תחנות כוח | בלעדי

באר טוביה שוב תוססת: יזמי תחנת הכוח IPM מקדמים הקמת תחנה נוספת בהספק גדול אף יותר

ההרחבה המתוכננת - לה מתנגדים ראש המועצה וגורמים במינהל התכנון - תחייב השקעה של עד 3 מיליארד שקל • מנכ"ל IPM: "בשלב זה עצרנו קידום תחנה סמוכה לצורך חשיבה מחדש"

קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה / צילום: רעות אביבי
קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה / צילום: רעות אביבי

יזמי תחנת הכוח IPM המוקמת בבאר-טוביה החלו לבדוק אפשרות לבנות בצמוד אליה תחנת כוח נוספת, בעלת הספק גדול פי 1.5. ל"גלובס" נודע כי בספטמבר הודיע מנכ"ל טריפל-מ תחנות כוח, אסף ויטמן, למינהל התכנון כי החברה מבקשת להרחיב את תחנת הכוח, בעצמה או באמצעות חברת בת, על שטח צמוד דופן לתחנה המוקמת כעת, שייעודו הנוכחי הוא לתחנת משנה.

על-פי המכתב שנשלח למנהלת האגף לתכנון ארצי רונית מזר, היזמים מבקשים לקבל את המלצת מינהל התכנון לגבי ההיתכנות של הרחבת התחנה ב-650 מגוואט. התחנה הנוכחית בהספק 450 מגוואט מוקמת בהשקעה של 2 מיליארד שקל, כך שההרחבה המתוכננת עשויה לחייב השקעה בהיקף של עד 3 מיליארד שקל. ראש מועצת באר טוביה ומתכנן מחוז דרום במנהל התכנון הודיעו כי הם מתנגדים נחרצות לתוכנית ההרחבה.

ויטמן אמר ל"גלובס" כי "התחנה שנבנית מוקמת בהתאם ללוחות הזמנים ו-90% ממנה כבר בוצעו. בשלב זה עצרנו קידום תחנה סמוכה, לצורך חשיבה מחדש". גורם בשוק הפיננסי אישר ל"גלובס" כי "יש דיבור כללי בנושא של הרחבת תחנת הכוח". 

השטח המדובר הוא בהיקף כ-30 דונם ונמצא מדרום לתחנה הנבנית בצמוד לכביש 40. הקמת תחנה נוספת במקום מבוססת על העובדה שהשטח כבר מיועד למתקנים מסוג זה, וניתן לחבר אותו בקלות לרשת החשמל והגז הארצית.

תחנת הכוח של IPM בהספק של 451 מגוואט אמורה להתחיל לפעול בנובמבר 2020. הסכם המימון להקמת התחנה בהיקף 1.6 מיליארד שקל נחתם בתחילת 2018, תשע שנים לאחר שהתוכנית אושרה בוועדה לתשתיות לאומיות. את התחנה מקימה חברת סימנס הגרמנית והיא תצרוך גז בעיקר ממאגר "לוויתן".

"מעשה ציני כלפי התושבים"

ראש מועצת באר טוביה, קובי אביבי, אמר השבוע ל"גלובס" בתגובה כי "אנו מתנגדים בצורה נחרצת להרחבת התחנה ולא נסכים לשום פשרה שתוצע". לדברי אביבי, "החלק הראשון של תחנת הכוח הוא שערורייה גדולה שקיבלתי במתנה יחד עם תושבי באר טוביה מראש המועצה הקודם. והבקשה להתרחב חוצה כל גבול והיא מעשה ציני כלפי התושבים המתגוררים בסמוך, שהחיים שלהם ישתנו מקצה לקצה, ולכן מבחינת המועצה הם בראש סדר העדיפויות".

במועצה תולים תקוות בחוות הדעת התכנונית של מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון תומר גוטהלף, שהודיע אף הוא על התנגדות נחרצת להרחבת תחנת הכוח. הנימוק העיקרי לעמדתו היא כי הרחבת התחנה הקיימת עומדת בסתירה לצרכי הפיתוח של העיר קריית מלאכי, אשר אזור התעשייה באר טוביה מצוי בתחומה, ומקשה על התרחבות העיר מזרחה ועל יצירת חיבור בין שני חלקיה. "כדי לחבר את שני חלקי העיר, אזור התעשייה יצטרך לשנות את פניו ולהפוך לאזור רב שימושים, ולהוות מרכז בין שני חלקי העיר העתידיים של קריית מלאכי. בנסיבות אלה ברור שהגדלה עצומה כמוצע של תחנת הכוח בלב אזור עירוני, שאמור להתעבות, סותרת את צרכי הפיתוח העתידיים של העיר קריית מלאכי ואת מדיניות התכנון הנכונה לאזור", נאמר בחוות הדעת. 

מיזם תחנת הכוח בבאר טוביה נשלט כיום בידי חברת טריפל-מ (84%) המוחזקת בעיקר על ידי החברה הציבורית גלובל פאוור של אהוד בן ש"ך וניסן כספי, וכן בידי קרן נוי, לאומי פרטנרס, מוטי בן משה ויצחק מירילשווילי. שאר מניות המיזם (16%) מוחזקות בידי קבוצת אנשי עסקים הכוללת את עו"ד יהודה רוה, הח"כ לשעבר חגי מירום, יואב סרנה ומוריס סבג. בחודש שעבר דיווח "גלובס" כי איש העסקים מייקל מונלייט, המחזיק בנתח של 4% ממניות IPM, מעוניין למכור את החזקותיו במחיר המגלם שווי של 800 מיליון שקל לתחנה הנבנית.

בשנים האחרונות התרחשו לא מעט שינויים במבנה השליטה בתחנה, כאשר בתחילת 2019 מכרו שניים ממייסדיה - יו"ר רשות ני"ע לשעבר משה טרי ויו"ר חברת החשמל לשעבר מוטי פרידמן, את החזקותיהם בטריפל-מ (20%) ליתר בעלי המניות בחברה השולטת בתחנה, תמורת סכום עצום של  90 מיליון שקל (נטו).