הירידה בריבית חסרת הסיכון פוגעת בחברות הביטוח: הראל תפריש 900 מיליון שקל ברבעון השלישי

הראל פרסמה היום אזהרת רווח שלפיה היא צפויה להציג הפסד רבעוני של כרבע מיליארד שקל, כשתחום הסיעוד "אחראי"על כשני שלישים מהפרשת הענק • המנכ"ל מישל סיבוני: "מבחינה עסקית ובנטרול השפעת הריבית, זוהי השנה הטובה ביותר של הראל מאז הקמתה"

מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90"
מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: "פלאש 90"

הראל , קבוצת הביטוח הגדולה בישראל, פרסמה היום אזהרת רווח שלפיה היא צפויה להציג ברבעון השלישי השנה הפסד של כרבע מיליארד שקל, לאור ירידה מתמשכת בריבית חסרת הסיכון המשמשת לחישוב ההתחייבויות הביטוחיות, שהתחזקה משמעותית ברבעון האחרון.

הראל, בניהולו של מישל סיבוני ובשליטת משפחת המבורגר, דיווחה כי בדוחות הרבעון תבוצע הפרשה בהיקף אדיר של 900 מיליון שקל לפני מס, כשמתוך זה תחום הסיעוד אחראי על כשני שלישים מהסכום. מציאות זו צפויה לבוא לידי ביטוי בדוחות של רוב קבוצות הביטוח הגדולות לרבעון השלישי. 

במקביל, כמו רוב המתחרות שלה, הראל יצאה באחרונה מתחום שיווק פוליסות ביטוחי הסיעוד לפרט ללקוחות חדשים, בגלל השפעות הריבית כאמור, וזאת בעקבות יציאת מבטחי משנה מהתחום ובגלל שינויים דמוגרפיים ניכרים שמשפיעים על התחום. בין השאר, נבחנת האפשרות שחברות הביטוח יחזרו לשיווק פוליסות חדשות בתחום ביטוח הסיעוד לפרט, באמצעות התרת שיווק פוליסות שאינן "מבטיחות תשואה" - מהזן שמוביל עתה לרישום ההוצאה הענקית של הראל בגין הגדלת עתודות.

הראל מזהירה היום כי בעקבות הירידה החדה בריבית חסרת הסיכון, שרלוונטית בעיקר לחישובי העתודות והרווחיות בשלושה תחומי ביטוח ארוכים - ביטוחי הסיעוד, פוליסות מבטיחות תשואה בביטוחי החיים וביטוחי חבויות בביטוח הכללי - תוצאות הקבוצה הושפעו במידה ניכרת, שמצריכה את החברה בפרסום אזהרת הרווח החריגה.

הפיקוח מורה לחשב את עתודות חברות הביטוח לפי ריבית צמודה בתוספת 2.5%, כשעל החברות לחשב את יכולתן להשיא תשואה לפי עקום הריבית חסרת סיכון, וזאת ללא קשר לכך שהתשואות עד כה השנה של הגופים בתיקים שתלויים בשוקי ההון ושאינם מבטיחים תשואה, הן של 9%. 

למעשה, הריבית חסרת סיכון היא הבסיס לחישוב ההתחייבויות של חברות הביטוח, וכשהיא יורדת, כפי שקרה ברבעון האחרון, על החברות להגדיל עתודות ולהקטין בהתאם את הרווח לפני מס. זה הוביל ברבעון השלישי להגדלה של העתודות ב-900 מיליון שקל, שמתוכם מעל 600 מיליון שקל רק בתחום הסיעוד.

אלמלא ירידת הריבית חסרת הסיכון, בשיעור של יותר מ-0.5%, הראל היתה מרוויחה 400 מיליון שקל ברבעון השלישי ויותר ממיליארד שקל בינואר-ספטמבר 2019, אבל עתה היא מתריעה כי תפסיד בין 200 מיליון שקל ל-260 מיליון שקל ברבעון, וכי הרווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה יעמוד על כ-450 מיליון שקל.

לדברי המנכ"ל סיבוני, "העובדה כי למרות הפרשת ענק של מעל 900 מיליון שקל אנו צפויים לסיים את תשעת החודשים הראשונים של השנה ברווח כולל נקי של כ-450 מיליון שקל, היא עדות לעוצמתה ואיתנותה הפיננסית של הראל. מבחינה עסקית ובניטרול השפעת הריבית, זוהי השנה הטובה ביותר של הראל מאז הקמתה". עוד מסר סיבוני כי "900 מיליון השקלים שנפריש, יבטיחו תשלום תביעות למבוטחים עשרות שנים קדימה. כמובן שאם הריבית תעלה בהמשך, סכום זה יוחזר לשורת הרווח, במלואו או בחלקו, בהתאם לשיעור עליית הריבית". הראל נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-6 מיליארד שקל.