גנץ: "כנראה שנתניהו החליט לגרור את ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית"

פחות משבועיים עד לתום תקופת המנדט שקיבל מהנשיא להרכבת ממשלה, יו"ר כחול לבן כתב היום כי הוא חושש שבליכוד לא מעוניינים להגיע להסכם אמיתי על ממשלת אחדות • "מי שלא מוכן לוותר על הבלוק המסנדל והמחשק, ולא מוכן לדון לעומק בקווי יסוד של הממשלה העתידית – לא מעוניין באמת להקים ממשלה"

בני גנץ / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ / צילום: אלעד מלכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב היום כי הוא חושש שבליכוד לא מעוניינים להגיע להסכם אמיתי על ממשלת אחדות "כפי שמתחייב מהבחירות" כדבריו ונתניהו החליט כנראה ללכת לסבב בחירות שלישי שאותו הגדיר "אסון".

גנץ אישר את הפרסום הראשון ב"גלובס" כי מתקיימים מגעים "בחדרי חדרים" על הקמת הממשלה, אך לא פירט. בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו כתב גנץ כי הוא ומפלגתו בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה אם המו"מ עם הליכוד לא יבשיל.

גנץ כתב: "חלפו כשבועיים מאז הפקיד בידי נשיא המדינה את המנדט להקמת ממשלה. המשימה הראשית הייתה ונותרה - הקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית. במקביל, אנו בוחנים חלופות נוספות להקמת ממשלה במידה והמשא ומתן מול הליכוד לא יבשיל.

"מטבע הדברים, יש דברים שנעשים בחדרי חדרים ואין באפשרותי להרחיב על כך בשלב זה אך נעשה הכל בכדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות נוספות יקרות ומיותרות".

גנץ ציין כי נפגש אישית עם נתניהו לצד פגישות צוותי המשא ומתן, אך הפערים גדולים. לדבריו, "המשמעות של ממשלת אחדות היא לא ממשלת הבלוק עם כחול לבן, אלא ממשלה שמורכבת משתי המפלגות הגדולות שנבחרו על ידי הציבור להוביל את המדינה, ואליהן יצטרפו מפלגות נוספות על פי קווי היסוד שיקבעו בין כחול לבן לליכוד.

"מי שלא מוכן לוותר על הבלוק המסנדל והמחשק, ולא מוכן לדון לעומק בקווי יסוד של הממשלה העתידית - לא מעוניין באמת להקים ממשלה. כנראה שיו"ר הליכוד נתניהו, החליט לגרור את ישראל למערכת בחירות בפעם השלישית. זה אסון למדינה ואיני מבין איך נתניהו, שמבין את ההשלכות החמורות של מהלך כזה, מסוגל לעשות זאת. בכל מקרה, בשבילי ישראל לפני הכל ואני מתחייב שאעשה הכל כדי למנוע זאת".

גנץ הוסיף כי המשא ומתן עם ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי התקדם. הוא פירט כי בין השאר יש סיכום עם ישראל ביתנו בנוגע לסוגיות תקציביות משמעותיות: הבטחה כי בתקציב הקרוב תבוצע העלאת הקצבה לקשיש לגובה של 70% משכר המינימום ולא תהיה פגיעה במתווה העלאת קצבאות הנכים. "זהו חלק מתפיסת עולמנו של אחריות כלכלית לצד שינוי סדרי העדיפויות."

דברי גנץ מצביעים על הקשיים במשא ומתן, גם זה החשאי שעליו דיווחנו ב"גלובס", ובהם אי ההסכמה על המתווה המדויק של פרישת נתניהו לנבצרות עם הגשת כתב אישום נגדו, וכן ההסדרים שימנעו ממפלגות הגוש הימני חרדי הצמוד לנתניהו להיות ביתרון תמידי על פני כחול לבן. לפי הפרסום ב"גלובס", כחול לבן דורשת כי כל הסכמה בין גנץ לנתניהו תחייב אוטומטית את מפלגות הגוש האחרות ללא דיון נוסף.

לבני גנץ נותרו פחות משבועיים עד לתום תקופת המנדט שקיבל מהנשיא להרכבת ממשלה.

מהליכוד הגיבו כי "בני גנץ משתמש בכל תירוץ כדי שלא להקים את הממשלה שאזרחי ישראל רוצים: ממשלת אחדות לאומית. בעוד הליכוד הסכים לוויתורים רבים כדי להקים ממשלה, גנץ עוד לא מוכן לדון במתווה הנשיא. גנץ גורר את ישראל לבחירות מיותרות בזמן שישראל זקוקה לממשלת אחדות חזקה מול איראן שמסכנת את קיומנו".