159 מיליון דולר, נמכרה לבסוף במכירה פומבית ב-42.5 מיליון דולר.