השיקול היחיד שעמד ברקע החיסול היה ביטחוני, אך תוצאותיו מקרבות הקמת ממשלת אחדות

לח"כ בני גנץ אין בשלב הזה שום גיבוי ציבורי ופוליטי להקים ממשלת מיעוט עם מפלגות השמאל בתמיכה של הרשימה המשותפת, משמע האפשרות שעל הפרק היא רק הקמתה של ממשלת אחדות • פרשנות

בני גנץ, בנימין נתניהו / כדיה לוי, מאיר אמירי
בני גנץ, בנימין נתניהו / כדיה לוי, מאיר אמירי

התקיפות הלילה (ג') והתגובות המגבות של כחול לבן, מסייעות לקידומה של ממשלת אחדות בעיקר בכך שהן ממחישות את המצב הביטחוני המורכב של ישראל, שהוא אחד מהנימוקים האמיתיים החשובים להקמת ממשלה כזו.

ועם זה נפתח בכך ששתי מתקפות החיסול הלילה ברצועת עזה ובדמשק נעשו משיקולים ביטחוניים. השניים, ובעיקר אל עטא, היו על הכוונת של צה"ל זמן רב וההחלטה העקרונית על החיסול התקבלה כבר לפני חודשים ארוכים, בשל היותו מחרחר מלחמה ואחד מהמכשולים העיקריים להסדרה ברצועה. במהלך הקיץ היו כמה הזדמנויות אחרות לחסלו, והן נדחו מסיבות שונות, מבצעיות ואחרות. הלילה נקרתה ההזדמנות המבצעית המובהקת, הקבינט אישר את המהלך קודם לכן ולאחר המלצת הרמטכ"ל ראש השב"כ וגורמים אחרים נתניהו, עדיין שר הביטחון, אישר.

ומה תהיה ההשלכה על המהלכים הפוליטיים? ח"כ בני גנץ, רמטכ"ל צוק איתן, התבטא במהלך מערכות הבחירות באופן תקיף לגבי ירי הרקטות אל ישראל ומתח ביקורת על התגובות המדודות של ישראל לירי הזה. בכמה הזדמנויות דיבר על חידוש החיסולים הממוקדים כדרך תגובה אפשרית.

הבוקר העניק גיבוי מלא לראש הממשלה: "המאבק בטרור הוא מתמשך ומצריך רגעים של קבלת החלטות קשות. הדרג המדיני וצה"ל קיבלו החלטה נכונה הלילה למען ביטחונם של אזרחי ישראל ותושבי הדרום. כחול לבן תגבה כל פעילות נכונה למען ביטחון ישראל ותשים את ביטחון התושבים מעל לפוליטיקה. ידע כל טרוריסט שמסכן את ביטחוננו שהוא בן מוות".

בשבוע האחרון דיווחנו על המגעים החשאיים בין הליכוד לכחול לבן ועל המידע הביטחוני שגנץ וחבריו נחשפו אליו, מידע שלפי בכיר במפלגה מעיד שבחירות שלישיות יביאו למשבר אמיתי במדינה.

לא מן הנמנע שנתניהו אף עדכן את גנץ על התקיפה מבעוד מועד, הן בהיותו ראש האופוזיציה בפועל והן כחלק מבניית יחסי העבודה כשני הפוליטיקאים הבכירים בישראל. ובהמשך לכך מעדכן אותו על ההתפתחויות מאז התקיפות.

המצב כעת מאפשר לגנץ להעביר במפלגתו החלטה על אחדות בשם הצורך הביטחוני-מדיני. ויותר מכך הוא מטרפד מעשית הקמתה של ממשלת מיעוט עם מפלגות השמאל ובתמיכת הרשימה המשותפת. נתניהו התייחס לכך אתמול במפורש ואולי אפילו רמז על התקיפה העתידית כשאמר כי חברי המשותפת יטרפדו כל ניסיון לצאת למאבק צבאי בחמאס ברצועה. נתניהו ציטט דברים של אחד טיבי שאמר זאת מפורשות. לגנץ אין בשלב הזה שום גיבוי ציבורי ופוליטי להקים ממשלה בתמיכה של הרשימה המשותפת, משמע האפשרות שעל הפרק היא רק הקמתה של ממשלת אחדות.

המתקפה של חברי הרשימה המשותפת על נתניהו בשל התקיפות, מתייחסת לכך ומאשימה כי מדובר בתקיפה שנועדה למטרות פוליטיות, קרי חיסול האופציה של ממשלת מיעוט. זו הייתה אפשרות קלושה אמנם אבל כעת היא כבר לא קיימת.

ממפלגת כחול לבן נמסר היום כי "על רקע המצב הביטחוני, פגישת יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שתוכננה להיום, נדחתה למחר".