סער מציע: ביהמ"ש יוסמך לפסול ראיות שהושגו באמצעים פסולים

(עדכון) - על רקע חשיפת הלחצים שהופעלו על ניר חפץ במהלך חקירתו, ח"כ גדעון סער הגיש הבוקר הצעת חוק המסמיכה את בתי המשפט לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר • סער: "קשה להאשים אותי בתיאום עם נתניהו, שכן אין בינינו כלל יחסים"

גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס
גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס

על רקע חשיפת הלחצים שהופעלו על עד המדינה ניר חפץ, שהיה דוברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך חקירתו, ח"כ גדעון סער מהליכוד הגיש הבוקר (ד') הצעת חוק המסמיכה את בתי המשפט לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר.

סער מסביר כי ההצעה נועדה להעניק באופן ישיר לבתי המשפט סמכות כללית לפסול ראיות שהושגו שלא כדין. החוק המוצע אינו קובע חובת פסילה, אלא מעניק לבתי המשפט סמכות שבשיקול-דעת לפסול ראיות. לדברי סער, חזקה על בתי המשפט כי ישתמשו בסמכות זו בשום שכל ובהתחשבות במכלול הנסיבות, לרבות חומרת העבירה שבה מואשם הנאשם ועוצמת הפגיעה בזכויותיו על-ידי רשויות החקירה.

סער הגיש כבר בכנסת ה-16 ובכנסת ה-17 הצעות חוק דומות, ולפי הודעתו, הצעת החוק הנוכחית לוקחת בחשבון בין היתר גם את ההתפתחויות שחלו בפסיקה בשנים האחרונות.

אולם להצעה יש כמובן גם משמעות פוליטית של הבעת תמיכה, ולו עקיפה, בראש הממשלה נתניהו אל מול החקירות נגדו, ובטענת נתניהו כי המשטרה והפרקליטות שמו להן למטרה להפילו בכל דרך ולשם כך השתמשו באמצעים פסולים כמו הלחצים שהופעלו על עדי המדינה ובהם ניר חפץ ושאול אלוביץ. 

"קשה להאשים אותי בתיאום עם נתניהו" 

סער אמר הערב בגלי צה"ל כי הצעת החוק שלו לא נועדה להגן על נתניהו. לדבריו, "קשה להאשים אותי בתיאום עם נתניהו, שכן אין בינינו כלל יחסים. צדק צריך לרדוף בהליך הוגן".

בעניין התבטאותו של יאיר נתניהו בחקירת המשטרה כלפיו וההאשמה כי אנס אישה, אמר סער: "אם הדברים נאמרו, הוא טפל עלילת שקר חמורה נגדי, מילים שמעידות על האדם וגם עוד אינדיקציה לקמפיין נבזי המתקיים כבר שנים נגדי, שמטרתו לפגוע בי פוליטית. זה לא צלח בעבר, וזה לא יצלח בעתיד. ביקשתי את התמלילים. אם זה נכון, אשקול את צעדיי בנושא".

על דברי שר המשפטים אמיר אוחנה במליאת הכנסת אמר סער כי הדברים עוררו אצלו "חוסר נוחות, בלשון המעטה". עם זאת, סער אמר כי בעשור האחרון לא היו רפורמות משמעותיות במערכת המשפט.

211 הצעות חוק הונחו על שולחן הכנסת ה-22

הצעת החוק האמורה של סער מצטרפת לעוד 211 הצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת ה-22 וכבר קיבלו אישור ראשוני, ובדרך יש עוד עשרות הצעות חוק שמגישים חברי הכנסת, רובן הצעות שכבר הונחו בכנסת קצרת-הימים הקודמת. ביניהן בולטת הצעת החוק של חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון מכחול לבן לתיקון חוק יסוד: הממשלה, הקובעת חובת הפסקת כהונת ראש הממשלה או שר אם מוגש נגדם כתב אישום. הצעה אחרת בהקשר לראשות הממשלה היא להגביל את כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות.

עוד הצעות שהוגשו: ביטול חוק החמץ, הכרה בברית זוגיות כבנישואים, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, לימודי ליבה חובה ואחרות.

סיכוייהן של הצעות החוק הפרטיות הללו לעבור קלושים עד לא קיימים, כל עוד לא הוקמה ממשלה, ואין קואליציה שתוכל להעניק להן גיבוי.