המכרז להקמת שורק ב': בוטלה החלטת ועדת המכרזים להעביר את IDE והאצ'יסון לשלב הסופי

ביהמ"ש מתח ביקורת על ועדת המכרזים להתפלה, בעקבותיה הסכימה המדינה לבטל את החלטתה לפיה IDE והאצ'יסון, מפעילות מתקן ההתפלה שורק א' שלגביו התגלו ממצאים חמורים למרמה, ימשיכו לשלב הבא במכרז להקמת מתקן שורק ב' • הדיון במועמדותן יידון מחדש בוועדת המכרזים

מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר
מתקן ההתפלה בשורק / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, ארנון דראל, מתח הבוקר (ב') ביקורת על ועדת המכרזים הבין-משרדית לענייני התפלת מי ים, המנהלת את המכרז להקמתו והפעלתו של מתקן ההתפלה שורק ב', שאמור להיות מתקן ההתפלה הגדול בישראל.

דבריו של דראל נאמרו במסגרת הדיון בעתירה שהגישה קבוצת 4A, המתמודדת במכרז לצדן של IDE והאצ'יסון. במסגרת העתירה שהגישה 4A, באמצעות עורכי הדין גיורא ארדינסט, תומר ויסמן, ערן וינר וג'ון אלקלק ממשרד ארדינסט בן-נתן טולידאנו, היא טענה כי היה על הוועדה לפסול את התמודדתן במכרז של מי שהיו המפעילות של מתקן ההתפלה שורק א', בין היתר לאור הממצאים הקשים שקבעה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, שמצאה חשדות לכאורה למעשי מרמה בהפעלת המתקן.

ועדת אדירי, שהוקמה בעקבות הפרסום ב"גלובס" שחשף כי שיעור המלחים במים שסיפק מתקן ההתפלה שורק א' היה גבוה עד פי 4 מהשיעור שנקבע בהסכם הזיכיון, מצאה כי הזרמת המים עם החריגות ממתקן שורק התבצע באופן שיטתי במשך כשנתיים, מתוך כוונה להערים על הדגימות היומיות שביצע משרד האנרגיה במתקן, ובאופן שחסך למפעילות עשרות מיליוני שקלים.

ממצאי ועדת אדירי עדיין נבחנים בפרקליטות, ששוקלת האם יש מקום לפתוח בגינם בחקירה פלילית. למרות זאת, בתגובה שהגישה המדינה לעתירה בשבוע שעבר, היא גרסה כי לא נפל כל פגם בהחלטת ועדת המכרזים להמשיך עם מי שהפעילו את שורק א', ואף טענה בתוקף כי לא קיימת בעניינן כל חקירה פלילית שאמורה למנוע את השתתפותן במכרז.

בדיון הבוקר אמר השופט דראל כי "ישנן לא מעט שאלות שעולות במסגרת העתירה והתגובות לה, שבית המשפט הוא זה שמוצא את עצמו דן בהן ראשון, מבלי שוועדת המכרזים דנה בהן קודם לכן. כך, ועדת המכרזים צריכה להחליט האם היא נסמכת באופן בלעדי על ועדת אדירי, או שהיה עליה לבחון את השאלה הרלוונטית באופן רחב יותר. הכוונה לעניין ידיעתם של בעלי המניות וחברי הדירקטוריון בשורק א'. לצורך ההכרעה במכרז נראה כי זו שאלה חשובה יותר שמחייבת התייחסות. על הוועדה להחליט על כך". עוד אמר השופט: "נראה שצריך לדון מחדש בכל הסוגיות". 

בתום שתי הפסקות התייעצות לבקשתו של עו"ד יעקב פונקלשטיין מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), בא-כוח המדינה, נתנה המדינה את הסכמתה כי ההחלטה של ועדת המכרזים בעניינן IDE והאצ'יסון תבוטל, וכי הדיון יחזור לוועדת המכרזים. עוד הצהיר באי-כוח המדינה, לבקשתה של קבוצת 4A, כי "מוסכם עלינו כי בין יתר הבדיקות שתערוך ועדת המכרזים, היא תברר עם הגורמים הרלוונטיים במדינה מה הסטטוס גם בהיבט הפלילי". 

בעקבות הסכמת המדינה, בית המשפט הורה לבטל את ההחלטה של ועדת המכרזים לפיה מפעילות שורק א' ימשיכו לשלב האחרון של המכרז, ונמחקה העתירה שכוונה נגד ההחלטה האמורה.

את IDE ייצגו בדיון עוה"ד תמר תורג'מן קדם וחן כהן ממשרד פישר בכר. האצ'יסון יוצגה באמצעות עו"ד אבי ליכט, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ועוה"ד יוכי כדיר-פז, רועי בר ומור האזרחי ממשרד מיתר.