מחשוב לביש | ניתוח

המלחמה על תחום המחשוב הלביש מתחממת ומחממת את השוק

הודעת גוגל על רכישת יצרנית הצמידים החכמים פיטביט מסמנת כי היא לא מוכנה לוותר על נתח שוק שמסתמן כאחד הלוהטים • המחשוב הלביש, שמנטר את הפעילות הגופנית ואת "מדדי החיים", צפוי לשנות לחלוטין את עולמות הרפואה והביטוח וגם את ההרגלים שלנו • בינתיים אפל מציגה שעורי צמיחה של 35-30% בתחום

ספורטאי עם שעון של פיטביט / צילום: מתוך אתר Fitbit
ספורטאי עם שעון של פיטביט / צילום: מתוך אתר Fitbit

אחרי שמערכות מתוחכמות למדו את ההעדפות והצרכים שלנו כדי למכור לנו מוצרים, עכשיו הגיע תורם של ענפי הרפואה והביטוח לעקוב אחרינו. המטרה המוצהרת היא לשפר את איכות החיים והבריאות שלנו, ומגמה זו נמצאת רק בתחילתה.

גוגל הודיעה בשבוע האחרון כי היא רוכשת את יצרנית השעונים והצמידים החכמים פיטביט (fitbit) תמורת 2.1 מיליארד דולר, סכום שבעתיד עשוי להראות זניח. ההודעה הציתה מיד ספקולציות והערכות באשר ליכולת של גוגל להתמודד עם אפל, שבינתיים משאירה אבק למתחרים בתחום המחשוב הלביש וכובשת נתח שוק חשוב מאוד. כמה חשוב? ייתכן שהרבה יותר חשוב משוק הסמארטפונים.

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר בתחילת השנה כי הוא מאמין שהתרומה הכי גדולה של החברה תהיה בכלל בתחום הבריאות ואיכות החיים. קוק קידם אז את השעון של אפל, שבינתיים הפך לאחד המוצרים הצומחים בקטגוריית הטכנולוגיה הלבישה של החברה.

יחד עם זאת, החדירה לשוק רק החלה כאשר ברבעון האחרון אמרו באפל כי 75% מרוכשי השעון החכם קנו שעון כזה בפעם הראשונה - כלומר, אנשים מאמצים בחום את הטכנולוגיה הלבישה. השימוש הצרכני בארה"ב בטכנולוגיה לבישה קפץ מ-9% ב-2014 ל-33% ב-2018.

מלבד החיבור לטלפון שלנו (המציע התראות, תקשורת, וכו') השעונים והצמידים החכמים נועדו בעיקר לנטר את הפעילות הגופנית שלנו ואת "מדדי החיים" שלנו - לעקוב אחר לחץ הדם, הדופק והשינה. המעקב אחר מדדים אלו ואחרים כמו גם הפעילות הגופנית, שיהיו בעתיד בצורה רציפה לאורך כל שעות היממה, צפוי לשנות לחלוטין את עולם הרפואה, וגם את ההרגלים שלנו, לטובת שיפור איכות החיים. המידע הרב שיצטבר יוכל ללמד אותנו, ולהוביל להרבה מאוד תובנות חדשות על השפעות וסימפטומים בריאותיים שניתן לנטר, להגיב ולשפר.

בעזרת איסוף הנתונים ועיבודם בעזרת טכנולוגיות מתקדמות כגון ביג דאטה ובינה מלאכותית המערכות יוכלו ללמוד, לנטר, להתריע - ובעתיד אולי אפילו לתת מענה טיפולי. הסיפור היותר מעניין עשוי להיות שלאורך שנים החברות ילמדו את כל אחד מאתנו. נסו להתנתק מחברה שאוספת את נתוני מדדי החיים שלכם והרגלי התנועה שלכם במשך שנים, ומתיימרת להכיר אתכם היטב, לשמור על הבריאות שלכם ולהיטיב את איכות החיים שלכם. האם באמת תפקידו את עצמכם בידי חברה אחרת רק בגלל המחיר? לכן המלחמה על נתח שוק בתחילת הדרך היא סופר קריטית עבור החברות. אפשר לקרוא לזה אפקט רשת, שעשוי להיות מאוד חזק להמשך - ככל שיהיו יותר אנשים במערכת מסוימת, ככה זו תלמד יותר ותיתן מענה טוב יותר לכל אדם. ככה יוצרים לקוחות שבויים, עד ליום שבו תיכנס רגולציה שתסדיר את תחום הבעלות על הנתונים. אבל עד אז יעברו שנים אם לא הרבה יותר.

בנוסף, באופן מתבקש, בעתיד הלא רחוק חברת הביטוח יעשו את החיתום שלהן עלינו ויתפרו עבורנו את חבילת הביטוח בהתאם לצרכים ולמצב הגופני שלנו כפי שיתקבלו מאותם מדדים שיוזרמו וינותחו באופן רציף. עכשיו נסו להסביר לאותה חברת ביטוח שהחלטתם לעבור לחברה אחרת.

אפל כבר היום מחזיקה בנתח שוק של כ-40% מהשוק האמריקאי והקנדי עם שיעורי צמיחה של יותר מ-35% ומשאירה אבק למתחרות כמו פיטביט, סמסונג ושיאומי, שמחזיקות באחוזים בודדים.

בענקית החיפוש גוגל, שנחשבת לאחת החברות המובילות במעקב, למידה ועטיפה של הצרכנים, הפנימו כי אם יאבדו את התחרות בתחום הטכנולוגיה הלבישה, זה עשוי לסכן את עתידם. בזמן שהמשקפיים של גוגל לא ממש ראו אור יום, בחברה ניסו להיכנס לתחום דרך מערכת הפעלה, בדיוק כפי שעשו עם אנדרואיד. הבעיה היא שהחברות שאימצו את מערכת ההפעלה, הצליחו לתפוס נתח שוק זניח והן לא מהוות על איום על אפל, שמציגה שעורי צמיחה של 35-30% בתחום.

המרדף אחר היכולות הרפואיות

קידום המחשוב הלביש, והביקוש הגובר מצד הצרכנים לקחת אחריות על בריאותם, משפיעים הן על התעשיות הרפואיות והן על חברות הטכנולוגיה. הספקים וחברות הביטוח מפתחות ומשקיעות במכשירים לבישים. כבר בשנת 2017 אפל השיקה את אפליקציית Apple Heart Study במטרה לפקח על קצב לב ולהתריע על הפרעות. לאחרונה השיקה את API המודדת הפרעות תנועה במטרה לעזור לחוקרים לאסוף תובנות על מחלת הפרקינסון. לאחר מכן השיקה אפליקציות במכשירים לבישים לבדיקת א.ק.ג לחץ דם ועוד. יחד עם זאת, כאשר מדובר בתחום הרפואי, נדרשת כמובן חותמת האיכות החשובה של רשות התרופות והמזון של ארה"ב (FDA). בינתיים ישנם מעט מאוד סטארט-אפים שמתיימרים להציג טכנולוגיה שתוכל לקבל אישור FDA עבור "מדדי חיים" כמו קצב לב או לחץ דם - אגב, לפחות שניים מהם בישראל.

האינטרנט של הדברים (IOT) מקבל דחיפה ענקית בזכות אימוץ המוצרים הלבישים. הקישור לענן ולמכשירים נוספים לטובת ניטור, התראה ומתן מענה חייב להיות זמין, מהיר וללא תקלות - שעשיות לעלות בחיי אדם.

חברות ביטוח שידרשו שימוש בטכנולוגיה לבישה לצורך מעקב והתראה או שימוש במוצרים אלו בבתי חולים לצורך מעקב מדויק והתראות בזמן אמת, יוכלו לשפר את שירותי הבריאות שנקבל גם אחרי שנשתחרר מבתי החולים. אלו צפויים לייצר חיסכון משמעותי בכוח אדם במקצועות הבריאות. עם זאת מכיוון שמדובר בחיי אדם, אמינות ואיכות הטכנולוגיה והתקשורת יהיו סופר קריטיות להצלחה ואימוץ של המוצרים.

עכשיו נסו לחשוב כמה יקר ערך אותו מידע שניתן יהיה לאסוף על מדדי החיים שלנו ואיכות החיים שלנו עבור חברות תרופות, מזון, שירותי ביטוח, רפואה, מעסיקים וכו' וכמה אותו מידע יהיה יקר עבורנו - ותבינו למה המלחמה על המהפכה הבאה מצויה רק בתחילתה. צפו כי ענקיות נוספות יכנסו לתחום בכל הכוח בזמן הקרוב. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם