החיסול והתגובה: האם אנחנו הולכים לקראת רגיעה או הסלמה?

השאלה לאן הולכים מהחיסול ומטחי הטילים, לרגיעה או הסלמה, תלויה בעיקר בתגובת חמאס שמנהל מו"מ שיבטיח לו ולתושבי הרצועה הטבות כלכליות • בינתיים, במערכת הפוליטית תוהים האם ההסלמה תסלול את הדרך לממשלת אחדות

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס
פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

לבד מהג'יהאד האיסלמי ואיראן העומדת מאחוריו, כמעט כל גורם אחר בסביבה מחא כף לפעולת החיסול המוצלחת הלילה של בכיר החמאס, בהאא אבו אל-עטא, הבריון המשתולל של רצועת עזה. בראש הנהנים מהפעולה - ארגון חמאס, שאל-עטא היה יריבו העיקרי ברצועה וסיכל פעם אחר פעם את ניסיונות ההסדרה מול ישראל, תוך הבכת חמאס שהתחייב למצרים ולישראל כי ירי הרקטות יפסק.

התגובות הרשמיות של חמאס מאז פעולת צה"ל הן תקיפות אך מעורפלות, ולמרות השתתפותו במה שמכונה "החמ"ל המשותף של ארגוני ההתנגדות" שמבטיח בתגובותיו תגובות חריפות והמשך ירי, לפחות עד הצהרים הוא לא הצטרף לירי הזה.

המפתח להתפתחויות נתון בידי ראשי חמאס כעת. אם יצטרפו לירי הרקטות ולא בתגובה סמלית - תהיה הסלמה. אם ישארו בשלב האיומים המילוליים - סביר שהמצב ירגע לאט לאט. קצב הרגיעה תלוי בהישג כלשהו שחמאס מחד והג'יהאד מאידך יראו כמספק להפסקת הירי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי מנו בפני חמאס את האפשרויות שעל הפרק, בדבריהם במסיבת העיתונאים בצהריים. "ישראל לא מעוניינת בהסלמה, אך נעשה כל שיידרש להגן על אזרחינו וזה יכול לקחת זמן. דרוש אורך רוח וקור רוח. צריך לאפשר לצה"ל לעשות את העבודה", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הזהיר כי הפעולות הללו לא יפסקו, והזכיר את היכולות המדויקות של ישראל לפגוע בראשי הטרור עם מינימום פגיעה בחפים מפשע. הרמטכ"ל כוכבי היה ישיר יותר: אין לנו עניין בהסלמה, אך אנו נערכים אליה - "הגנה אווירית, ימית וקרקעית וכן בהתקפה שכבר מתרחשת, ואם יהיה צורך בעוד סיכולים".

ואם כל אלו לא הספיקו, בא ראש השב"כ נדב ארגמן ותיאר באופן ציורי את האיום הנשקף מעתה לראשי הארגונים: "מודיעין מדויק איפשר להגיע לרמה של החדר שבו ישן (אל עטא) והמיטה שבה הסתתר - הוא התנהג כמבוקש מאז ירי הרקטות האחרון ועבר דירות מסתור שונות, אבל זה לא עזר לו. הכוכבים הסתדרו והעיתוי היה נכון מקצועית ומבצעית".

צעיר נשכב על הקרקע במהלך צבע אדום בשדרות, היום / צילום: רויטרס
 צעיר נשכב על הקרקע במהלך צבע אדום בשדרות, היום / צילום: רויטרס

איתות ברור לראשי חמאס

עד שעות הצהריים נרשמו מעל 150 שיגורים מהרצועה לשטח ישראל, כולל פגיעות ישירות במפעל בשדרות, בכבישים ראשיים ויירוטים של טילים באזור גוש דן.

בחמאס וביתר הארגונים הבינו את הרמז כבר מארבע בבוקר, מועד חיסולו של אל עטא, ונכנסו מיד לבונקרים ולדירות מסתור. נתניהו וכוכבי החזירו לשולחן את הכלי רב העוצמה של חיסולים אישיים של ראשי ארגוני הטרור, ומעת שהכלי הזה על השולחן, השינוי בתנאים ובמערכות השיקולים בכל הצדדים הוא שינוי של ממש.

אם בג'יהאד האיסלמי יודעים כי מעתה הם כל העת על הכוונת, ראשי חמאס - ואת זה טורחת ישראל להדגיש בהפצצות רק על יעדי הג'יהאד - יכנסו אל בנק המטרות רק אם יצטרפו לארגון האיסלמי הסורר וישתתפו בירי הרקטות. המסר הזה הועבר לחמאס במגוון דרכים, גלויות וחשאיות, גם דרך מצרים וגם באמצעות שליח האו"ם ניקולאי מלדנוב. הנהגת חמאס המסתתרת מקיימת התייעצויות בעניין עם הנהגת הארגון בחו"ל, והעובדה כי מנהיגה ברצועה יחיא סינואר ואיסמעיל הניה ראש הלשכה המדינית לא הגיבו - מעידה כי עוד לא הגיעו להחלטה כיצד לפעול.

ראשי חמאס עומדים בפני לחצים של הג'יהאד האיסלמי, שמבהיר כי חמאס הוא הבא בתור וישראל לא תסתפק בחיסול אנשי ג'יהאד, והן מאיראן המבקשת לשמר את הזירה הדרומית של ישראל גועשת ומאיימת לצד האיום של חיזבאללה מצפון והאיום האיראני הישיר ממזרח.

אל כל אלו אפשר לצרף את ניסיון החיסול הלילה של אכרם אל-עג'ורי, ממנהיגי הג'יהאד האיסלמי שהיה מתומכי הקו הקיצוני של אל-עטא, באמצעות ירי טילים אל ביתו בדמשק. כאן ישראל לא נטלה אחריות אמנם, אבל התוצאות מראות - ללא קשר למבצעים - כי נהיגי הג'יהאד אינם חסינים, ללא קשר למקום שבו יהיו.

האיתות של הפעולה בדמשק נועד גם לאזני חמאס, שחלק מהנהגתו שוהה מחוץ לרצועה, לרבות בסוריה.

הרשות הפלסטינית, השחקן החסר במשוואה, אמנם ביקרה את ישראל על התקיפות, אך גם שם מרוצים מהרחקתו של הגורם המתסיס ברצועה. ראש הרשות אבו מאזן נמצא בשיאו של מהלך לקראת בחירות לפרלמנט, ומנהל שיחות עם חמאס והארגונים האחרים. עכשיו, ללא הנוכחות של אבו אל-עטא - המהלך הזה יתקדם ביתר קלות.
אם אכן יצליח חמאס לעמוד בלחץ מבפנים ולא להיות שותף פעיל בתקיפות נגד ישראל, והמצב אכן ירגע ביממות הקרובות, הדבר יקדם את אפשרויות ההסדרה. ואז, יוכל לדרוש ומן הסתם גם יקבל, ולו חלקית, הקלות כלכליות וקידום של פרויקטים בתחומי האנרגיה המים והתשתיות.

אם יתפתה חמאס לתקוף, אנו צפויים לסבב ארוך יותר ואיום טילים על שטח ישראלי גדול ונרחב יותר. האפשרות של הידרדרות למלחמה או מבצע היא פחות סבירה, וחמאס ככל הנראה יסתפק בתגובה סמלית ומינימלית כדי למנוע הידרדרות כזו.

שריפה כתוצאה מפגיעת רקטה במפעל צעצועים בשדרות / צילום: רויטרס
 שריפה כתוצאה מפגיעת רקטה במפעל צעצועים בשדרות / צילום: רויטרס

מפקד הג'יהאד שחוסל: שנים על הכוונת

מיהו האיש שחיסולו הצית את האירועים האחרונים? בהאא אבו אל-עטא, 50, נולד בעזה, והיה פעיל בג'יהאד האיסלאמי כבר יותר מעשרים שנה. הוא צמח בעיקר בדרג הצבאי של הארגון, ובין השאר נשלח ב-2007 להכשרה במחנות של הארגון בסוריה. לפני כעשר שנים מונה למפקד איזור העיר עזה בארגון, ואחר כך למפקד של כל אזור צפון הרצועה. בפועל הוא שימש בשנתיים האחרונות כמפקד כל הזרוע הצבאית של הג'יהאד - יו"ר המועצה הצבאית של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד, תוך שהוא מאפיל על חבריו בארגון והופך להיות הטראבל-מייקר של הרצועה כולה.

ב-2012 במהלך מבצע "עמוד ענן" ניסתה ישראל לחסלו, אך ללא הצלחה. ביתו הופצץ במבצע "צוק איתן" ב-2014. בחודשים האחרונים העבירו גורמי ביטחון ישראלים לאל-עטא באופן עקיף אזהרות כי פעולותיו לא ישארו ללא מענה. ורק בשבועיים האחרונים ירד אל-עטא למחתרת כאשר קיבל מסר מצרי כי ישראל שמה אותו על הכוונת.

הוא אחראי לעוד שורה של פיגועים וירי רקטות, מהפיגוע בכרם שלום ב-2008 שבו נהרגו שני ישראלים, ועד לפיגועי מטענים וצליפות נגד חיילים ואזרחים, כמו ירי טיל הנ"ט לפני כשנה שממנו נהרג אזרח ישראלי. הוא תיזמן את ירי הרקטות הן כדי לנטרל את ההתקדמות להסדרה בין ישראל לחמאס והן כדי לפגוע מוראלית בישראל.
מצרים ניסתה לרסנו. לפני כחודשיים הוא הוזמן לקהיר, שם זכה לכבוד, ולשם הפיוס אף שוחררו עשרות אנשי ג'יהאד איסלמי שנעצרו במצרים קודם לכן. אלא שהמחווה הזו לא עזרה - למרות ההבטחות אבו אל-עטא חזר לסורו. הוא יזם גם את הירי אל אשדוד ואשקלון בעת כינוס בחירות של נתניהו באשקלון בספטבר השנה, ירי שחייב את נתניהו לרדת מהבמה למחסה. אם תרצו, הפגיעה הזו בריבונות ישראל באופן כה מוחשי הייתה חציית קוו שהביאה בסופו של דבר להחלטה על חיסולו.