נדחתה בקשה למחוק את לובי 99 מהעתירה נגד עסקת EMG

הערר, שמומן באמצעות גיוס המונים מיוחד של לובי 99, הוגש באמצעות עו"ד דרור שטרום, הממונה על התחרות לשעבר • EMG ו-EMED טענו כי ללובי 99 אין זכות לפנות לביה"ד משום שאינו "אדם העלול להיפגע באופן אישי מהמיזוג, איגוד עסקי או ארגון צרכנים, כהגדרתו בחוק התחרות הכלכלית"

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: איל יצהר
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את בקשתן של EMG ו-EMED שבשליטת דלק קידוחים מקבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה, נובל אנרג'י ואיסט גז למחוק את לובי 99 מרשימת העותרות נגד הסכם המיזוג.

השבוע דיווחה דלק קידוחים כי היא קרובה להשלמת העסקה בהיקף כולל של כ-520 מיליון דולר, זאת לאחר ששולמה כמעט מלוא התמורה הכספית בגין העסקה שבמרכזה רכישת צינור הגז הישן ששימש בזמנו את EMG ליצוא גז מצרי לישראל. השלמת העסקה, שתאפשר למאגרי "תמר" ו"לוויתן" לייצא גז למצרים, התאפשרה לאחר קבלת אישור של הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, ובעקבותיה גם המלצת ועדת הריכוזיות לאשר את העסקה.

ארגון הלובי הציבורי לובי 99 ועמותת "הצלחה" עתרו בספטמבר השנה לבית המשפט נגד החלטת הלפרין.

הערר, שמומן באמצעות גיוס המונים מיוחד של לובי 99, הוגש באמצעות עו"ד דרור שטרום, הממונה על התחרות לשעבר, ובצירוף חוות-דעת של ד"ר שלומי פריזט, הכלכלן הראשי לשעבר של רשות התחרות. טענתו המרכזית של שטרום היא כי העסקה צפויה לגרום לפגיעה משמעותית בתחרות, היות שהיא מעניקה לתשובה ולנובל שליטה בתשתית היחידה שמאפשרת לייבא גז טבעי ממצרים לשוק הישראלי, לצד שליטה ביצוא הגז הטבעי למצרים.

זו הפעם הראשונה שארגון חברתי תוקף באמצעות פנייה לבית הדין החלטה של רשות התחרות לאשר עסקת מיזוג למונופול. על רקע זה טענו EMG ו-EMED כי ללובי 99 אין זכות לפנות לבית הדין, משום שאיננו עונה על התנאים שנקבעו לכך, ובהם "אדם העלול להיפגע באופן אישי מן המיזוג, איגוד עסקי או ארגון צרכנים, כהגדרתו בחוק התחרות הכלכלית".

ואולם השופט עודד שחם דחה את הבקשה לפסול את לובי 99, בהסתמך על תקנה המאפשרת לבית הדין לצרף כל בעל דין שימצא לנכון. בהקשר זה מעיר שחם כי הוא ער לטענת לובי 99 כי הייתה מעורבת באופן משמעותי בהליכים בפני הממונה, כי היא בעלת היכרות עם משק הגז, וכי יש בידה לתרום להליך. "במכלול נסיבות אלה, משקמה עילה לצרף את לובי 99 להליך, לא ראיתי הצדקה עניינית להורות על מחיקתה ממנו, הגם שעל-פי הוראת סעיף 22(ג) לחוק, לא קמה לה, מלכתחילה, זכות העמידה להגיש את הערר", כתב השופט שחם.