הביטקוין חגג יום הולדת 11 עם עלייה של 10% באוקטובר

אחרי צניחה של 20% ברבעון השלישי, מחיר הביטקוין סיכם את אוקטובר עם עלייה חודשית ראשונה מאז יוני • אנליסט השווקים של eToro רואה בהצהרתו של נשיא סין על אימוץ טכנולוגיית הבלוקצ'יין "קו פרשת מים עבור התעשייה הצעירה הזאת"

לוגו הביטקוין על לוח מודעות בארמניה / צילום: ANTON VAGANOV, רויטרס
לוגו הביטקוין על לוח מודעות בארמניה / צילום: ANTON VAGANOV, רויטרס

ביום חמישי האחרון, כשבעולם הנוצרי חגגו את ליל כל הקדושים (האלווין) עם סיומו של חודש אוקטובר, מלאו 11 שנים לחשיפתה של המצאת הביטקוין - המטבע הקריפטוגרפי המבוזר הראשון בהיסטוריה. "המסמך הלבן" (White Paper) שפורסם ב-31 באוקטובר 2008 על ידי ממציא הביטקוין האלמוני, תחת השם הבדוי "סטושי נקמוטו", חשף לראשונה את הרעיון המהפכני תחת הכותרת "ביטקוין: מערכת מזומנים אלקטרוניים עמית-לעמית".

חודשיים לאחר פרסום "המסמך הלבן", בינואר 2009, השיק נקמוטו את תוכנת הביטקוין ורשת המטבע שלה, שבאמצעותן השיק גם את מטבעות הביטקוין הראשונים. ב-11 השנים שחלפו מאז, אף שאימוץ הביטקוין בעולם התרחב יחד עם פיתוחים טכנולוגיים שהגדילו את המהירות והוזילו את העלויות של העברתו בין משתמשים, המטבע הדיגיטלי המוביל עדיין רחוק מלהחליף את המטבעות הריבוניים (כסף FIAT), את הכסף המזומן או את מערכות התשלומים הנפוצות בעולם, ובראשן כרטיסי האשראי. הביטקוין גם עוד לא נהפך להחזקה מבוקשת ברוב תיקי ההשקעות, גם לא בין הנכסים הפיננסיים האלטרנטיביים. עם זאת, הרעיון של מטבע דיגיטלי מבוזר והטכנולוגיה שעליה מבוסס הביטקוין התחילו לחלחל אל תוך מוסדות הכלכלה וההון במדינות רבות, ולשנות את הדרך שבה העולם חושב על כסף.

לראיה, בחודש האחרון הציגה סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סימנים מובהקים לכך שהיא מתקרבת להנפקת המטבע הדיגיטלי הריבוני שאותו פיתחה בשנים האחרונות. כפי שפורסם ב"גלובס", ב-25 באוקטובר הצהיר נשיא סין, שי ג'ינפינג, כי מדינתו מתכוונת להאיץ את פיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין וליטול "תפקיד מוביל" בתחום. יום לאחר מכן דווח בתקשורת הסינית כי הקונגרס הלאומי העממי (הפרלמנט של סין) אישר הצעת חוק, שמטרתו לקדם פיתוח טכנולוגיות של מטבעות קריפטוגרפיים לשימושים מסחריים. על רקע הדיווחים האלה, נרשם באותה יממה זינוק חריג של יותר מ-30% במחיר הביטקוין, ועמו זינקו גם מטבעות נפוצים אחרים בשוק הקריפטו, כמו ביטקוין קאש (BCH) או בייננס קוין (BNB).

"סין נעה במהירות לקראת השקה"

דיווחים וחדשות מהעולם בנושאים של מטבעות דיגיטליים מעוררים לא פעם תנודות קיצוניות בשוק הקריפטו. יומיים לפני ההצהרה הסינית והזינוק במחיר הביטקוין, צנח מחיר הביטקוין ל-7,500 דולר - שפל של 5 חודשים - במהלך השימוע שנערך בקונגרס האמריקאי למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק. בשימוע שהתמקד בפרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, שאותו מובילה פייסבוק, נדרש צוקרברג להשיב על שאלות חברי הקונגרס, שבין השאר, הביעו דאגה מכך שליברה יאיים על מעמד הדולר והכלכלה האמריקאית. בעדותו ציין צוקרברג בין השאר כי "סין נעה במהירות לקראת השקת רעיונות דומים בחודשים הקרובים".

בסיכומו של חודש אוקטובר, מחיר הביטקוין רשם עלייה חודשית של כ-10%, מכ-8,230 דולר בתחילת החודש עד לכ-9,200 דולר בסופו, על פי נתוני אתר CoinMarketCap. העלייה החודשית הזאת קטעה רצף של שלושה חודשים שליליים, לאחר שהביטקוין צנח ב-15% בספטמבר, בכ-7% באוגוסט ובכ-5% ביולי. מחיר הביטקוין פתח את הרבעון השלישי של 2019 ברמה של 10,500 דולר וסיים אותו ברמה של 8,300 דולר - ירידה רבעונית של 20%.

בסוף השבוע האחרון, עם ראשיתו של חודש נובמבר, נע שער הביטקוין (BTC) סביב 9,200 דולר, כשהוא משקף למטבע שווי שוק של 166 מיליארד דולר - כ-67% משוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים, המונה 3,053 סוגי מטבעות שונים. גם הבוקר נותר שער הביטקוין ברמה דומה. מתחילת 2019 עלה מחיר הביטקוין ב-140%, אחרי שב-2018 רשם צניחה שנתית של יותר מ-70%. מחירו הנוכחי נמוך ביותר מ-50% מהשיא של כל הזמנים של יותר מ-20 אלף דולר, שאליו הגיע הביטקוין בדצמבר 2017.

"לגיטימציה גוברת מצד גורמים מוסדיים"

"אוקטובר היה חודש משמעותי מאוד לתחום הקריפטו", אמר בשיחה עם "גלובס" יניב פלדמן, יזם ומשקיע בתחום. "האירועים בסין, יחד עם הרגולציה הגוברת בארה"ב, שבאה לידי ביטוי בשימוע האחרון של צוקרברג בקונגרס ובצו המניעה שהוציאה רשות ניירות ערך האמריקאית נגד הנפקת המטבע הדיגיטלי של טלגרם, מצביעים על האבולוציה שהתחום עובר, בייחוד בהקשר לאינטגרציה ולהתאמה שלו לעולם הפיננסי המסורתי. מנגד, המשך התפוררות המערכת הכלכלית המסורתית והעלייה במחאת האזרחים נגד הממסד בעולם, מציגים סימנים מדאיגים. החודש ראינו את המערכת הבנקאית בלבנון נסגרת כמעט לחלוטין, ומשאירה את האזרחים במדינה ללא אפשרות גישה לכסף שלהם".

לדברי פלדמן, "במבט מלמעלה, אפשר לראות לא מעט סימני התאוששות בשוק, מעבר לעליית מחיר הביטקוין, המשמשת סוג של מדד לבריאות והתנהגות השוק. העלייה בשבועות האחרונים בהיקפי המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסת Bakkt, שהושקה בארה"ב בספטמבר, לצד עלייה משמעותית בהיקף הלוואות הקריפטו והנפקות צפויות של חברות ציוד כריית ביטקוין גדולות בבורסות בארה"ב - כל אלה מצביעות על המשך עלייה במעורבות ועל לגיטימציה גוברת לתחום מצד גורמים מוסדיים". כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, על פי דיווח בתקשורת הסינית, חברת ביטמיין הסינית הגישה באופן חשאי לרשות ני"ע בארה"ב (SEC) בקשה לאשר לה הנפקת מניות ראשונית לציבור (IPO). כמה ימים קודם לכן הודיעה אחת ממתחרותיה, חברת Canaan הסינית, כי הגישה בקשה לקראת IPO בנאסד"ק, שבה תנסה לגייס 400 מיליון דולר.

מתי גרינספן, אנליסט השווקים של חברת eToro, שרשת ההשקעות שלה מציעה גם מסחר במטבעות קריפטו, אמר בשיחה עם "גלובס" כי "הייתה התלהבות רבה בזירת הקריפטו כשנשיא סין אימץ באופן פומבי את טכנולוגיית הבלוקצ'יין. בעקבות זאת, באותו סוף שבוע רשם מחיר הביטקוין את הראלי היומי השלישי בגודלו בהיסטוריה הקצרה שלו". לדברי גרינספן, "ידענו זה מכבר על המדיניות הידידותית של סין ביחס לבלוקצ'יין, אבל ההצהרה הפומבית הזאת מאחד המנהיגים החזקים בעולם, היא בבחינת קו פרשת מים עבור התעשייה הצעירה הזאת". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.