המיזם הטלוויזיוני של משה חוגג ינסה לגייס 6 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי

המטבעות של BLOCKTV, שיוצעו למכירה בבורסת הקריפטו ביטרקס החל ב-21 בנובמבר, אמורים לשמש לתשלום על פרסומות ושירותים באתר המדיה, הנמצא בבעלות קרן סינגולריטים של חוגג

יעל לביא ואשר ווסטרופ-אוונס באולפן BLOCKTV / צילום: BLOCKTV
יעל לביא ואשר ווסטרופ-אוונס באולפן BLOCKTV / צילום: BLOCKTV

מיזם המדיה BLOCKTV של משה חוגג, בעלי קרן ההון סיכון סינגולריטים ומועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, נערך לקראת הנפקה ראשונית לציבור של מטבע דיגיטלי משלו (שסימולו BLTV), שבה ינסה לגייס השקעה בסכום של 6 מיליון דולר. לדברי בלוקטיוי, המטבעות שיונפקו יהיו מבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום (תקן ERC-20).

בלוקטיוי הוא אתר וידאו שהושק בתחילת 2019, ומשדר תוכניות וכתבות עם תכנים מתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים, שאותם היא מפיק מאולפניו במגדל אמות אטריום ברמת גן. החברה הפרטית הישראלית שמחזיקה בבלוקטיוי היא Alignment Media LTD - חלק מקבוצת אליינמנט, שנמצאת בבעלות מלאה של סינגולריטים, בראשותם של חוגג ושותפו הקזחי קינס רקישב, ומוגדרת כ"קבוצת הבלוקצ'יין" שלה. לאליינמנט מדיה יש חברה-בת הרשומה בקפריסין, האחראית על ניהול הנפקת המטבע של בלוקטיוי.

צוות העובדים של בלוקטיוי מונה כיום 30 עובדים, הכוללים אנשי תוכן, טכנאים, מפיקים ואנשי שיווק ומכירות. מנכ"ל החברה הוא אבירם אלעד, שבאוגוסט 2018 פרש מתפקידו כעורך הראשי של אתר וואלה ומונה למנהל המיזם הטלוויזיוני של חוגג.

על-פי הודעת בלוקטיוי, מטבעות BLTV שיונפקו על-ידי אליינמנט מדיה, יירשמו למסחר ב-21 בנובמבר בבורסת הקריפטו Bittrex Global הפועלת מליכטנשטיין. בורסה זו מאפשרת מסחר ללקוחות מרוב מדינות העולם, למעט ארה"ב ומדינות שיש נגדן סנקציות כלכליות. בהנפקה יוצעו למכירה 600 מיליון מטבעות - שהם, על-פי בלוקטיוי, 20% מההיצע הכולל של מטבעות BLTV, המונה 3 מיליארד מטבעות. שאר המטבעות (80% מההיצע הכולל) "יינעלו" לחלוטין לתקופה של 12 חודשים (שבה לא ניתן יהיה לסחור בהם), ולאחריה תהיה תקופת הבשלה של 12 חודשים נוספים, שבה מנות של מטבעות יופצו מדי יום.

המחיר המבוקש עבור המטבע של בלוקטיוי בהנפקה נקבע על-ידי החברה בסכום של סנט אחד (0.01 דולר ארה"ב) ליחידה. לפיכך, בהנפקה צפוי גיוס של 6 מיליון דולר, אם יירכשו כל 600 מיליון המטבעות במחיר המבוקש. מחיר זה משקף למטבעות BLTV שווי שוק פוטנציאלי של 30 מיליון דולר.

הפסדים כבדים למשקיעי ICO קודמים

בלוקטיוי אינו המיזם הראשון של משה חוגג שמנפיק מטבע דיגיטלי. ב-2017 עשה זאת הסטארט-אפ Stox, שגייס ב-ICO (הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי) 33 מיליון דולר לצורך הקמת פלטפורמת חיזוי שווקים מבוססת בלוקצ'יין; ובסוף אותה שנה עשתה זאת חברת סירין לאבס, שגייסה ב-ICO סכום של 158 מיליון דולר לצורך פיתוח סמארטפון הבלוקצ'יין Finney, הכולל ארנק למטבעות קריפטו.

ואולם, כפי שדווח ב"גלובס" בעבר, המשקיעים בשני המטבעות האלה ספגו הפסדים כבדים: גם המטבע של סירין (שסימולו SRN) וגם המטבע של סטוקס (STX) התרסקו ביותר מ-99% ממחירי השיא שלהם, ועד היום אינם מראים כל סימני התאוששות.

מטבעות מרוסקים
 מטבעות מרוסקים

על-פי "המסמך הלבן" שפרסם בלוקטיוי לקראת הנפקת המטבע, הקצאת המטבעות תיעשה על-פי החלוקה הבאה: 47% מהמטבעות יוקצו לרזרבה, 20% יוקצו למכירה, 17% לצוות בלוקטיוי, 14% לשותפים אסטרטגיים ולשיווק, ו-2% ליועצים. מהמסמך עולה כי התמורה שתתקבל ממכירת המטבעות, תיועד לצורכי יצירת תוכן והפקה (40%), מחקר ופיתוח (20%), מכירות ושיווק (20%) והנהלה כללית (20%).

מעבר למימון צורכי האתר, בלוקטיוי מקווה להגיע לכמה יעדים נוספים בעזרת המטבע הדיגיטלי שלו. על-פי האתר, הוא מתכנן להרחיב את פעילותו לתחומי כיסוי נוספים מעבר לתעשיית הבלוקצ'יין ושוק הקריפטו, כך שיכללו מגוון רחב של תעשיות הייטק. נוסף על כך, כבר בשנה הבאה מתוכננת השקה של אולפני בלוקטיוי בניו יורק ובאסיה, נוסף על האולפן הפועל בישראל.

מטבעות BLTV אמורים לשמש אמצעי תשלום עבור פרסומות, מנויים, תכני "פרמיום", השתתפות באירועים עסקיים ושירותים נוספים בפלטפורמת האתר. המטבע החדש מוצג כאמצעי להמרצת אינטראקציה של הצופים עם התכנים שהאתר מספק. לצורך זה ישיק בלוקטיוי בשנה הבאה "מרכז מעורבות" (Engagement Center), שיאפשר למחזיקי המטבעות שלו גישה לתכני "פרמיום", השפעה על הנושאים שבהם יעסקו התוכניות שלו וגם השתתפות בהחלטות על עיצוב מוצרי האתר.

נוסף על כך, בלוקטיוי הודיע כי בשנה הבאה ישיק טכנולוגיה מבוססת בלוקצ'יין, שנקראת "Eye Prove". טכנולוגיה חדשה זו, לדבריו, תאפשר למפרסמים לנטר את נתוני הצפייה בפרסומות שישודרו בפלטפורמה של בלוקטיוי ולתגמל משתמשים על צפייה בפרסומות שלהם.

תגובות צוננות בקהילת הבלוקצ'יין

בשיחה עם "גלובס" אמר גורם בהנהלת בלוקטיוי כי "הרעיון מאחורי הנפקת המטבע הוא לייצר משולש של כלי תקשורת, מפרסם וצופה. המודל שלנו בנוי כך שהצופה מקבל מטבעות, לאחר שהוכיח צפייה בפרסומת (צילם QR קוד). לאחר מכן הוא יכול לקחת את המטבעות ולהשתמש בהם כדי להשפיע ולהיות שותף לתוכן בפלטפורמה על-ידי כוח הצבעה, הבעת דעה מצולמת, קביעת לוח משדרים וכדומה".

במענה לשאלה כיצד משתלבת בורסת הקריפטו Bittrex ב"משולש" הזה, השיב אותו גורם: "ביטרקס הם פלטפורמת המסחר בלבד. בהמשך יהיו עוד". לדבריו, בורסת ביטרקס, שהיא אחת מזירות המסחר הגדולות במטבעות קריפטו, היא שפנתה אל בלוקטיוי עם הרעיון להנפקת המטבע. הוא ציין כי המטבעות של בלוקטיוי לא יקנו למחזיקים בהם כל החזקה בנכסי החברה.

בקהילת הבלוקצ'יין הישראלית, ההודעה על הנפקת המטבע של בלוקטיוי זכתה ללא מעט תגובות צוננות. "לדעתי, בלוקטיוי חייבים את המהלך הזה, שכנראה לא ייצא ממנו אף סנט, כדי שיהיה איך לשווק את החברה למשקיע חיצוני, שיזרים לה כסף במקום חוגג", אמר ל"גלובס" מקור המכיר מקרוב את פעילות האתר. "זה נועד לעטוף את החבילה באריזה טכנולוגית, עם איזה גימיק של קריפטו או בלוקצ'יין".

גורם בהנהלת בלוקטיוי אמר ל"גלובס" כי עד היום הושקעו בהקמת ובהפעלת האתר כמה מיליוני דולרים, והוסיף: "אנחנו רואים פוטנציאל גדול בצמיחה של החברה, ומשם בא גם הפוטנציאל של הנפקת המטבע". לדבריו, הכספים שיגויסו בהנפקה ישמשו בראש ובראשונה לפיתוח הטכנולוגיה הנדרשת לפלטפורמה החדשה. "בנינו פה מנגנון שאמור לייצר כלכלת מטבע הרבה יותר בריאה ומוגנת", אמר. "אנחנו מוציאים לשוק בהנפקה 20% מהמטבעות, וכל שאר המטבעות נעולים למשך שנה. לאף אחד, כולל הנהלת בלוקטיוי, לא תהיה גישה למטבעות בשנה הזאת. אנחנו מנהלים את ההנפקה הזאת בצורה שמרנית, שהיא מאוד זהירה כלפי רוכשי המטבע ומנסה לשמר את הערך שלו".

לדברי אותו גורם, "יש גם מטבעות עם קונספט דומה שדווקא מצליחים בעולם, כמו למשל המטבע Basic Attention Token, שגם מאפשר ניטור של צפייה בפרסומות באינטרנט. בניגוד לאותם מטבעות שהתרסקו ביותר מ-99% בשנתיים האחרונות, פה יש מוצר עובד, קיים ומוכח, וזה לא עניין מובן מאליו בשוק הזה".

על השאלה באיזה מידה יוכלו רוכשי מטבעות בלוקטיוי להשפיע על התכנים שישודרו באתר, השיב אותו גורם: "זה לא ישפיע על כל השידורים של האתר, אלא רק בסדר גודל של כרבע מהם. וגם אז, ננטרל אפשרות של אנשים להשפיע בצורה מוחלטת על התכנים, לא משנה בכמה מטבעות הם יחזיקו".

הוא הוסיף כי "בלוקטיוי רוצים לקחת קדימה את כל עניין המעורבות של הצופים בתכני המדיה. יש פה ערוץ טלוויזיה שהוקם לפני פחות משנה, שכבר מוכר היטב בתעשיית הבלוקצ'יין בעולם, ואנחנו מקווים שהמהלך שאנחנו עושים ישפיע גם על גופי מדיה גדולים בעולם, ששוקלים כיום מחדש את המודל העסקי שלהם". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.