עסקת סופרגז: קבוצת עזריאלי תרשום רווח הון של כ-380 מיליון שקל מהמכירה לאלקו

היקף העסקה לרכישת אחת מהחברות המובילות בישראל לשיווק והפצת גז עמד על 817.5 מיליון שקל • במכירה הנוכחית השלימה עזריאלי את מימוש נכסי החברה הבת גרנית הכרמל, תמורת כ-2.5 מיליארד שקל

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי
מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי

קבוצת אלקו , שבשליטת דני ומייקי זלקינד, השלימה אתמול את עסקת הענק לרכישת חברת סופרגז מידי קבוצת עזריאלי , תמורת 817.5 מיליון שקל. בעקבות השלמת העסקה תרשום קבוצת עזריאלי רווח (אחרי מס) של כ-380 מיליון שקל.

סופרגז היא מהחברות המובילות בישראל בתחומי השיווק וההפצה של גז. החברה הפועלת משנת 1953, ומתמחה בתכנון, בהקמה ובשיווק של מערכות גז ללקוחות לכל מגזרי הפעילות במשק: ביתי, חקלאי, מסחרי ותעשייתי. סופרגז משרתת כחצי מיליון לקוחות והיא ספקית הגז הבלעדית לכוחות הביטחון, צה"ל, משטרה ושב"ס מזה שנים רבות.

קבוצת עזריאלי רכשה את סופרגז בשנת 2006 (כחלק מעסקה לרכישת החברה האם, גרנית הכרמל) ומאז פעלה להשבחת הפעילות וכניסה לתחומים חדשים, בהם שיווק גז טבעי, ואנרגיה סולארית - פעילות שאותה מכרה ברווח משמעותי באוגוסט 2014. העסקה בוצעה לאחר שהתקיימו כל התנאים המתלים להשלמתה, לרבות קבלת אישור הממונה על התחרות ואישור משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים.

את העסקה - שבה רכשה אלקו את גרנית הכרמל - היא ביצעה באמצעות אנרגיה ירוקה, חברה פרטית המוחזקת על-ידיה בשיעור של 98.75%. המשקיע הנוסף באנרגיה ירוקה הוא שגיא בן משה, סגן נשיא באינטל, שמחזיק ביתרת מניות החברה הרוכשת. באלקו מקווים כי בן משה ייסייע בהטמעת טכנולוגיות לפעילות של סופרגז, בפיתוח הנושא של אנרגיות מתחדשות ועוד. במועד ההשלמה שילמה אנרגיה ירוקה לקבוצת עזריאלי סך של כ-567.5 מיליון שקל, מתוך סך התמורה שנקבעה (כ-817.5 מיליון שקל). יתרת התמורה תשולם ב-7 תשלומים נדחים לא שווים, מדי 12 חודשים, החל מתום 12 חודשים ממועד ההשלמה.

לצורך מימון התשלום החלקי של העסקה, נוסף על שימוש במזומנים הקיימים בקופת החברה, התקשרה אלקו במספר התקשרויות לקבלת מימון חיצוני. בין היתר, סופרגז מתקשרת בהסכמי מימון עם שני תאגידים בנקאיים ישראליים, שלפיהם יעמידו שני הבנקים יחד אשראי בהיקף כולל של כ-320 מיליון שקל. כל אחד מהבנקים יעמיד לסופרגז, נוסף על מסגרת האשראי לזמן קצר, הלוואה לטווח ארוך בסך הנ"ל.

כמו כן, חברת אנרגיה ירוקה התקשרה בהסכמים עם שני גופים מוסדיים לקבלת הלוואות בסכום כולל של כ-90.8 מיליון שקל לתקופה של עשר שנים, שתישאנה ריבית שנתית בשיעור של 0.5%. הגופים קיבלו כתבי אופציה המאפשרים להם לרכוש עד 20% מאנרגיה ירוקה או מסופרגז לתקופה של עשר שנים, ובמחיר מימוש השווה לשווי שלפיו ביצעה אלקו את השקעתה.

לפי נתונים שהציגה אלקו עם חתימת ההסכם, את הרבעון הראשון של 2019 סיכמה סופרגז עם הכנסות של 188 מיליון שקל, לצד רווח נקי של 30 מיליון שקל, וזאת אחרי שבשנת 2018 כולה היא רשמה הכנסות של 572 מיליון שקל ורווח נקי של 61 מיליון שקל. הונה העצמי של סופרגז בסוף הרבעון הראשון עמד על 294 מיליון שקל, וסך התחייבויותיה על 566 מיליון שקל.

התמקדות בליבת הנדל"ן המניב

מקבוצת עזריאלי נמסר, כי מכירת סופרגז מהווה צעד נוסף במימוש אסטרטגיית הקבוצה להתמקד בליבת פעילות הנדל"ן המניב. במסגרת זו מימשה הקבוצה בשנים האחרונות את החזקותיה השונות של גרנית הכרמל בחברות טמבור, בסונול ובמתקן ההתפלה - דרך הים. היקף המימושים של נכסי גרנית הכרמל מצטבר לכ-2.5 מיליארד שקל.

קבוצת עזריאלי, שבשליטת דנה עזריאלי, היא חברת הנדל"ן הגדולה בישראל והחברה השישית בגודלה בבורסה של ת"א, במונחי שווי שוק. היא נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 323 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-40% בשנה האחרונה וב-76% בשלוש השנים האחרונות.

אלקו היא חברת החזקות שמחזיקה בין השאר בחברת הבנייה אלקטרה , בקמעונאית מוצרי החשמל אלקטרה צריכה  וכן בחברת הנדל"ן המניב אלקטרה נדל"ן . אלקו נסחרת בבורסה לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-62% בשנה האחרונה וב-132% בשלוש השנים האחרונות.

את אלקו ייצגו בעסקה עוה"ד שרון אמיר, מיטל לדרמן, נועם שועלי ומרב דנור ממשרד נשיץ ברנדס אמיר. את קבוצת עזריאלי ייצגו עוה"ד מיקי ברנע ואילן בלומנפלד ממשרד ברנע ג'פה לנדה ושות'. רואי החשבון שליוו את העסקה הם רו"ח יובל גנני ורו"ח רחל אור, ממשרד ארנסט אנד יאנג.