מיזוג דקסיה במרכנתיל מתקרב: אגוד רוכש תיק אשראי בהתאם לתנאי של רשות התחרות

בנק אגוד חתם על עסקה לרכישת תיק אשראי לרשויות מקומיות בסיכון גבוה מידי מרכנתיל-דקסיה, שמעריכים כי ישלימו את המיזוג עד תחילת דצמבר

בנק מרכנתיל / צילום: שלומי יוסף
בנק מרכנתיל / צילום: שלומי יוסף

הוסר המחסום הרגולטורי שעומד בפני השלמת עסקת מיזוג בנק מוניציפל (לשעבר דקסיה) לתוך בנק מרכנתיל דיסקונט שמקבוצת בנק דיסקונט . בהתאם לתנאי שהציבה רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) על מנת שתאשר ותאפשר את העסקה, חתמו מרכנתיל ובנק אגוד  על עסקה למכירת תיק אשראי מידי שני הצדדים לעסקת המיזוג לידי הבנק האחר.

מדובר בהעברת חלק מתיק האשראי לרשויות מקומיות בעלות סיכון אשראי גבוה יחסית, כפי שהנחתה הממונה, שהיקפו מוערך בסכום תלת-ספרתי נמוך של מיליוני שקלים. על פי הוראת הרגלטורית מיכל הלפרין, שעומדת בראשות רשות התחרות, המכירה כאמור צריכה להיעשות "באופן בלתי חוזר, לרוכש בעל משאבים וכישורים הנדרשים על מנת לנהל את תיק האשראי, להעניק אשראי לרשויות מקומיות בעתיד ולהתחרות בחברות המתמזגות ביחס לכל סוגי הרשויות המקומיות, ובכלל זה לרשויות מקומיות בעלות דרגת סיכון אשראי גבוהה יחסית".

הסכם המיזוג בין בנק מרכנתיל דיסקונט לבין בנק מוניציפל נחתם בנובמבר 2018, כאשר לקראת סוף מאי 2019 הגיע אישור מותנה לעסקה מצד רשות התחרות. הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל כבר הבהיר כי מצדו אין התנגדות להשלמת העסקה.

על פי מרכנתיל ודקסיה השלמת המכירה לאגוד תיעשה בד בבד עם השלמת המיזוג ביניהם, כאשר "מכירת תיק האשראי הינה בהתאם לתנאי שנקבע באישור הממונה על התחרות ולאחר שזהות הרוכש, היקף תיק האשראי והרכבו אושרו על-ידי רשות התחרות".

בעקבות החתימה על ההסכם עם אגוד מודיעים מרכנתיל ודקסיה, כי "המועד הצפוי להשלמת המיזוג הינו 1 בדצמבר 2019". בכך בעצם מסמנים הצדדים לעסקה, לראשונה, את העובדה שהם צופים שהעסקה תושלם במלואה כבר החודש, כשאורי לוין צפוי להחליף באותו יום את מנכ"לית דיסקונט לילך אשר טופילסקי, וזאת הגם שהם מפרטים בהודעה לבורסה כי "בשלב זה, אין ודאות בדבר מועד ההשלמה המדויק, אשר אינו בשליטת דקסיה או מרכנתיל".

גורם חיצוני אחר שעלול לעכב או למנוע את השלמת העסקה הוא בנק ירושלים  שמתנגד לעסקה דקסיה ודיסקונט. בנק ירושלים הביע התנגדות עיקשת לקידומה תוך שהציע חלופה משלו לרכישת ומיזוג דקסיה לתוכו. ואולם, למרות התרעות והצעות בנק ירושלים, האסיפה הכללית של דקסיה, שנמנה עם ארבעת הבנקים שללא גרעין שליטה, אישרה כמה פעמים וברוב משמעותי את העסקה שנחתמה מול מרכנתיל שמקבוצת בנק דיסקונט.

עוד נציין, כי בנק אגוד נמצא בליבה של עסקה למיזוגו לתוך בנק מזרחי טפחות . הממונה על רשות התחרות כבר יצאה נגד עסקה זו ולא אישרה אותה, אך הצדדים לעסקה עדיין פועלים במישור משפטי על מנת להפוך את החלטת הרגולטורית. לפי שעה מוקדם להעריך אם הערר של מזרחי טפחות בעניינן מיזוג אגוד אליו יישא פרי.